Senaste nytt

Nattåg till Europa

SK989

Medlem
Som jag läser det ställer ÖBB inte krav på typgodkännande av vagnparken för Belgien vilket väl säger att ÖBB inte kommer att köra vidare dit från Tyskland. Så något nattåg Malmö - Bryssel lär inte hända.
 

airac

Medlem
Som jag läser det ställer ÖBB inte krav på typgodkännande av vagnparken för Belgien vilket väl säger att ÖBB inte kommer att köra vidare dit från Tyskland. Så något nattåg Malmö - Bryssel lär inte hända.
Utan ha riktigt koll på körtiden och möjliga tidtabeller, men med erfarenhet av att åka genom Köln, säger jag att anslutningsmöjligheterna från Köln lär vara mycket bra. När jag bodde i Mannheim, fanns det från Köln TGV till Paris, ICE till Amsterdam och Bryssel och mycket annat många gånger om dagen. Bara en knapp timme på ICE till FCT på Frankfurt dessutom :)
 

HCas

Medlem
Nej, mervärdet av att köra tåget från Köln till Bryssel lär vara ganska litet med tanke på de goda förbindelserna i alla riktningar från Köln. Viktigare då att man kan leverera en bra produkt för själva nattsträckan.

Och att man löser någon slags komma-fram-garanti för de som har slutdestination Bryssel. Jag har personligen flera gånger missat ett sådant byte i Köln och även om det inte är en stor grej för vana eller "medvetna" resenärer så kan jag lova att det skulle avskräcka många andra från förbindelsen om det händer några gånger och det inte finns procedurer på plats.
 
  • Gilla
Reactions: ekf

Palazzi

Medlem
Gillar att tågbolag startar "hubbar" utanför deras eget land. Det låter bra inför framtiden.

Japp! Naturliga DACH-regionen som gäller för ÖBB. Sträckning till Zürich skulle vara riktigt bra, men slutdestination Frankfurt är troligen nog gott för de flesta av byten.

Jag hoppas att de inte väljer att ”endast” köra till kravställda Köln, utan ser möjlighet att kommersiellt driva förlängningen till egen hubb (naturligt Zürich)

Zürich ska ju få linjer till både Rom och Barcelona inom något år, och Zürich-Milano under 3h från nästa tidtabell.
 

marbe166

Medlem
Utan ha riktigt koll på körtiden och möjliga tidtabeller, men med erfarenhet av att åka genom Köln, säger jag att anslutningsmöjligheterna från Köln lär vara mycket bra. När jag bodde i Mannheim, fanns det från Köln TGV till Paris, ICE till Amsterdam och Bryssel och mycket annat många gånger om dagen. Bara en knapp timme på ICE till FCT på Frankfurt dessutom :)

Från Köln finns idag (eller iaf pre-Corona) Thalys till Bryssel och Paris, och ICE till massor av ställen, bl.a. Basel, Amsterdam, Bryssel, Berlin, München etc.
 

Palazzi

Medlem
Ja, enda nackdelen med Köln som nattågshub från Malmö är väl om man egentligen ska mer österut som till Prag, Wien eller ner mot Balkan.

Linjen lär passera Hamburg på morgonen, och därifrån finns goda förbindelser till Prag, Wien mfl. Balkan är troligen svårt att lösa med enkom ett byte.

Tror det är bytesfria resor till norra Italien, nordöstliga Spanien (Barcelona) och södra Frankrike som man missar om man inte drar linjen till Schweiz. Skulle gissa att det är ca. 1h-1h30min tillägg för ej genomgående trafik. Lite jobbigt, men kanske inte katastrof.
 
Linjen lär passera Hamburg på morgonen, och därifrån finns goda förbindelser till Prag, Wien mfl. Balkan är troligen svårt att lösa med enkom ett byte.

Tror det är bytesfria resor till norra Italien, nordöstliga Spanien (Barcelona) och södra Frankrike som man missar om man inte drar linjen till Schweiz. Skulle gissa att det är ca. 1h-1h30min tillägg för ej genomgående trafik. Lite jobbigt, men kanske inte katastrof.
Härligt! Blir så sugen på tågluff i ett virusfritt Europa.

Från Munchen går "balkanlinjen" - Villach-Ljubliana-Zagreb-Belgrad.
 
Toppen