Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Nahoj

Medlem
Ang. regionala skillnader inom Sverige. Västra Götaland är för tillfället godkänd hemvist för att få komma in i Danmark. Jag har känt mig säker kring en Warszawa resa nästa helg i och med en transfer på CPH.

Efter inlägg från @M.K fick jag skrämselhicka då min routing ut är GOT-ARN-CPH-WAW...
`
Som jag tolkar de danska reglerna skall detta inte vara problem då det bara rör sig om transfer via CPH?



Alla dessa restriktioner, som länder sätter i bruk, och som dras tillfälligt ur bruk (om "smittoläget" blir bättre i en region, exempelvis Stockholm), och som sedan återigen sätts i bruk efter att "smittoläget" i regionen har blivit sämre, är det inte svårt att bli förvirrad av. :eek: Allt detta är en enda salig röra, och som inte verkar bli tydligare, utan istället blir ännu mera förvirrande så man varken vet "bu eller bä". :confused:

Ibland får man leta efter information, och när man väl hittar informationen, undrar man om det är officiell information, vilket såklart är viktigt för en att veta då man ju inte vill råka ut för omedvetna "hinder" på vägen till resmålet och/eller under resans gång till en annan destination. För Danmark finns, tack och lov, följande klara information (angående transit) från den danska polisen:


"For transitrejsende
Du må rejse gennem Danmark (transit) med et anerkendelsesværdigt formål eller for at tage på ferie uden for Danmark. Dette gælder, uanset hvor du har bopæl, og uanset hvilket transportmiddel du rejser med."

For transitrejsende | Coronasmitte.dk | Politi


Så flyger man till Kastrup ifrån Arlanda (även om man är skriven i Stockholm (som Danmark för tillfället har rödlistat) för vidare resa till annan destination, d.v.s. enbart gör en flygplatstransit utan att lämna utrikesterminalen borde det inte uppstå några problem alls. Dock rekommenderas det, för säkerhets skull, att kontrollera denna information (och dessutom kontrollera inreseinformation-/restriktioner för slutdestinationen) precis innan avfärd, då både landet som man tänker göra en eventuell flygplatstransit genom och landet som man reser till plötsligt och utan framförhållning kan få för sig att uppdatera restriktioner. För att känna sig ännu mera säker inför en transit, är det givetvis bäst att ha alla flyg på en och samma biljett (exempelvis ARN-CPH-WAW) då flygplatspersonal i sådant fall kan anta att man ska resa vidare (göra transit) från flygplatsen. I annat fall kan det uppstå frågetecken inför boarding angående om man har "rätt" att flyga med flighten eller inte.
 

Nahoj

Medlem
En liten uppdatering om inresa till de baltiska länderna, vilka vi förvisso inte för tillfället får göra mindre viktiga resor (exempelvis turismresor) till utan karantänkrav vid ankomst, men hoppas att inlägget kan vara informativt i alla fall. För eventuella undantag, transitregler och vad exempelvis karantänkraven innebär för respektive baltiskt land skrives inte information om, men går att genom bifogad officiell länk.

Ska även tilläggas först att det givetvis är viktigt att i skrivande stund veta vad Sveriges infektionstal är för de senaste 14 dagarna räknat per 100 000 invånare. För tillfället är infektionstalet för Sverige 72,5 enligt ECDC (European Centre for Disease Prevention and Control). Genom följande länk får man dagsaktuell information för varje land, sammanställt av ECDC: COVID-19 situation update for the EU/EEA and the UK, as of 13 October 2020

Estland:
Gränsvärdet (infektionstalet) får avseende avreselandet (i vårt fall Sverige) inte överstiga 50.
Information on countries and restriction on freedom of movement requirements for passengers | Ministry of Foreign Affairs

Lettland:
Gränsvärdet (infektionstalet) får avseende avreselandet inte överstiga 40,4 (märkligt tal).
Self-isolation | Covid-19

Litauen:
Gränsvärdet (infektionstalet) får avseende avreselandet inte vara mer än 10% högre än Litauens infektionstal, vilket i nuläget är 62,9. Eftersom Sveriges infektionstal i nuläget är 72,5 (mer än 10% högre än Litauens infektionstal), kommer vi just nu inte förbi karantänkravet. Är osäkert hur ofta Litauen uppdaterar denna information, men vid deras "infosida", som länkas till nedan, finns även en grafisk karta där avreseländer som har ett högre än tillåtet infektionstal rödmarkeras. Så det kan vara bra att även kika på denna karta innan man eventuellt reser till landet.
COVID-19: Information for travellers (Update... | Go Vilnius
 

011430121

Medlem
Blir lite fundersam skall jag åka till Polen på fredag, det dör över 100 personer om dagen nu, samt att det är stor spridning av coronan.
@GOTBound ni har väl en resa om en vecka, vad har ni för tankar?

Källa NRK Text TV

4D78EED9-6051-4232-9EEA-FA829116C007.png
 

Matore

Medlem
Om man nu väljer att resa till exempelvis Maldiverna, trots att UD avråder, finns det någon bra hemförsäkring som täcker när man väl är på plats, eller nån annan försäkring som kan täcka typ Amex?
 

GOTBound

Medlem
Blir lite fundersam skall jag åka till Polen på fredag, det dör över 100 personer om dagen nu, samt att det är stor spridning av coronan.
@GOTBound ni har väl en resa om en vecka, vad har ni för tankar?

Källa NRK Text TV

Visa bifogad bild 114226

Vi är fundersamma och utvärderar situationen dag för dag.
Förutsatt att jag tolkar datan rätt så är det enda "positiva" [ursäkta mitt ordval] att Warszawa är mindre drabbat än de värst drabbade delarna av Polen. Situationen påminner mycket om den i Sverige just nu med stora regionala skillnader; ex. låt utveckling av smittan Västra Götaland och Göteborg.
Capture.PNG

Data: Om uppgifterna i statistiken om coronaviruset (covid-19) - Google Sök Hjälp

Just nu lutar det mer åt "stop" än vad det gör åt "go", jag känner en viss social tvekan om du förstår hur jag menar.
 
körde över bron söndag .. (jag får åka in i dk oavsett på grund av mitt pass) men det fanns ingen kontroll där. Ska köra över igen imorgon och kan kolla läget. Har du inget möte i tjänst eller dylikt , så kommer du inte in i dk om polisen står där och du är listat i Stockholm på skatteverkets hemsida ..

Citerar mig själv ... ingen kontroll imorse vid 7 , men när jag körde hem nu ikväll vid 19 så stod det en civil polis bil där .. oklart om de kollade resande eller om det hade varit någon incident
 
Toppen