Lade ut denna bild i en Facebook-grupp vilket rönte stor uppskattning, så jag gör det även här eftersom bilden förtjänar mer uppmärksamhet. Nu blir det flyghistoria!
Vi ser fyra parkerade SAS-maskiner vid finger C på Köpenhamns flygplats omkring 1984-85, men det finns så mycket mer att berätta!
Vi ser faktiskt samtliga flygplantyper i SAS-flottan vid denna tid; längst bort
Boeing 747 som nu gjorde sina sista år i Skandinavien. Individen på bilden är SAS näst äldsta jumbo
Ivar Viking som levererades i november 1971. Denna maskin såldes till British Airways 1986, gick sedan till deras charterbolag British Airtours som senare omvandlades till Caledonian Airways, och slutade sina dagar hos Virgin Atlantic som lät skrota henne 1999.
Intill står en
DC-9-41 parkerad. Arbetshästen DC-9 utgjorde vid denna tid ännu ryggraden i SAS-flottan och totalt fanns ett 60-tal maskiner av versionerna DC-9-21 och DC-9-41 i bolaget. Maskinen på bilden är
Hjalmar Viking som levererades i juli 1968 och fanns kvar till maj 1991, då det bar av hemåt till USA igen och en ny karriär hos Northwest Airlines som köpte ett antal av SAS äldsta DC-9. Northwest fortsatte flyga med f d
Hjalmar ända till 2008, då flygplanet parkerades i öknen i Arizona. Fem år senare var det tid för skrotning.
Men varför står en liten DC-9 vid C-fingret mitt bland alla stora maskiner? Det är tack vare Jan Carlzon. Bland det mest irriterande med att byta flyg på Kastrup förr i tiden var att flygen till och från övriga Skandinavien parkerade vid någon av de andra pirerna, vilket alltid medförde en lång och inte sällan stressig promenad mellan anslutande flyg. Punktlighet var ingen prioritet på den tiden, varför missade anslutningar inte var helt ovanliga.
Carlzon frågade varför man inte parkerade anslutande flyg så nära varandra som möjligt - om stora delar av passagerarna på inkommande DC-9 från Oslo, Stockholm och Göteborg, och kanske även Helsingfors och Hamburg, ska byta till SK911 mot New York – varför inte parkera bredvid? Så blev därefter fallet och därför ser vi en liten DC-9 bredvid jätteflygplanen.
Storebror
DC-10 glänser i den ljuvliga 80-talssolen och ska kanske vidare till Chicago eller Los Angeles.
Sverker Viking kom till SAS 1976 som en av de första av sin typ, ett köp som inte var så självklart som man kan tro. Det diskuterades livligt kring behovet av DC-10 när SAS redan hade Boeing 747 i flottan på 70-talet. Mer om det i min bok
. På 80-talet fattade SAS ett strategiskt beslut om den interkontinentala flottan, och valet föll på DC-10 varpå flottan utökades med fler begagnade flygplan. Behovet av nya flygplan för långlinjerna fanns dock redan då denna bild togs, och även nu gick diskussionsvågorna höga. Det såg länge ut som om efterföljaren till DC-10, MD-11, skulle bli SAS nya flaggskepp. Det gick till och med ut pressmeddelanden om det av misstag. Valet föll som bekant på Boeing 767 som ersättare till DC-10, och när 767 kom 1989 försvann inte bara systemoperatören i cockpit utan även första klass i kabinen.
Sverker Viking lämnade flottan 1990 för en ny karriär i Frankrike, och skrotades i Roswell, New Mexico, 2004.
Närmast kameran en av de vackraste flygplanskonstruktioner som finns i form av
DC-8. Här är det svårt att avgöra om vi ser en kort DC-8-62 eller lång DC-8-63, men oavsett så representerar den de sista varianterna av SAS första interkontinentala flaggskepp som kom 1960. Vid denna tid användes DC-8 uteslutande på linjerna till Afrika, Mellanöstern och Grönland. Så förblev det till sista turen gick i januari 1988, från Søndre Strømfjord till Köpenhamn. DC-8 var mycket omtyckt, om än lite trång och obekväm, men nya bullerregler från 1986 satte spiken i kistan för fortsatt flygande trots att hon ekonomiskt sett var oerhört lönsam.
–Men saknas det trots allt inte ett flygplan? frågar sig kanske någon. Jo, kanske. 1984 bildade SAS Commuter Operations Department, förkortat COD, med ett antal begagnade
Fokker F27 för matarlinjer till Köpenhamn från bl a Jönköping, Växjö, Kalmar och även Hamburg. Det flögs även mellan t ex Göteborg och Oslo. COD var mer eller mindre ett eget flygbolag i flygbolaget, och döptes senare om till Scandinavian Commuter när nya Fokker 50 kom 1988-89. Efter de misslyckade äventyren med Q400 och kriserna så integrerades Commuter i SAS på tidigt 2010-tal.
Bilden är inscannad från ett diapositiv i min egen samling med ursprung SAS Flight Academy.
Något nytt om 747-boken, ämnet för denna tråd? Tyvärr verkar det som om utgivning våren 2021 kanske inte kommer att bli möjlig eftersom det fortfarande är stängt för inresa både till Norge och Danmark, något som är nödvändigt för att komma åt SAS omfattande arkiv i Oslo och Köpenhamn. Fördelen med detta är att boken därmed blir ännu mer omfattande och ännu bättre
Förhoppningsvis rör det sig bara om några månaders försening, beroende på omständigheterna.
Tack för intresset, hoppas någon tyckte ovanstående utläggning var intressant!