Palazzi
Medlem
Nu har Regeringen givit Trafikverket i uppdrag att direktupphandla trafik mellan Stockholm och Hamburg och Malmö och Bryssel (med stopp i bl.a. Hamburg och Köln).
Misstänker att man har haft goda diskussioner med Tyskland innan detta beslut, då detta var ett orosmoln i utredningen. Det har ju också, bevisligen, gått för andra länder.
Man får 400 miljoner kronor för att komma igång, men hur det fördelas (och över hur länge) presenteras i höstbudgeten. Tror utredningen pekade på att given summa (om fördelat korrekt) ska subventionera lösningen till rimlig prisnivå.
Man ska senast vara igång Augusti 2022 vilket för en tågsatsning är snabba rör. Man har ju också startat en utredning om att åter köpa in/underhålla tågfärjor så kanske blir det än mer framöver (en sådan lösning är väl av mest nytta mot öst).
Små volymer men bra med alternativ. Egen kupé kanske lockat i skenet av Corona..
Regeringen klubbar igenom dagliga nattåg från Sverige till Europa - DN.SE
Danmark, Tyskland, Bryssel nås därmed direkt med tåg, och med ett byte Schweiz, Österrike, Frankrike, Tjeckien, Polen, England, Holland, Luxemburg.
Italien nås, förutom med enstaka chartertåg, ändå inte med ett byte. Man kan dock hoppas på att snabbtågen från Milano inom kort förlängs från Frankfurt 1h10min till Köln.
Spanien, Portugal, Kroatien mfl (vanliga turistdestinationer) är fortsatt långt borta för tågresenärer. För den med tiden/orken blir det såklart ändå enklare än tidigare.
Misstänker att man har haft goda diskussioner med Tyskland innan detta beslut, då detta var ett orosmoln i utredningen. Det har ju också, bevisligen, gått för andra länder.
Man får 400 miljoner kronor för att komma igång, men hur det fördelas (och över hur länge) presenteras i höstbudgeten. Tror utredningen pekade på att given summa (om fördelat korrekt) ska subventionera lösningen till rimlig prisnivå.
Man ska senast vara igång Augusti 2022 vilket för en tågsatsning är snabba rör. Man har ju också startat en utredning om att åter köpa in/underhålla tågfärjor så kanske blir det än mer framöver (en sådan lösning är väl av mest nytta mot öst).
Små volymer men bra med alternativ. Egen kupé kanske lockat i skenet av Corona..
Regeringen klubbar igenom dagliga nattåg från Sverige till Europa - DN.SE
Danmark, Tyskland, Bryssel nås därmed direkt med tåg, och med ett byte Schweiz, Österrike, Frankrike, Tjeckien, Polen, England, Holland, Luxemburg.
Italien nås, förutom med enstaka chartertåg, ändå inte med ett byte. Man kan dock hoppas på att snabbtågen från Milano inom kort förlängs från Frankfurt 1h10min till Köln.
Spanien, Portugal, Kroatien mfl (vanliga turistdestinationer) är fortsatt långt borta för tågresenärer. För den med tiden/orken blir det såklart ändå enklare än tidigare.