Senaste nytt

Hotellet tar inte Amex - nån kreativ lösning?

Tack för alla tips, har dock ännu inte fått något som är en lösning så jag ber om fler :) Det verkar också som fantastin och missförstånden skenat lite för vissa här... :)

Så jag vill förtydliga det jag som TS skrivit i första posten - jag vill på ett schysst sätt kunna förhandsbetala rummet genom att belasta mitt Amex eftersom det är en stor summa 120.000. Hotellet på Malidiverna tar bara MC och VISA och banköverföring som förskottsbetalning för rummet. MEN de accepterar Amex på plats i receptionen. De kan alltså inte hantera en betalning på distans via Amex, det tillåter inte deras policy, men man kan använda det för att betala på plats (typ massage och liknande extrakostnader vid utcheck)

Så finns det fler tips från er på hur man kan göra då, eller vad man kan föreslå för hotellet? de har uppenbarligen avtal med Amex.

Eftersom det går att betala på plats med Amex så låter det ju som att enda rimliga sättet är att prata med hotellet igen och se om ni kan komma överens om någon sorts lösning som innebär att du inte behöver förskottsbetala hela summan. Kanske kan de acceptera en något lägre nivå av säkerhet där du förskottsbetalar, säg 40000, med Mastercard och sen får betala resten på plats med Amex.

Ett mer kreativt, om än något riskabelt, alternativ (som jag dock verkligen inte rekommenderar) är ju förstås att skaffa ett "additional card" till ditt Amex som du skickar via post till hotellet. När de fått kortet så ger du dem koden via telefon samtidigt som de gör transaktionen och sen ringer du genast till Amex och spärrar kortet. Som sagt var, är dock inte att rekommendera.

Slutligen, detta är antagligen inte ett alternativ då ni ju antagligen vill bo på det hotell ni redan planerat, men såg just denna deal som Accor har på sina hotell i Maldiverna vilket verkar vara rätt så förmånliga paket:
Accor Maldives Prepaid Voucher Deal For Stays Through September 2021 (Buy Until September 4) | LoyaltyLobby

Tänkte prova på att boka hotell via en resebyrå en gång då jag ville testa om man fick extra perks genom Virtuoso. Men vill minnas att de ville att man skulle uppge kreditkortsinformation via telefon, kändes inte helt bekvämt så jag strök det.
Är det fortfarande gängse standard? Borde gå och lösa på något modernare sätt tycker man.

Tänkte prova på att boka hotell via en resebyrå en gång då jag ville testa om man fick extra perks genom Virtuoso. Men vill minnas att de ville att man skulle uppge kreditkortsinformation via telefon, kändes inte helt bekvämt så jag strök det.
Är det fortfarande gängse standard? Borde gå och lösa på något modernare sätt tycker man.

Det är standard i resterande europa.

Även hos SAS Tallinn så måste man ju göra så.

Ja på båda frågorna. Det är gängse standard, och ja, det borde gå att lösa bättre.

Är det inte mer eller mindre standard i Sverige också?

Säkerligen - men SAS Tallin är nog det enda bolag i Sverige jag har angett mina kreditkortsuppgifter till - iaf som jag kommer ihåg.

När jag bodde i UK så gick det inte att betala någonting online - utan jag ringde varje månad för att betala mobil, värme, gas och andra utilities på sådant sätt. Det behöver jag inte i Sverige iaf.

Säkerligen - men SAS Tallin är nog det enda bolag i Sverige jag har angett mina kreditkortsuppgifter till - iaf som jag kommer ihåg.

När jag bodde i UK så gick det inte att betala någonting online - utan jag ringde varje månad för att betala mobil, värme, gas och andra utilities på sådant sätt. Det behöver jag inte i Sverige iaf.
Ah, då missuppfattade jag. Jag trodde du menade att vi i Sverige typiskt hade lösning på "ringa och beställa, men betala på smartare sätt än att läsa upp kortnumret". Det är ockås ett problem som *borde* vara enkelt att lösa, men uppenbarligen inte är det...

Däremot kan jag hålla med om att det är betydligt mer i Sverige än i många andra länder som redan från början går att beställa/betala i en process som går helt online.

Ett annat exempel som jag råkat ut för på många ställen är hur man lämnar in kreditkortsnr för garanti när man har gjort en konferensbokning någonstans (kan ju vara ett rum för 2 personer, eller för 1000). Väldigt många vill fortfarande att man ska faxa in ett formulär... Enstaka har en vettig onlinelösning. Men man ska inte komma och tro att t.ex. de stora kedjorna har löst något centralt :)

Ah, då missuppfattade jag. Jag trodde du menade att vi i Sverige typiskt hade lösning på "ringa och beställa, men betala på smartare sätt än att läsa upp kortnumret". Det är ockås ett problem som *borde* vara enkelt att lösa, men uppenbarligen inte är det...

Vissa företag har fixat så att man får en betalningslänk skickad till sig när man gör en beställning över telefon, bland annat Nordic Choice. Det tycker jag är riktigt smidigt.

Skärmavbild 2020-08-10 kl. 16.35.50.png

Minns fortfarande när jag bokade min första bonusresa åt föräldrarna, och mamma ringde någon vecka senare och undrade varför det var så dyrt, och varför det var 7 transaktioner? Varningsklockorna ringde direkt hos mig. Visade sig att kundtjänstpersonen i Tallinn hade använt min mors kortuppgifter för att betala nästa kund. Hon hade alltså skrivit ner uppgifterna på papper/anteckningar i datorn för att fylla i, helt okrypterat, och råkat använda min mors uppgifter igen. Självfallet ett misstag, men ändå. Först och främst så överdebiterades min mor. För det andra så fick vi tag i alla uppgifter om de som hade bokat efteråt, då Amex skriver ut dessa i sina transaktionsdetaljer.

Här borde SAS lösa det bättre - och ta efter NCH lösning. Men jag kommer inte ligga sömnlös i väntan på det förbättras ;)

Vissa företag har fixat så att man får en betalningslänk skickad till sig när man gör en beställning över telefon, bland annat Nordic Choice. Det tycker jag är riktigt smidigt.
Japp, precis så det ska se ut. Det är tyvärr ytterst få som har gjort det, enligt min erfarenhet :/

Uppdatering;
Pratade med Amex och frågade om de hade några ideer i tron att de var intresserade av en stor transaktion men icke, de kunde inget göra men upplyste om att det är två olika avtal med Amex som finns med hotell, dels kortmaskin för in resort betalning, dels möjlighet att betala via en länk, många partners har inte länkavtalet helt enkelt. De sa dessutom att lämna kortuppgifter på telefon är något de starkt avråder från, trots att jag påpekade att detta sker hos Tallinn... Ja det tyckte det var lite besvärande att bemöta :)

Jag mailade då som sista lösning hotellet och skrev vänligt men bestämt och mycket tydligt att Amex är ett krav när vi ska boka. Så de svarade att de gör ett undantag och låter oss betala genom sign of file. Slutet gott, allting gott.

Toppen