Senaste nytt

Hotellet tar inte Amex - nån kreativ lösning?

Hotels.com har någon slags lägsta prisgaranti. Jag har inga egna erfarenhet av den, men i det här fallet hade jag kontaktat Hotels.com och frågat om de kan matcha priset.

Hotels.com har någon slags lägsta prisgaranti. Jag har inga egna erfarenhet av den, men i det här fallet hade jag kontaktat Hotels.com och frågat om de kan matcha priset.
Det har även booking.com och du måste bevisa vilken sida priset finns på och dom måste kunna hitta det. Har gjort det några gånger. Men inte det enklaste.
Att försöka få dom att matcha en egen deal skulle jag säga är näst intill omöjligt

Är nog ingen garanti för att AmEx kan användas. Jag har vid några (få) tillfällen bokat hotell där enbart MC/Visa accepteras. Dock är ju det vanliga att de accepterar AmEx, men jag antar att det finns en valfrihet för hotellet att bestämma det.

Är nog ingen garanti för att AmEx kan användas. Jag har vid några (få) tillfällen bokat hotell där enbart MC/Visa accepteras. Dock är ju det vanliga att de accepterar AmEx, men jag antar att det finns en valfrihet för hotellet att bestämma det.
Jag brukar förbetala till Hotels.com (ofta måste man göra det om man vill använda en rabattkod, vilket jag alltid gör) och kan inte minnas att det inte har gått att betala med AMEX någon gång. Men jag kanske bara har haft tur och valt "rätt" hotell.

Exakt, när jag vill använda mitt AMEX till en hotellbokning så brukar jag boka via Hotels.com och då kan man även bli debiterad i SEK. Glöm inte att googla fram en 8-10% rabattkod om du hellre vill ha rabatt än var 11:e natt gratis.

Jag brukar också göra så, men nu har hotels, en bra kampanj där man får en fri natt vart 5 natt. Om jag förstod rätt. Hotels är alltid ett bra andra alternativ, tycker jag.

Vi har fått specialpris direkt med hotellet så annars Tredjepart varit kanonlösning.
Vad är det för presentkort? Som man kan betala med Amex?

Gör så här om du har fått special priset via hotellets egna sida så pris matchar du det med hotels.com och betalar med dit amx

Det låter konstigt att hotels låter hotellet bestämma betal medlet?
Jag kan tänka mig att det är så om man väljer att betala på plats men inte på själva sidan då hotelet debiterar gästen och ersätter hotellet efter.

Last edited by a moderator:
@Renato En kraftig varningssignal om en Amex betalning inte skulle godkännas på Hotels.com.

Jag har bokat massor av hotellrum där överallt, Goldstatus i deras program också, och har alltid betalat med Amex.

En anledning jag då skulle spekulera i är att många gäster skadas eller råkar illa ut och att hotellet inte vill hantera en tvist med just Amex.

Knappast troligt så bara att boka med Hotels.com om de nu kan prismatcha detta erbjudande.

Last edited:
@Renato En kraftig varningssignal om en Amex betalning inte skulle godkännas på hotels.com.

Jag har bokat massor av hotellrum där överallt, alltid med Amex och har Goldstatus i deras program också. Jag har inte varit med om motsatsen.

En anledning jag då skulle spekulera i är att många gäster skadas eller råkar illa ut och att hotellet inte vill hantera en tvist med just Amex.

Knappast troligt så bara att boka med Hotels.com om de nu kan prismatcha detta erbjudande.

Instämmer i det du säger, dock var det inlägget jag citerade, där personen påstod att, vid få tal gånger så har det hänt att hotels inte tar amx, aldrig varit med om det då dom har starka kopplingar men det jag har varit med om för några år sen då jag bokade ett hotell i AMS där jag var tvungen att välja att betala på plats av andra anledningar och vid Incheckningen så nekar dom mig amx. Den är lite jobbig men annars aldrig.

Sen har pris matchningen varit enkel för mig att lösa, så det borde nog lösa sig för trådskaparen :)

@Renato Fr o m 1 augusti gäller det dock att alltid betala Hotels nätter på hemsidan.

Jag har också betalat utlandsstays på plats ibland (efter att ha kollat Amex acceptans först) för 3x MR men snart är det SEK som gäller igen. Enkla 2-3% i besparing utan valutapåslaget.

Jag är nöjd med Hotels. Enkelt program att ha att göra med främst för nätter utanför mina statuskedjor. De borde verkligen matcha ett hotells hemsida om det var så i detta fall.

Last edited:
@Renato Fr o m 1 augusti gäller det dock att alltid betala Hotels nätter på hemsidan.

Jag har också betalat utlandsstays på plats ibland (efter att ha kollat Amex acceptans först) för 3x MR men snart är det SEK som gäller igen. Enkla 2-3% i besparing utan valutapåslaget.

Jag är nöjd med Hotels. Enkelt program att ha att göra med främst för nätter utanför mina statuskedjor. De borde verkligen matcha ett hotells hemsida om det var så i detta fall.

Jaha ok, det visste jag inte, tack för att du sa det.

Jo 3x MR var grejen :(

Jag håller med, är nöjd också bokat åt mina vänner och familj, då jag har en stor krets, och dom litar på att jag hittar rätt hotel åt dom, så generar det bra med gratis nätter för mig :)

Sen är ett tips att minsta lilla som inte stämmer dra iväg ett mejl, är det större problem med rummet eller servicen så ringer jag och 9 av 10 gå gångerna så får jag ersättning från 50-200 euro. Så det är schysst. Dock önska jag att hotels börjar med platinum då jag ligger på cirka 200 nätter per år, dock inte bara mina som sagt. Men det bryr inte hotels om, utan man får bra service om man är en bra kund. :)

Lite extra avgift kanske, men be om att få faktura och betala via billhop/betalo? Kan ju vara värt när det handlar om högre summor ändå

Toppen