mha321
Medlem
Ja, det finns onekligen en hel del att spara på taxi-tid och liknande på korta sträckor.T.ex. STO-MMX. Ett plan från ARN har tidtabellen 8.10-9.20 och ett likadant plan som lyfter samtidigt från BMA har 5-10 minuters kortare blocktid.
Av intresse, har du (eller någon annan) koll på hur mycket blocktiden ändrats från det att man flög RJ till nu när det bara är Saab 340 som gäller, den har ju 25-30% lägre hastighet. Är den kortare blocktiden efter en sådan justering (och det var större skillnad förut), eller har man inte uppdaterat den?
Gör det verkligen det, för de flesta runt Stockholm? Jag håller med om de som bor i Bromma och områdena därintill, men det är en rätt liten del av Stockholm. Och för alla andra får du en betydligt mer osäker trafikbild till flygplatsen, ochi måste ta höjd för mycket mer risk att fastna i köer.Så Arlanda ger kanske 30-60 minuters längre total restid och det är inte oväsentligt på en timmes flygning. Om cirka 30% av inrikesflyget i dag går till/från Bromma så är det ganska många resenärer som behöver "tvångsflyttas" till Arlanda och där många av de får betydligt längre restid.
På själva flygplatsen upplever jag att jag kan komma senare på Arlanda, eftersom det alltid går snabbt i säkerheten och T4 är liten. På Bromma har jag mer än en gång fastnat i mycket längre säkerhetsköer, och ibland bakom stängda säk-kontroller eftersom terminalen helt enkelt varit full och inga fler har fått plats. Nu är det ju saker som är tänkta att lösas med den nya terminalen, men riktigt så svart/vitt tycker jag inte att det är.
De flesta jag känner i både norrort och söderort (men definitivt inte västerort!) föredrar Arlanda när de går. Största anledningen att välja Bromma är att det finns/fanns ett antal destinationer som bara trafikeras från Bromma och inte från Arlanda.