Utan ha riktigt koll på körtiden och möjliga tidtabeller, men med erfarenhet av att åka genom Köln, säger jag att anslutningsmöjligheterna från Köln lär vara mycket bra. När jag bodde i Mannheim, fanns det från Köln TGV till Paris, ICE till Amsterdam och Bryssel och mycket annat många gånger om dagen. Bara en knapp timme på ICE till FCT på Frankfurt dessutomSom jag läser det ställer ÖBB inte krav på typgodkännande av vagnparken för Belgien vilket väl säger att ÖBB inte kommer att köra vidare dit från Tyskland. Så något nattåg Malmö - Bryssel lär inte hända.
Gillar att tågbolag startar "hubbar" utanför deras eget land. Det låter bra inför framtiden.
Utan ha riktigt koll på körtiden och möjliga tidtabeller, men med erfarenhet av att åka genom Köln, säger jag att anslutningsmöjligheterna från Köln lär vara mycket bra. När jag bodde i Mannheim, fanns det från Köln TGV till Paris, ICE till Amsterdam och Bryssel och mycket annat många gånger om dagen. Bara en knapp timme på ICE till FCT på Frankfurt dessutom
Ja, enda nackdelen med Köln som nattågshub från Malmö är väl om man egentligen ska mer österut som till Prag, Wien eller ner mot Balkan.Från Köln finns idag (eller iaf pre-Corona) Thalys till Bryssel och Paris, och ICE till massor av ställen, bl.a. Basel, Amsterdam, Bryssel, Berlin, München etc.
Ja, enda nackdelen med Köln som nattågshub från Malmö är väl om man egentligen ska mer österut som till Prag, Wien eller ner mot Balkan.
Härligt! Blir så sugen på tågluff i ett virusfritt Europa.Linjen lär passera Hamburg på morgonen, och därifrån finns goda förbindelser till Prag, Wien mfl. Balkan är troligen svårt att lösa med enkom ett byte.
Tror det är bytesfria resor till norra Italien, nordöstliga Spanien (Barcelona) och södra Frankrike som man missar om man inte drar linjen till Schweiz. Skulle gissa att det är ca. 1h-1h30min tillägg för ej genomgående trafik. Lite jobbigt, men kanske inte katastrof.