D
Dreamliner
Guest
4546kr jämfört mot 6700kr. Klarar väl 5-6mils körning i de bästa av alla förhållanden. Då jag bara har 4km till jobbet så klarar jag all småkörning.
Hur får företaget ihop den kalkylen?Dreamliner skrev:Jag beställer nog en XC60 T6 under veckan. Kalkylen för mig och företaget motiverar extrakostnaden mot en D4.Klicka för att utvidga...
Ska nog räkna på 45km i bästa fall. Vi har en XC60 T8 (2018) i företaget och han som kör den säger att han max kommer 40km i bra förhållanden. Kör själv V90 T8 (2020) och fulladdad säger bilen att den klarar 45km. Klarar mig fram och tillbaka till jobbet men inte mycket mer än så (strax under 20km per väg). Hastighet mellan 70-100. Hade Niro PHEV från Avis ett par månader och kom längre, ca 1,5 ggr t/r till jobbet med den.Dreamliner skrev:4546kr jämfört mot 6700kr. Klarar väl 5-6mils körning i de bästa av alla förhållanden. Då jag bara har 4km till jobbet så klarar jag all småkörning.Klicka för att utvidga...
Fidde skrev:Ska nog räkna på 45km i bästa fall. Vi har en XC60 T8 (2018) i företaget och han som kör den säger att han max kommer 40km i bra förhållanden. Kör själv V90 T8 (2020) och fulladdad säger bilen att den klarar 45km. Klarar mig fram och tillbaka till jobbet men inte mycket mer än så (strax under 20km per väg). Hastighet mellan 70-100. Hade Niro PHEV från Avis ett par månader och kom längre, ca 1,5 ggr t/r till jobbet med den.Hade jag valt igen hade jag nog kollat på en ren elbil för min del, Polestar, Tesla eller Kia e-niro. Hade varit en fördel också när man kör i tjänsten, efter att elen tar slut med bara 9kr/milen ers. går man back om man kör på bensin, som tur är klarar jag mig oftast på bara el.Klicka för att utvidga...
Rebel skrev:Vad tror ni om VW elgolf. Den kommer man 20 mil, sägs det.Sen får man ladda, eller puttaSkulle en sån funka rent praktiskt, är det ngn här som kör en sån ??Klicka för att utvidga...
Den är absolut trevlig! Körde en sådan hela förra sommaren, i och runt Stockholm. Fungerade utmärkt! Denna sommaren kan du mini-leasa elbilsgolfen för 4995:- per månad hos Europcar. Unna dig det och känn dig för om det är något för dig!Rebel skrev:Vad tror ni om VW elgolf. Den kommer man 20 mil, sägs det.Sen får man ladda, eller puttaSkulle en sån funka rent praktiskt, är det ngn här som kör en sån ??Klicka för att utvidga...
Berglund skrev:Den är absolut trevlig! Körde en sådan hela förra sommaren, i och runt Stockholm. Fungerade utmärkt! Denna sommaren kan du mini-leasa elbilsgolfen för 4995:- per månad hos Europcar. Unna dig det och känn dig för om det är något för dig!Klicka för att utvidga...
Hur löser ni laddningen hemma om man hyr en månad ??Berglund skrev:Den är absolut trevlig! Körde en sådan hela förra sommaren, i och runt Stockholm. Fungerade utmärkt! Denna sommaren kan du mini-leasa elbilsgolfen för 4995:- per månad hos Europcar. Unna dig det och känn dig för om det är något för dig!Klicka för att utvidga...
Om man kan dra ut en vanlig kabel, så laddar man ju 75%av batteriet på typ 12h...Rebel skrev:Hur löser ni laddningen hemma om man hyr en månad ??Ladda med vanlig kabel ???tar inte det hela natten ???Klicka för att utvidga...
1. Med tre-fyra mils körning, enkelväg, behövde jag inte ladda varje dag. Bilen tog sig ca 22 mil på full laddning.Rebel skrev:Hur löser ni laddningen hemma om man hyr en månad ??Ladda med vanlig kabel ???tar inte det hela natten ???Klicka för att utvidga...
Rebel skrev:Hur löser ni laddningen hemma om man hyr en månad ??Ladda med vanlig kabel ???tar inte det hela natten ???Klicka för att utvidga...
Det går utmärkt att tillfälligt (läs en sommar) använda ett vanligt Schuko-uttag. Men begränsa laddningen till 10 A. Uttagen är gjorda för max 16 A men med relativt korta inkopplingstider, tänk kaffekokare eller dammsugare. Men kontrollera gärna temperaturen på elledningen och kopplingar efter någon timme första gången. Och använd inga timers o.dyl. och lägg inte skarvsladden hoplindad i en liten hög utan som stora s på marken.Rebel skrev:Hur löser ni laddningen hemma om man hyr en månad ??Ladda med vanlig kabel ???tar inte det hela natten ???Klicka för att utvidga...
Det kommer att funka. Jag har kört elbil i snart 3 år och jag kommer aldrig gå tillbaka till fossilbil. Hur smidigt som helst att kunna tanka hemma.Rebel skrev:Jag tänkte hyra en månad och se om det funkar.Klicka för att utvidga...
Ska vi vara korrekta sitter laddaren (enheten som likriktar växelströmmen) i bilen. Det på väggen är ett ladduttag.Rebel skrev:Köper jag en så får jag sätta en laddare på väggen.Klicka för att utvidga...
Haha! Absolut, på mitt nästa hus ska jag ha solceller. Plenty of!Rebel skrev:Men betala för el?? Det känns lite 2015.Klicka för att utvidga...
flatwhite skrev:Det går utmärkt att tillfälligt (läs en sommar) använda ett vanligt Schuko-uttag. Men begränsa laddningen till 10 A. Uttagen är gjorda för max 16 A men med relativt korta inkopplingstider, tänk kaffekokare eller dammsugare. Men kontrollera gärna temperaturen på elledningen och kopplingar efter någon timme första gången. Och använd inga timers o.dyl. och lägg inte skarvsladden hoplindad i en liten hög utan som stora s på marken.Med 10 A får du 10 A × 230 V = 2,3 kW per timme. Så drar bilen t.ex. 1,7 kWh per mil så får du ca 16 mil på 12 timmar. Och förkyl/förvärm bilen inkopplad på elnätet, då förlängs räckvidden.Blir det längre än en sommar är min rekommendation att installera ett lastbalanserat trefasladduttag. T.ex. Garo har ett uttag som lastbalanserar mot hela huset. Då kan i princip all ledig kapacitet under natten styras mot bilen.Och betala elen själv om du ska använda den på tjänsteresa. Kostar dig ca 1,7 kr per mil enl. ovan exempel men du får plocka ut 9,5 kr per mil skattefritt.Klicka för att utvidga...
Valley skrev:Vad kostar en solcellsinstallation?Grannen har gjort det. Men återbetalningstid på en 25-40 år om elpris ökar med 10%/år, gör att det inte är aktuellt ännu.Och så är huset litet och välisolerat. Strömförbrukningen är väldigt låg i sig.Klicka för att utvidga...
TP12 skrev:Har försökt boka genom den kampanjen men får dubbla priset när jag testar online. Men, men får prova att ringa dem.Klicka för att utvidga...