Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

Jag har läst domen och det är 250 euro x 3 + 900 kronor x 3 i rättegångskostnader. Oklart vad Dagens Industri fått 9000 kr ifrån.

Det handlade om en inrikesflygning som ställdes in med kort varsel i slutet av maj i år. SAS besvarade inte stämningen och därför meddelade tingsrätten en s.k. tredskodom, dvs. SAS förlorade p.g.a. passivitet. SAS hade sedan en månad på sig att säga "hoppsan, vi glömde svara" men de gjorde de inte så domen har vunnit laga kraft. Dvs. nu kan Kronofogden ta pengar från SAS bankkonton.
Vilket bolag eller konsortium står i domen? SAS Group AB?
 
SAS besvarade inte stämningen och därför meddelade tingsrätten en s.k. tredskodom, dvs. SAS förlorade p.g.a. passivitet. SAS hade sedan en månad på sig att säga "hoppsan, vi glömde svara" men de gjorde de inte så domen har vunnit laga kraft. Dvs. nu kan Kronofogden ta pengar från SAS bankkonton.
I Lyxfällan brukar de väl rekommendera att man ska öppna fönsterkuvert även om det känns jobbigt, eftersom det blir dyrare att låta bli? :rolleyes:
 
I Lyxfällan brukar de väl rekommendera att man ska öppna fönsterkuvert även om det känns jobbigt, eftersom det blir dyrare att låta bli? :rolleyes:
Kanske är det så att SAS vet att de kommer att förlora varenda ärende av den här typen och att det är billigare att utebli. Inga advokatkostnader. Kostnader från personer som säkerligen har vett att kräva förskottsbetalning eller säkerhet/pantbrev.
Dessutom, de skyddar ju likviditeten genom att dra ut på det genom att inte svara. Då nyttjar de maximalt all fördröjning som finns i systemet - delgivningar tar tid, verkställighet tar tid osv.
 
Jag har läst domen och det är 250 euro x 3 + 900 kronor x 3 i rättegångskostnader. Oklart vad Dagens Industri fått 9000 kr ifrån.

Det handlade om en inrikesflygning som ställdes in med kort varsel i slutet av maj i år. SAS besvarade inte stämningen och därför meddelade tingsrätten en s.k. tredskodom, dvs. SAS förlorade p.g.a. passivitet. SAS hade sedan en månad på sig att säga "hoppsan, vi glömde svara" men de gjorde de inte så domen har vunnit laga kraft. Dvs. nu kan Kronofogden ta pengar från SAS bankkonton.

900 kostar anmälan i förenklade tvistemål.
 
Kanske är det så att SAS vet att de kommer att förlora varenda ärende av den här typen och att det är billigare att utebli. Inga advokatkostnader. Kostnader från personer som säkerligen har vett att kräva förskottsbetalning eller säkerhet/pantbrev.
Dessutom, de skyddar ju likviditeten genom att dra ut på det genom att inte svara. Då nyttjar de maximalt all fördröjning som finns i systemet - delgivningar tar tid, verkställighet tar tid osv.

Det billigaste är ju att betala i de mål som väcks vid domstol, så slipper man rättegångskostnader.
 
Om Diamond kunder får det återbetalt betydligt tidigare än andra så varför inte.

Enig. Så sjukt trött på detta flygbolag nu. Inställd resa i mars - ingen återbetalning än och mjuka löften. Folk med status verkar ju trilla in i kön och få återbetalning betydligt snabbare.

Jag tar KF-vägen imorgon - inte för det handlar om större pengar, men det är inte ok att hålla ens pengar nästan ett halvår räntefritt.
 
Enig. Så sjukt trött på detta flygbolag nu. Inställd resa i mars - ingen återbetalning än och mjuka löften. Folk med status verkar ju trilla in i kön och få återbetalning betydligt snabbare.

Jag tar KF-vägen imorgon - inte för det handlar om större pengar, men det är inte ok att hålla ens pengar nästan ett halvår räntefritt.

Nej folk med status får definitivt inte återbetalning snabbare. Och de som köpt dyrare flexibla biljetter blir snarare straffade för det med senare återbetalning.

Det enda man får med status är att man får lite kortare väntetid i telefon till meddelandet "vi kan också se att biljetten inte har blivit återbetald ännu".

Återbetalningshanteringen är verkligen totalt usel. Men den är minst lika usel för de som har status.
 
Någon som kan bekräfta att det andra fallet hos fogden handlar om en flygresa för 31 000:- SEK Stockholm - Los Angeles
som inte återbetalats ?
 
Toppen