Senaste nytt

SAS finansiärer tvekar om nya lån

Den enda kända direkta kopplingen mellan Bonnier och SAS jag känner till är flygbolaget(LIN) Linjeflyg.
Det var SAS, Bonnier ägda tidningen DN och Stockholmstidningen som tillsammans 1957 tillsammans startade Linjeflyg.

DN skriver inte alls lika mycket negativt om SAS, deras artiklar om SAS och flygbranschen tycker jag är sakliga.
Dagens Industri däremot håller en häpnadsveckande låg journalistisk kvalite på sina extremt negativt vinklade artiklar om SAS.
Värt att notera är att DI också skriver mycket positivt vinklade artiklar om Norwegian.

Då verkar det ju mer som att skribenten inte fick lösa in sin 2-4-1-voucher dit dom ville och har ett personligt vendetta mot SAS :rolleyes:

Jag kan inte bara förstå detta att DI.se fortsätter sin pajkastning utan någon grund. Jag kan inte bara förstå...

aa dom är så himla taskiga...

Håller med om att DI älskar att förödmjuka SAS och det liknar ibland en sorts häxjakt. Men, och detta behöver många här acceptera; SAS har bäddat för mycket av kritiken själva och är inte på något sätt ett heligt företag.

Också intressant att många av SAS fanatikerna här spyr galla över allt som har med Norwegian att göra. :rolleyes:
Var själv skeptisk till DY, men efter att ha provat dom flera gånger inrikes eller inom Norden måste jag säga att dom är faktiskt helt ok.

Jag tycker också DY är helt ok i luften.

Sen är det trist att bolaget försöker undvika betala sociala avgifter, pension till anställda, ingen lön vid sjukdom, ingen betald föräldraledighet..etc

Den enda kända direkta kopplingen mellan Bonnier och SAS jag känner till är flygbolaget(LIN) Linjeflyg.
Det var SAS, Bonnier ägda tidningen DN och Stockholmstidningen som tillsammans 1957 tillsammans startade Linjeflyg.

DN skriver inte alls lika mycket negativt om SAS, deras artiklar om SAS och flygbranschen tycker jag är sakliga.
Dagens Industri däremot håller en häpnadsveckande låg journalistisk kvalite på sina extremt negativt vinklade artiklar om SAS.
Värt att notera är att DI också skriver mycket positivt vinklade artiklar om Norwegian.
Måste nog säga att jag inte direkt känner mig upprörd över att DI behandlar en entreprenörstyrd uppstickare som pressar priserna mot en gammal statskontrollerad monopolist med viss favorism.
Tvärtom är det precis vad man kan förvänta sig av DI som är en klart entreprenörsorienterad tidning.
Sen har dessutom historiken mellan bolagen vissa poänger.
Norwegian var ursprungligen nöjd med att vara en underoperatör åt Braathens. Sedan SAS köpt upp det bolaget förklarade man att Norwegians tjänster inte längre var behövda, vilket nog med facit i hand var ett stort misstag.
Man såg nämligen i det läget ingen annan utväg än att ta upp direkt konkurrens med SAS för att kunna driva företaget vidare öht.
SAS sköt sig alltså själva i foten, vilket Norwegian ofta antyder med illa dold skadeglädje.

Måste nog säga att jag inte direkt känner mig upprörd över att DI behandlar en entreprenörstyrd uppstickare som pressar priserna mot en gammal statskontrollerad monopolist med viss favorism.
Tvärtom är det precis vad man kan förvänta sig av DI som är en klart entreprenörsorienterad tidning.
Sen har dessutom historiken mellan bolagen vissa poänger.
Norwegian var ursprungligen nöjd med att vara en underoperatör åt Braathens. Sedan SAS köpt upp det bolaget förklarade man att Norwegians tjänster inte längre var behövda, vilket nog med facit i hand var ett stort misstag.
Man såg nämligen i det läget ingen annan utväg än att ta upp direkt konkurrens med SAS för att kunna driva företaget vidare öht.
SAS sköt sig alltså själva i foten, vilket Norwegian ofta antyder med illa dold skadeglädje.

Iochmed att Norwegian hela tiden expanderar kan de sälja biljetter för framtiden som de inte i nuläget har kostnader för. Problemen med den affärsidén börjar när man slutar att växa, något vi inte kommer att se ännu på ett tag. Ett populärt motdrag från konkurrenter (om de har bra kassa) är att prisdumpa under en period för att dra ur pengarna från konkurrentens pyramidspel. Svårt att se t.ex. SAS göra detta i nuläget men Ryan skulle lätt kunna köra sådana kupper.

Både DI och Aftonbladet verkar ju för övrigt okritiskt göra reklamreportage om Norwegians 787 leasing (när den nu kan påbörjas).

Toppen