Senaste nytt

Spekulationer om Arlandas framtid efter pandemin

011430121

Medlem
Vi vet väl inte när UD ändrar sina rekommendationer angående icke nödvändiga utlandsresor, eller hur många länder som tillåter svenskar att komma in i utan karantän, vi har ju inte tillstånd att stanna i våra Nordiska broderländer om vi ens kommer in.
Jag hoppas att pandemin avtar snabbt så vi slipper dessa restriktioner, och framför allt det lidande den har gjort med så många människor.

Norwegian kommer inte att börja flyga på Arlanda före mitten av 2021 enligt Norwegian själva,
jag vet inte exakt hur stor marknadsandel Norwegian har på Arlanda, bör ligga på över 25% tror jag.
SAS kommer inte tillbaka till samma utbud före 2022/2023 säger de.
Många långlinjer kommer inte tillbaka i närtid, SAS linjerna vet vi väl inget om ännu, Thai, Air India, China Airline, Emirates, Qatar, China Eastern, Ethiopian Airlines, United med flera, vad händer med dessa bolags linjer till och från Arlanda

Tråkigt för företagarna och deras personal på Arlandas terminaler och Sky City, det kommer att drabba dem mycket hårt framöver.
Tyvärr så drabbar detta även Sigtuna kommun, Arlanda med alla företagen är Sigtunas största arbetsplats för medborgarna i kommunen detta innebär att skatteunderlaget bli betydligt mindre, med allt vad det innebär med den kommunala verksamheten.

Vi skall även komma ihåg att flygtrafiken under 2019 minskade med runt 10%

Swedavia har stora planer för Arlanda, bygga samman T4 och T5 en ny terminal (var det G piren den skall heta?) bygga en fjärde bana samt mycket mera i planerna.
Mycket av detta kommer att läggas på is eller inte genomföras.

Om Terminal 4 hålls stäng ett antal år framöver skulle inte jag bli förvånad.
Terminal 2 tror jag återöppnas så fort BA kommer tillbaka till Arlanda.

Om SAS fortsätter att under hösten flyga inrikes från terminal 5, undrar hur de kommer att göra med möjlighet att få tillgång till loungerna, om de nu loungerna kommer att öppnas igen.

Mycket spekulationer från mig, en sak är jag dock 100% säker på, det kommer inte att bli som det har varit och som det har planerats för!

Nu kanske inte swedavia tänker som jag men om det är en minskad efterfrågan på gater och terminaler ett tag vore inte detta ett ypperligt tillfälle att bygga ihop T4 och T5 utan att det stör trafik och passagerare så mycket?

Nu kanske inte swedavia tänker som jag men om det är en minskad efterfrågan på gater och terminaler ett tag vore inte detta ett ypperligt tillfälle att bygga ihop T4 och T5 utan att det stör trafik och passagerare så mycket?
Glöm inte att Swedavia måste spara pengar, betydligt mindre intäkter framöver, de har varslat 800 personer.
Jag tror att de kommer de närmaste 2-3 åren avvakta och se vart är flyget på väg.
Vad händer med Brommas trafik och även BRA de närmaste åren, kommer trafiken att finnas kvar?
Det som kan ändra Arlandas situation positivt (må gud förbjuda) är att RyanAir börjar trafikera inrikes på Arlanda.
Jag tror att upptagningsområdet för RyanAir utrikes trafik är större med Skavsta som flygplats.

För Arlanda var minskningen 4% under 2019, 2% för utrikestrafiken och 8% för inrikestrafiken. Swedavias trafikstatistik december och helår 2019 | Om Swedavia
Slarvigt av mig att skriva 2019.
Tar vi de senaste normala månaderna innan coronan, januari och februari 2020 så gick trafiken på Arlanda ner med totalt 6% inrikes 12% utrikes 6%, februari ner totalt 5% inrikes 11% utrikes 4%
Jag ber om ursäkt för min avrundning och att det störde dig.
Siffrornas källa Swedavia.

Det är spännande resonemang - och man kan till det lägga utbyggnadsplanerna på flygplatser i närområdet som alla kommer att brottas med liknande utbud/efterfrågansproblem.

Speciellt blir det med CPH, med i mina ögon en hysterisk utbyggnadsplan, där danska staten under lång tid har haft ambitioner. Det brukar ju heta att det är Danmarks största arbetsplats och att danska statens huvudmål med SAS är att se till att Kastrup förblir störst.

Så när svenska staten för femtio-elfte gånger hjälper till att rädda SAS kan det också betyda att man ser till att effektivt konkurrerar ut Arlanda under överskådlig tid.

Läget idag påminner inte så lite om läget för 20 år sedan, när Arlanda 2002 var i ropet med en omfattande ombyggnad av flygplatsen med ny rullbana och en ny struktur med Terminal Nord och Terminal Syd. En ny bana och en ny pir blev det ju men resten föll bort efter 11 september. Jag tror således att det som kan avbrytas av expansioner och ombyggnader kommer att avbrytas.

I övrigt lär väl Arlandas framtid bero på hur flygbranschen i stort går. I en annan tråd (https://www.businessclass.se/forum/...a-på-det-sena-2010-talet-som-peak-flyg.99239/) lyfte jag frågan om vi såg peak flyg under det sena 2010-talet. Skulle det bli så tror jag vi också såg peak Arlanda under det sena 2010-talet, och att vi framöver kommer få se en mindre och mer provinsiell flygplats då allt mer av den krympande trafiken ut från Sverige kommer att gå via Kastrup.

Det bästa lokalpolitikerna i regionen kan göra i flygväg för att satsa på Arlanda är nog att arbeta för nedläggning av Bromma. Men det var ju inte så länge de slogs hårt för att behålla den.

Toppen