Men även om det blir enklare/billigare att ta sig till Arlanda spelar det ingen roll om flygplatsen inte har tillräcklig kapacitet för starter/landningar på de tider folk vill flyga.
Det blir ju också så att om man flyttar ihop alla avgångar till samma flygplats så krävs färre avgångar på ett antal destinationer, som istället kan flygas med större flygplan. Även med samma antal passagerare, så blir det färre rörelser. (Vilket naturligtvis gör konkurrensen svårare -- om flygen går på samma flygplats kan det t.ex. vara klart svårt att motivera att välja SAAB 340 istället för B737/A320 som passagerare, vilket inte är jättebra för de bolag som endast flygear SAAB 340.
Man kan absolut sia om att flyget inte kommer tillbaka till de nivåer vi hade för ett drygt halvår sedan men det är ju alldeles för tidigt att vara säker på det ena eller andra.
Det är definitivt rätt. Men samtidigt är det "billigare" rent samhällsekonomiskt också att "passa på" att göra det under en period med lägre trafik, för att sedan kunna växa långsammare på Arlanda. För ensak kan vi nog vara säkra på -- det tog tvärstopp i flyget, och det kommer inte att komma igång
lika snabbt igen. Med andra ord, vi kommer inte vara tillbaka på 2019's nivåer på mindre än en månad. Exakt hur lång tid det kommer ta kan man gissa och förutspå om -- även IATA har ju justerat sina prognoser kraftigt på sistone, med gissning att det kommer ta rejält lång tid.
Och frågan är klart relevant om inrikestrafiken någonsin kommer att hämta sig. Å andra sidan kan en lägre volym inrikestrafik mycket väl kopplas till högre krav på rätt avgångstsider och liknande -- eftersom det troligen är de passagerarna som behöver flyget mest, och därför kommer tillbaka först.