Senaste nytt

Hotellet tar inte Amex - nån kreativ lösning?

Lite extra avgift kanske, men be om att få faktura och betala via billhop/betalo?
Ingen bra idé. Betalo och Billhop spärrar Amex som betalmedel för utlandstransaktioner.

För övrigt:
Kan ju vara värt när det handlar om högre summor ändå
Varför skulle högre summor göra det mer eller mindre värt? Betalo och Billhop tar en procentsats, rakt av, inga fasta avgifter. Påverkan i extrakostnad blir därför lika stor som andel av betalningen varje gång.

Okej, är det något nytt som de börjat med? Jag har betalat både boende och golfrundor utomlands genom billhop utan problem. Nu va senast förra året dock

Jag har betalat både boende och golfrundor utomlands genom billhop utan problem.
Via Billhop kan du betala i Euro till företag, ja. En ren SEPA transfer. Men nu var det ju frågan om ett hotell på Maldiverna. Jag får känslan, utan att veta helt säkert, att hotellet inte har Euro som huvudvaluta/faktureringsvaluta.

Bifogar bilder från Betalo och Billhop:
063FD1A9-CBF5-4F7A-B846-0D80E3B31C99.jpeg

C01B4230-54B4-4FA5-A69B-72298BC20980.jpeg

Jag brukar förbetala till Hotels.com (ofta måste man göra det om man vill använda en rabattkod, vilket jag alltid gör) och kan inte minnas att det inte har gått att betala med AMEX någon gång. Men jag kanske bara har haft tur och valt "rätt" hotell.

Instämmer i det du säger, dock var det inlägget jag citerade, där personen påstod att, vid få tal gånger så har det hänt att hotels inte tar amx, aldrig varit med om det då dom har starka kopplingar men det jag har varit med om för några år sen då jag bokade ett hotell i AMS där jag var tvungen att välja att betala på plats av andra anledningar och vid Incheckningen så nekar dom mig amx. Den är lite jobbig men annars aldrig.

Jag kikade igenom några av våra bokningar, och det verkar bara ha varit ett ställe i Lee Vining där vi behövde använda vårt SAS Mastercard. Ser att man inte kan välja att betala nu, utan det är enbart Visa/MC på plats som gäller. Så ni har nog rätt i att AmEx alltid fungerar för förskottsbetalning på hemsidan.

Hotels.com har någon slags lägsta prisgaranti. Jag har inga egna erfarenhet av den, men i det här fallet hade jag kontaktat Hotels.com och frågat om de kan matcha priset.

Att göra sådär är att lura hotellet rejält och garantera att de inte kommer vara nöjd med dig som kund. I deras avtal med hotels.com står att de inte får erbjuda signifikant lägre priser direkt till kund, bland annat för att hotels.com då blir blåsta på provisionen. Vissa hotell gör det ändå, men brukar kräva viss diskretion av kunderna, exempelvis att man inte går och försöker matcha priset hos en OTA. Att be om en prismatchning är i princip att tjalla på hotellet, och OTAn kommer sen kräva kompensation från hotellet för avtalsbrott. Hotellet kommer garanterat veta vem som tjallat, och det blir nog inte så kul att vara den kunden. Lika lite som det blir kul att vara kunderna som kommer efter eller hotellägaren som kanske tappar bokningar genom att inte finnas på hotels.com.

Vad gäller betalningsförslag så kan man ju kolla om det går genom Transferwise eller Western Union!

Hotellet kommer definitivt att veta vem som tjallat. Om man som hotellansvarig/-chef har gjort ett paketpris till någon - där man redan har gått ned i pris - och den kunden försöker prismatcha det hos någon av gamarna booking eller hotels - som i sin tur vill ha mellan 15-23% i provision - den kunden lägger man i det ruttnaste rummet, längst bort från allt. Glöm uppgradering eller någon form av extra service, man blir en slags paria.

Hotellet kommer att få böta till booking/hotels och det kommer inte leda till några muntra miner.

Transferwise tar inte Amex och jag har aldrig hört att Western Union eller deras ombud skulle ta Amex heller. Dessutom kostar väl WU så pass mycket att det rimligen borde vara ganska ointressant att försöka skicka 120 000 SEK den vägen. Jag betalade en utländsk programmerare via WU, för många år sedan. Redan efter 30-40 000 SEK krävdes det en lång rad dokument och ID verifiering, vilket naturligtvis gick bra men tog väldigt mycket tid, så jag kan bara föreställa mig mardrömmen att försöka skicka tre-fyra gånger så mycket. Den huvudvärken hade i varje fall gärna jag sluppit!

Att göra sådär är att lura hotellet rejält och garantera att de inte kommer vara nöjd med dig som kund. I deras avtal med hotels.com står att de inte får erbjuda signifikant lägre priser direkt till kund, bland annat för att hotels.com då blir blåsta på provisionen. Vissa hotell gör det ändå, men brukar kräva viss diskretion av kunderna, exempelvis att man inte går och försöker matcha priset hos en OTA. Att be om en prismatchning är i princip att tjalla på hotellet, och OTAn kommer sen kräva kompensation från hotellet för avtalsbrott. Hotellet kommer garanterat veta vem som tjallat, och det blir nog inte så kul att vara den kunden. Lika lite som det blir kul att vara kunderna som kommer efter eller hotellägaren som kanske tappar bokningar genom att inte finnas på hotels.com.

Vad gäller betalningsförslag så kan man ju kolla om det går genom Transferwise eller Western Union!

Medhåll.

@Matore Är det spend du vill få på Amex, poäng eller är det någon försäkring du vill åt? Tänker mest om det finns vettiga alternativ till Amex men detta har du kanske redan grottat ner dig i?

Jag hade då alltid prismatchat och riskerat en något “sämre” Water Villa i paradiset om jag tvunget vill bo på det hotellet. Skönt med bra försäkring och att slippa ett sexsiffrigt växlat belopp i handbagaget.

Inte mitt fel och hade inte skämts överhuvudtaget om hotellägaren, även efter dialog, inte accepterar ett seriöst vuxet betalningsmedel som mitt Amex.

Last edited:
Som bankanställd kan jag väl också påpeka att man ska vara lite försiktig med sitt transaktionsbeteende. Många banker i dag är väldigt känsliga för - vad de tycker är - ett knepigt transaktionsbeteende. Och 120 000 kronor börjar komma upp på summor som dessa aktörer inte kan nonchalera.

Att göra sådär är att lura hotellet rejält...
Hotellet kommer definitivt att veta vem som tjallat...
Det där blev jag lite förvånad över att läsa, i synnerhet här på BC där det är vanligt att uppmuntra varandra till att utnyttja företag till egen vinning (error fares, Avis uppenbara felkalkyl avseende helghyrorna, söka ersättning för trasig flygplansstol/entertainment system, köpa linsvätska/reflexvästar i Eurobonus-shoppingportalen, statusmatchning till företag man inte avser vara lojal mot, etc). Om Matore behöver bo på det här hotellet igen eller ifall det föreligger synnerliga skäl för att Matore skapar/upprätthåller en god personlig relation med det här hotellet/personalen, så håller jag med er till fullo. Annars håller jag absolut inte med, jag skulle säga att det är strictly business och hotellet självt får stå sitt kast om de har bestämt sig för att begå avtalsbrott. Glöm inte bort att det finns fler offer än Hotels.com när ett hotell gör så här, nämligen de konkurrerande hotellen som inte begår avtalsbrott som Matore kanske hade valt istället om hotellet i fråga inte hade gett rabatt "under bordet". Skulle Matore boka via Hotels.com och därför få spottloskor i maten och ett rum som inte lever upp till vad hen har blivit lovad vid bokningstillfället så bör hen klaga och skriva en dålig recension hos Hotels.com (och det tror jag inte hotellet vill). Och förresten, Matore har redan fått ett rabatterat priserbjudande, tror ni inte att hotellet redan har gjort en notering att hen ska nedprioriteras och inte få någon extra service/förmåner, även om hen bokar direkt hos hotellet?

För övrigt tycker jag det låter osannolikt att Hotels.com alltid kan kräva att få en viss procent av hotellvistelsens kostnad och samtidigt erbjuda lägsta prisgaranti och rabattkoder. Mer sannolikt är att Hotels.com får ett fast belopp av hotellet oavsett hur mycket Hotels.com får betalt av kunden, men normalpriserna (utan rabatter) som publiceras på Hotels.com ligger en fast procentsats över vad de måste betala hotellet.

Toppen