Senaste nytt

SAS plus under pandemin

@mha321 Får jag fråga vilka linjer det inte fungerat på? Jag har flugit mellan huvudstadshubbarna samt lite inrikes i Norge +20 flights i pandemin och har haft seatblock varje gång, oftast dubbel.

Underligt att vi har olika erfarenheter, kan det vara bara en flygplats som inte bryr sig om denna vettiga skyddsåtgärd?

Beror nog på resetillfället. Jag har precis som du fått massor av seatblock. Men också varit med på plan som är helt fulla.

SAS säljer såklart alla biljetter de kan så nästan varje flight jag tagit har haft någon/några/många rader helt fulla.

Från @ante_77 vet vi också att seatblock funkar sådär bra...

EASA rekommenderar mask, de kräver inte. Så att SAS formulerar det som ett krav är eget påhitt.

De rekommenderar starkt bärande av mask ”at all times”. Läser man EASA:s guidelines så är det tydligt att man ska ha goda skäl för att inte följa deras rekommendation, och det har inte SAS (eller andra bolag heller). Det finns nog inget utrymme för ett seriöst bolag som SAS att frångå vad EASA anger, och det är nog orealistiskt att SAS skulle göra så pga en så obetydligt anledning som den inhemska svenska debatten (som Sverige och svenskar är relativt ensamma om) om maskens vara eller icke vara.

En reflektion;
Jag var inne och tittade på flyg i + för en ev. weekend resa GOt-WAW (via ARN och CPH). De flyg i resplanen som var listade med B737, 2 flyg, hade båda två mittsätet blockat i +, övriga flyg med A32x och CRJ hade mittsätet öppet som valbart respektive två-platserna öppna som valbara.

Vad skiljer B737 mot A32x som gör att mittsätet är blockad respektive öppen?

En reflektion;
Jag var inne och tittade på flyg i + för en ev. weekend resa GOt-WAW (via ARN och CPH). De flyg i resplanen som var listade med B737, 2 flyg, hade båda två mittsätet blockat i +, övriga flyg med A32x och CRJ hade mittsätet öppet som valbart respektive två-platserna öppna som valbara.

Vad skiljer B737 mot A32x som gör att mittsätet är blockad respektive öppen?
Om det står B737 på något av dina flygningar GOT-ARN-CPH-WAW så är med 99% säkerhet att den flygningen är inställd.

Om det står B737 på något av dina flygningar GOT-ARN-CPH-WAW så är med 99% säkerhet att den flygningen är inställd.

Nu har jag inte tryckt på "köp" än, men så här ser det ut;
DETALJER
FLYGDETALJER

• 09:45 – 10:45 (01h )
    Avgångstid 09:45 ankomsttid 10:45 (01:00:00) timmar
    Göteborg GOT – Stockholm ARN
    Ursprung Göteborg GOT Destination Stockholm ARN
    Ankomstterminal 5
    Flygning SK 142 | Airbus A320neo
    Trafikeras av SAS
  • Transferflygplats StockholmARN
    Tid mellan flyg 01h 45m
  • 12:30 – 13:40 (01h 10m)
    Avgångstid 12:30 ankomsttid 13:40 (01:10:00) timmar
    Stockholm ARN – Köpenhamn CPH
    Ursprung Stockholm ARN Destination Köpenhamn CPH
    Avgångsterminal 5|Ankomstterminal 3
    Flygning SK 405 | Boeing 737-700
    Trafikeras av SAS
  • Transferflygplats KöpenhamnCPH
    Tid mellan flyg 03h 10m
  • 16:50 – 18:10 (01h 20m)
    Avgångstid 16:50 ankomsttid 18:10 (01:20:00) timmar
    Köpenhamn CPH – Warszawa WAW
    Ursprung Köpenhamn CPH Destination Warszawa WAW
    Avgångsterminal 3

FLYGDETALJER
  • 17:40 – 19:05 (01h 25m)
    Avgångstid 17:40 ankomsttid 19:05 (01:25:00) timmar
    Warszawa WAW – Köpenhamn CPH
    Ursprung Warszawa WAW Destination Köpenhamn CPH
    Ankomstterminal 3
    Flygning SK 2752 | Canadair Regional Jet 900
    Trafikeras av Cityjet
  • Transferflygplats KöpenhamnCPH
    Tid mellan flyg 01h 55m
  • 21:00 – 21:50 (50m)
    Avgångstid 21:00 ankomsttid 21:50 (00:50:00) timmar
    Köpenhamn CPH – Göteborg GOT
    Ursprung Köpenhamn CPH Destination Göteborg GOT
    Avgångsterminal 3
    Flygning SK 446 | Boeing 737-700
    Trafikeras av SAS

737 ut från Köpenhamn var det länge sedan man såg "normalt". Hade det varit från Oslo en sak,men här håller jag med, det pekar mot inställning.

Konstigt att de fortfarande säljer på den. Men de kanske överväger att köra den om de får tillräckligt med folk - med downsizing till crj eller så vilket skulle kunna förklara tomt mitt säte. Men det är bara bold spekulation helt utan grund...

Toppen