Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

De är kanske ett mindre problem för att det är är:
- färre av de (särskilt nu pga Corona när deras egna länder rekommenderar att man inte reser)
- de stannar kortare tid på mindre ort
- de åker till andra delar av landet än de populära sommarorterna så är annan spridning

Anser du att de är ett lika stort problem (dvs mängd och mönster) som svenskar med sommarställen?

Stänga gränsen är ett väldigt stort ingrepp och med tanke på att Sverige inte ens har hårda regler inom landet, att det verkar logiskt att inte ta till metoder som stängda gränser.
Jag gillar ju inte att gissa, överlåter jag åt andra som gör det gärna och bra...

Även om de, enligt dig, kanske inte åker till Torekov eller andra typiska semesterorter så ser jag många tyskar och danskar som åker till sina stugor i Skåne och Blekinge. De utsätter ju sjukvården i dessa kommuner för ett ökat tryck också. När danskarna var lediga förra fredagen så var det många danskregistrerade bilar på E22 under torsdagskvällen.

Lätt att stänga gränser eller inte, andra länder gör det mot oss. För mig är 1-2 timmars rekommendationen hyckleri. Som tur är så är det bara en rekommendation och jag kan, liksom danskar, tyskar etc åka var jag vill i mitt egna land.

Jag gillar ju inte att gissa, överlåter jag åt andra som gör det gärna och bra...

Även om de, enligt dig, kanske inte åker till Torekov eller andra typiska semesterorter så ser jag många tyskar och danskar som åker till sina stugor i Skåne och Blekinge. De utsätter ju sjukvården i dessa kommuner för ett ökat tryck också. När danskarna var lediga förra fredagen så var det många danskregistrerade bilar på E22 under torsdagskvällen.

Lätt att stänga gränser eller inte, andra länder gör det mot oss. För mig är 1-2 timmars rekommendationen hyckleri. Som tur är så är det bara en rekommendation och jag kan, liksom danskar, tyskar etc åka var jag vill i mitt egna land.

Ja som sagt är det gissningar. Det går säkert att kolla upp hur siffrorna skiljer sig om man verkligen vill veta hur det ligger till och söka svar på frågan om det är ”logiskt”. Att det inte finns någon logik är också det en gissning, som du gärna gjorde två gånger :)

Det är upp till var och en om man vill ta sitt ansvar och följa myndigheters rekommendationer, eller söka kryphål eller försöka komma på andra skäl för att motivera sina egna handlingar i strid med de rekommendationer som getts. Det gäller både oss svenskar, samt de tyskar och danskar som vistas i Sverige.

En fundering, vi svenskar får åka max 1-2 timmar från vårt hem för att inte belasta sjukvården i andra regioner. Samtidigt är inte våra gränser stängda så danskar, tyskar osv kan komma hit och således belasta sjukvården.
Vad är logiken bakom detta?
Vi ska komma ihåg att vi svenskar, till skillnad från en del andra länder, faktiskt får åka hur vi vill inom landet. De rekommendationer som uttalas är i mitt tycke smått obegripliga. "Max 1-2 timmar med bil" tja... Det är ungefär vad det kan ta att köra från norra delen av Stockholmsområdet till södra delen i rusningstrafik. Eller så kan du köra från Stockholm till Gävle sent en kväll. Det är då OK. Att köra från Göteborg till Stockholm skulle inte vara OK. Varför ena resan men inte andra är OK är inte så logiskt.

Nu kan det väl även bli så än mindre restriktioner gäller till sommaren också, man vet inte riktigt, men det verkar hintas om det de senaste dagarna, sen såklart är det hur hela situationen utvecklas som avgör. Det positiva med mitt nyfunna intresse för skogsbesök är att jag upplever mig må bättre och har mer energi, så i vanlig ordning inget ont som inte har något gott med sig :)

Vi ska komma ihåg att vi svenskar, till skillnad från en del andra länder, faktiskt får åka hur vi vill inom landet. De rekommendationer som uttalas är i mitt tycke smått obegripliga. "Max 1-2 timmar med bil" tja... Det är ungefär vad det kan ta att köra från norra delen av Stockholmsområdet till södra delen i rusningstrafik. Eller så kan du köra från Stockholm till Gävle sent en kväll. Det är då OK. Att köra från Göteborg till Stockholm skulle inte vara OK. Varför ena resan men inte andra är OK är inte så logiskt.
Jag vill tro att FHM på riktigt inte är så dum så de gett en tidslimit på hur länge du får färdas i bil, utan egentligen menar en sträcka du får ta dig. De skulle med andra ord sagt att max är 10 resp 20 mil. Rekommendationen finns ju där för att inte sprida smittan hejvilt geografiskt samtidigt och har inget att göra med tidslängden på din bilfärd.

Nu kan det väl även bli så än mindre restriktioner gäller till sommaren också, man vet inte riktigt, men det verkar hintas om det de senaste dagarna, sen såklart är det hur hela situationen utvecklas som avgör. Det positiva med mitt nyfunna intresse för skogsbesök är att jag upplever mig må bättre och har mer energi, så i vanlig ordning inget ont som inte har något gott med sig :)
Går nog båda vägar detta, du kan nog förvänta dig lättnader för de äldre i form av isolering. Men tror snarare du kan vänta dig en del nya rekommendationer kring mindre sommarorter och badstränder.

Jag vill tro att FHM på riktigt inte är så dum så de gett en tidslimit på hur länge du får färdas i bil, utan egentligen menar en sträcka du får ta dig. De skulle med andra ord sagt att max är 10 resp 20 mil. Rekommendationen finns ju där för att inte sprida smittan hejvilt geografiskt samtidigt och har inget att göra med tidslängden på din bilfärd.

Det var Stefan Löfven som i en intervju nämnde "1-2 timmar med bil" och hänvisade till Folkhälsomyndigheten enligt vad jag kan googla fram. Vad som är intressant i sammanhanget är då vad Folkhälsomyndigheten faktiskt sagt och inte sagt. I mitt tycke är allmänna fraser på en presskonferens eller på en intervju lite fattigt att stödja någon policy på. Myndigheter bör väl rimligen ha en något mer officiell approach till vad den rekommenderar och vid lite ytterligare googling så hittar jag faktiskt vad som är formellt publicerat, nämligen:

"Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd om allas ansvar att förhindra smitta av covid-19 m.m."

https://www.folkhalsomyndigheten.se...-allmanna-rad-om-allas-ansvar-covid-19-tf.pdf

Där kan man läsa vad Folkhälsomyndigheten faktiskt officiellt beslutat att rekommendera allmänheten. Vad gäller inrikesresor finns inte alls någon begränsning vare sig vad gäller tid eller avstånd utan det står helt enkelt att man ska avstå från att resa i rusningstrafik samt avstå från "onödiga resor". Dvs. visst kan man resa från säg Stockholm till Göteborg så länge det inte är en "onödig resa" men bör som jag tolkar det inte resa ens Stockholm - Uppsala om det är "onödigt".

Swiss har kommit ut med lite uppdaterad information om rätt till ombokning pga nuvarande läge: Latest flight update | SWISS
SWISS extends free rebooking period
SWISS is even more responsive to their customers when it comes to rebooking. Anyone booking a flight in the next few weeks can do so without any worries.

Passengers who wish to change their travel date can make a one-time, toll-free rebooking for the same route and the same class of travel.

The trip can also be postponed to the second half of 2021, so that nothing stands in the way of a relaxing summer holiday or attending an event on the new date next year. The new travel date must be before 31 December 2021.

This rule applies to tickets booked up to and including 30 June 2020 and with a confirmed travel date up to and including 30 April 2021. The rebooking must be made before the originally planned start of travel.

Previously, if a rebooking was made, the new trip had to start by 30 April 2021. This period has now been extended. SWISS is thus responding to the wish of many customers to be able to make their travel plans more flexible due to the current exceptional circumstances.

Jag har en resa bokad i början av juli (first till SFO), är ju högst tveksamt om den blir av. Skulle kunna tänka mig att boka om resan till exakt samma datum nästa år. Får se om de går med på det - kommer inte gå med på att betala någon fare difference så får väl se hur de ställer sig till det (bokade companion fare för 2 vuxna och 1 barn så relativt "billig"). Texten antyder ju att det ska vara ok.

Det var Stefan Löfven som i en intervju nämnde "1-2 timmar med bil" och hänvisade till Folkhälsomyndigheten enligt vad jag kan googla fram. Vad som är intressant i sammanhanget är då vad Folkhälsomyndigheten faktiskt sagt och inte sagt. I mitt tycke är allmänna fraser på en presskonferens eller på en intervju lite fattigt att stödja någon policy på. Myndigheter bör väl rimligen ha en något mer officiell approach till vad den rekommenderar och vid lite ytterligare googling så hittar jag faktiskt vad som är formellt publicerat, nämligen:

"Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd om allas ansvar att förhindra smitta av covid-19 m.m."

https://www.folkhalsomyndigheten.se...-allmanna-rad-om-allas-ansvar-covid-19-tf.pdf

Där kan man läsa vad Folkhälsomyndigheten faktiskt officiellt beslutat att rekommendera allmänheten. Vad gäller inrikesresor finns inte alls någon begränsning vare sig vad gäller tid eller avstånd utan det står helt enkelt att man ska avstå från att resa i rusningstrafik samt avstå från "onödiga resor". Dvs. visst kan man resa från säg Stockholm till Göteborg så länge det inte är en "onödig resa" men bör som jag tolkar det inte resa ens Stockholm - Uppsala om det är "onödigt".
Ok, huruvida det officiellt är ett råd eller ej låter jag vara och vill inte bli långrandig i detta. Men jag menar att det inte finns ens en någorlunda rimlig annan tolkning än att det är en radie kring ens hemort på ca 1-2 timmar med bil som menas. Vilket bör betyda ca <20 mil. Allt annat är helt ologiskt då det inte är bilfärden i sig som är ett problem utan att föra med sig smitta till osmittade regioner. Annars hade man med full logik kunnat stycka upp en resa mellan Gbg-Sthlm på ett par dagar, eller kunnat sitta fast i en bilkö 2 timmar.

Ok, huruvida det officiellt är ett råd eller ej låter jag vara och vill inte bli långrandig i detta. Men jag menar att det inte finns ens en någorlunda rimlig annan tolkning än att det är en radie kring ens hemort på ca 1-2 timmar med bil som menas. Vilket bör betyda ca <20 mil. Allt annat är helt ologiskt då det inte är bilfärden i sig som är ett problem utan att föra med sig smitta till osmittade regioner. Annars hade man med full logik kunnat stycka upp en resa mellan Gbg-Sthlm på ett par dagar, eller kunnat sitta fast i en bilkö 2 timmar.

Jag håller helt med dig om att det ju vore helt ologiskt att hänga upp sig på restid snarare än avstånd men det blir lite lustigt när det inte finns något råd från Folkhälsomyndigheten alls, annat än "undvik rusningstrafik" och "undvik onödiga resor". Vad är det då som gäller? Vad nån (kanske) sa på en presskonferens eller i en intervju? Sen kan jag väl tycka att det vare sig är avstånd eller tidsåtgång som är det viktiga utan hur smittspridningen ser ut på respektive ort och hur hårt belastad sjukvården är. T.ex. vore det väl oproblematiskt om någon åker från Kiruna till Sundsvall jämfört med om någon reser från Stockholm till Malmö trots att det tar kortare tid och är kortare avstånd mellan Stockholm och Malmö än mellan Kiruna och Sundsvall.

Toppen