Senaste nytt

Obligatoriskt munskydd på SAS flygningar från 18 maj 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kolla bara att det står CE på förpackningen. De blåaktiga kirurgmaskerna är vad jag planerar att ha i sommar när jag flyttar hem. Här i Belgien finns de i varenda snabbköp.

Du verkar inte förstått vilket allvarligt läge Sverige befinner sig i just nu tolkar jag det som.

Flest döda per capita i hela världen den senaste veckan skrevs det om i media idag.

Sverige hade högst dagligt dödstal i världen per capita - Omni

Självklart jobbigt med skydd, speciellt de tätare mer säkra varianterna, men nu måste faktiskt vi svenskar steppa upp i vår vardag och rädda liv. Det räcker nu.

Jag tycker det är bra att de kommer med detta krav nu när det kommer öppnas upp fler flyg och det betyder fler passagerare i rörelse. Så håller helt med, denna pandemi är inte som de andra. Att skydda samt skyddas måste vara prio 1 även om det finns förnekare mot munskydd och så vidare. Inget konstigt alls, i rådande situation.

@djacobsson Bra, jag kanske misstolkade Ditt inlägg. Vi vill ju alla ut och resa igen och jag fruktar att det kan ta lång tid för svenskar om inte de anvisningar som ges från myndigheter och företag följs. De ger dessa av omtanke och har troligen goda skäl till dessa beslut.

Min länkade artikel med Dagens Nyheter som källa var trist läsning. Låt oss nu hoppas det ser bättre ut väldigt snart och att SAS kan ta bort dessa tråkiga, men antagligen nödvändiga regler, för en säker och trygg miljö som vi alla önskar.

Last edited:
Köpte 50 stycken masker i slutet på februari. Nöjd med min egen framförhållning. Och också med att SAS tar detta beslut. Löjligt att Sverige är typ enda landet i världen nu där hälsomyndigheten säger till folk att masker inte rekommenderas när man är ute och rör sig.

Alltså, jag bryr mig inte om andra vill ha det, men som med all tro borde det vara frivilligt.
FFP2/FFP3 mask har man för att skydda sig själv, detta är dock inte vad SAS begär.

SAS ställer krav på munskydd vilket innebär att man inte ska sprida eventuell smitta till andra. Som bekant så är många symptomfria men kan ändå sprida smittan vidare vid hostning, nysning eller samtal. Så du ska bära mask för att visa respekt för andra, precis som andra har skydd för att respektera dig.

Det känns som att vi håller på att glida ifrån ämnet.
Egentligen så spelar det ju ingen roll huruvida dessa munskydd hjälper eller inte. Faktum kvarstår ju att vill man flyga så måste man också ha på sig dessa skydd. Finns egentligen inget ytterligare att diskutera gällande det.

Det man möjligen kan diskutera är om det inte vore bäst ifall SAS, eller andra flygbolag för den delen, tillhandahöll munskydden.

Enligt länkarna ovan så skulle priset för mig som privatperson vara 12 kronor/st. Ett större inköp skulle troligtvis kunna få ner den kostnaden ytterligare några kronor.

Med 150 personer ombord skulle troligtvis flygbolagets kostnad för munskydd hamna på max 1 500 kronor. Denna kostnad får då sättas i relation till det man sparar in på i form av bl a mat och dryck, tvätt av kuddar och filtar mm.

Det känns som att vi håller på att glida ifrån ämnet.
Egentligen så spelar det ju ingen roll huruvida dessa munskydd hjälper eller inte. Faktum kvarstår ju att vill man flyga så måste man också ha på sig dessa skydd. Finns egentligen inget ytterligare att diskutera gällande det.

Det man möjligen kan diskutera är om det inte vore bäst ifall SAS, eller andra flygbolag för den delen, tillhandahöll munskydden.

Enligt länkarna ovan så skulle priset för mig som privatperson vara 12 kronor/st. Ett större inköp skulle troligtvis kunna få ner den kostnaden ytterligare några kronor.

Med 150 personer ombord skulle troligtvis flygbolagets kostnad för munskydd hamna på max 1 500 kronor. Denna kostnad får då sättas i relation till det man sparar in på i form av bl a mat och dryck, tvätt av kuddar och filtar mm.

Detta håller jag fullständigt med om!

Innan Covid-19 kostade ett enkelt munskydd under 1kr. Idag på Amazon eller i butiker runt om Europa ligger dom på ca 60-120 cent, alltså runt 10 kr/styck, vid köp av låga volymer. Vid köp av stora volymer borde 50 cent alltså 5 kr/styck inte vara orimligt. Så ca 1.000 kr för en hel flight. Som kontrast kan en avisning kosta 10.000-30.000 kr. Så kostnaden för SAS skulle egentligen vara obefintligt. Det är nog tillgången som är större faktor för SAS än kostnaden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen