Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

Jag har fått återbetalning på ett par resor, saknar fortfarande runt 4-5 stycken.
Såg att @fcx har gjort ett ark för avbokningar och återbetalningar, tyvärr är jag inte så smart som gjorde det.
Kan man se vilka bokningsnummer som man har fått återbetalt?
Tror fortfarande att jag inte har fått en återbetalning på en avbokad resa den 15 mars.
De inte återbetalda är i perioden juli-augusti.
 
Jag har fått återbetalning på ett par resor, saknar fortfarande runt 4-5 stycken.
Såg att @fcx har gjort ett ark för avbokningar och återbetalningar, tyvärr är jag inte så smart som gjorde det.
Kan man se vilka bokningsnummer som man har fått återbetalt?
Tror fortfarande att jag inte har fått en återbetalning på en avbokad resa den 15 mars.
De inte återbetalda är i perioden juli-augusti.

Om du har fått refund notice så står biljett nummer (men inte bokningsreferens) på den. Och biljettnummer finns också på den e ticket du fick en gång i tiden, och där har du kopplingen till bokningsreferens.

Har du fått återbetalning utan refund notice så är det nog bara att kolla om du har unika belopp på dem... (eller ringa SAS och fråga - de kan bekräfta om du fått återbetalt eller inte, men inte varför).
 
Om du har fått refund notice så står biljett nummer (men inte bokningsreferens) på den. Och biljettnummer finns också på den e ticket du fick en gång i tiden, och där har du kopplingen till bokningsreferens.

Har du fått återbetalning utan refund notice så är det nog bara att kolla om du har unika belopp på dem... (eller ringa SAS och fråga - de kan bekräfta om du fått återbetalt eller inte, men inte varför).
Var finns knappen för mega-like? :D
Det är bara så underhållande att det system som SAS implementerat (medvetet?) är så oerhört tungrott. Den totala oförmågan att följa med vad som händer genom självhjälp måste ju skapa enorm kostnad och/eller frustration hos både kunder och personal.

Ringde själv in idag med en efterlysning kring mina sista tre Corona-avbokningar. Samtalet tog bara(!) 5-10min med resultatet att grabben på andra sidan skulle "se vad han kan göra genom att skicka det vidare internt". Om jag inte haft mitt ark med egen bokföring hade samtalet nog tagit väldigt mycket längre tid. Poppar en påse popcorn och steker en rulle till i väntan på besked. :)
 
Jag har fått återbetalning på ett par resor, saknar fortfarande runt 4-5 stycken.
Såg att @fcx har gjort ett ark för avbokningar och återbetalningar, tyvärr är jag inte så smart som gjorde det.
Kan man se vilka bokningsnummer som man har fått återbetalt?
Tror fortfarande att jag inte har fått en återbetalning på en avbokad resa den 15 mars.
De inte återbetalda är i perioden juli-augusti.

Om man har betalat med amex så ser man spec av vad som har återbetalats på hemsidan på samma sätt som vid själva betalningen:
upload_2020-9-9_19-27-53.png



Sedan "urminnes" tider så informerar SAS bara om vilket biljettnummer som återbetalats, så för att matcha det mot en bokningsreferens behöver man gå tillbaka till bokningsbekräftelsen eller kopian på e-biljetten. Enklaste är att helt enkelt söka på biljettnumret i mailboxen, då får man träff på den relevanta bokningsbekräftelsen.
 
Jag funderar på att göra ett experiment så fort serveringen i luften satt igång igen. Funkar bara när man åker go, och tanken är att beställa något att äta och dricka. Efter det att man fått maten och drycken tills det att man lämnat fram kortet så ser man till att öppna förpackningarna. Man lämnar fram kortet som tyvärr nekas i maskinen. Vad gör man när man redan börjat äta och dricka? Jo, man får ju be SAS ställa ut en faktura som man betalar så fort man kommer hem.

Dagarna går, men man betalar ingen faktura, såklart skickar SAS en betalningspåminnelse. Lika självklart svarar man på den påminnelsen med att det är många räkningar som skall betalas just nu, men att man lovar att betala alla räkningar i turordning.

Dagarna går, blir veckor och SAS skickar ut ytterligare en påminnelse. Man svarar på den också, men denna gång att tyvärr hade deras räkning ramlat ner på golvet och således inte fanns bland räkningarna längre. Tyvärr finns det inget sätt att lägga tillbaka just deras räkning mitt i högen utan den hamnar sist igen. Däremot lovar man dyrt och heligt att eftersom räkningen var från mars så kommer den såklart betalas senast i slutet av juni.

Början av juli, nu vill SAS verkligen ha sina pengar och man får en påminnelse till och de hotar med inkasso. Vänlig som man är så svarar man. Tyvärr så kan man inte betala riktigt än för nu har det gått så lång tid så man kan inte riktigt se på kvittot hur mycket man skall betala. Därför så berättar man för SAS att man skickat vidare det till HQ (dvs sin fru). Eftersom hon är den enda som minns sitt bank-id så är hon den enda som kan se vilken summa som skall betalas. Men av olika anledningar (stort bråk huruvida På Spåret är sämre eller bättre med Luuk) så finns det ingen som helst möjlighet att få kontakt med frun just nu. Man lovar dyrt och heligt att pengarna kommer så fort frun ändrar sig om På Spåret.

Vad kommer hända?
1.SAS väntar tålmodigt och förstår såklart att man är i en svår situation, det är ju ändå På Spåret vi pratar om.

2. Kronofogden knackar på.
 
Jag funderar på att göra ett experiment så fort serveringen i luften satt igång igen. Funkar bara när man åker go, och tanken är att beställa något att äta och dricka. Efter det att man fått maten och drycken tills det att man lämnat fram kortet så ser man till att öppna förpackningarna. Man lämnar fram kortet som tyvärr nekas i maskinen. Vad gör man när man redan börjat äta och dricka? Jo, man får ju be SAS ställa ut en faktura som man betalar så fort man kommer hem.

Dagarna går, men man betalar ingen faktura, såklart skickar SAS en betalningspåminnelse. Lika självklart svarar man på den påminnelsen med att det är många räkningar som skall betalas just nu, men att man lovar att betala alla räkningar i turordning.

Dagarna går, blir veckor och SAS skickar ut ytterligare en påminnelse. Man svarar på den också, men denna gång att tyvärr hade deras räkning ramlat ner på golvet och således inte fanns bland räkningarna längre. Tyvärr finns det inget sätt att lägga tillbaka just deras räkning mitt i högen utan den hamnar sist igen. Däremot lovar man dyrt och heligt att eftersom räkningen var från mars så kommer den såklart betalas senast i slutet av juni.

Början av juli, nu vill SAS verkligen ha sina pengar och man får en påminnelse till och de hotar med inkasso. Vänlig som man är så svarar man. Tyvärr så kan man inte betala riktigt än för nu har det gått så lång tid så man kan inte riktigt se på kvittot hur mycket man skall betala. Därför så berättar man för SAS att man skickat vidare det till HQ (dvs sin fru). Eftersom hon är den enda som minns sitt bank-id så är hon den enda som kan se vilken summa som skall betalas. Men av olika anledningar (stort bråk huruvida På Spåret är sämre eller bättre med Luuk) så finns det ingen som helst möjlighet att få kontakt med frun just nu. Man lovar dyrt och heligt att pengarna kommer så fort frun ändrar sig om På Spåret.

Vad kommer hända?
1.SAS väntar tålmodigt och förstår såklart att man är i en svår situation, det är ju ändå På Spåret vi pratar om.

2. Kronofogden knackar på.

Du bor dock på en husbåt och därför är det ett oklart rättsläge huruvida du kan bli delgedd där. Dessutom, så har SAS av misstag väckt ärendet hos Kronofogden i det namn som står på kortet. De vet dock inte om att du egentligen bytte namn när du gifte dig häromåret, så allt får tyvärr tas om.
 
Jag funderar på att göra ett experiment så fort serveringen i luften satt igång igen. Funkar bara när man åker go, och tanken är att beställa något att äta och dricka. Efter det att man fått maten och drycken tills det att man lämnat fram kortet så ser man till att öppna förpackningarna. Man lämnar fram kortet som tyvärr nekas i maskinen. Vad gör man när man redan börjat äta och dricka? Jo, man får ju be SAS ställa ut en faktura som man betalar så fort man kommer hem.

Dagarna går, men man betalar ingen faktura, såklart skickar SAS en betalningspåminnelse. Lika självklart svarar man på den påminnelsen med att det är många räkningar som skall betalas just nu, men att man lovar att betala alla räkningar i turordning.

Dagarna går, blir veckor och SAS skickar ut ytterligare en påminnelse. Man svarar på den också, men denna gång att tyvärr hade deras räkning ramlat ner på golvet och således inte fanns bland räkningarna längre. Tyvärr finns det inget sätt att lägga tillbaka just deras räkning mitt i högen utan den hamnar sist igen. Däremot lovar man dyrt och heligt att eftersom räkningen var från mars så kommer den såklart betalas senast i slutet av juni.

Början av juli, nu vill SAS verkligen ha sina pengar och man får en påminnelse till och de hotar med inkasso. Vänlig som man är så svarar man. Tyvärr så kan man inte betala riktigt än för nu har det gått så lång tid så man kan inte riktigt se på kvittot hur mycket man skall betala. Därför så berättar man för SAS att man skickat vidare det till HQ (dvs sin fru). Eftersom hon är den enda som minns sitt bank-id så är hon den enda som kan se vilken summa som skall betalas. Men av olika anledningar (stort bråk huruvida På Spåret är sämre eller bättre med Luuk) så finns det ingen som helst möjlighet att få kontakt med frun just nu. Man lovar dyrt och heligt att pengarna kommer så fort frun ändrar sig om På Spåret.

Vad kommer hända?
1.SAS väntar tålmodigt och förstår såklart att man är i en svår situation, det är ju ändå På Spåret vi pratar om.

2. Kronofogden knackar på.

Klockrent!
 
Toppen