Senaste nytt

Obligatoriskt munskydd på SAS flygningar från 18 maj 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det verkar saknas evidens vad ansiktsmask som jag förstår det. Vad jag läste i press som varit i kontakt med SAS om ansiktsmask så krävs CE-markerade sådana. Det framgår på inte på SAS hemsida men kan ju vara bra att känna till. Bara för att gardera sig

Det krävs bara att du tex rör vid masken och sen tar du på något så sitter det där, nästa som tar där får det fingrarna osv. Du har rätt i teorin men i praktiken med normala användare gör det varken till eller från.
Aha, så det hjälper genom att fånga upp virus direkt i masken? Vad bra, då sprids det ju mindre eftersom man tar i mindre saker än man andas över! Tack för någon initierad som kan bekräfta mina lekmannateorier :)

Det verkar saknas evidens vad ansiktsmask som jag förstår det. Vad jag läste i press som varit i kontakt med SAS om ansiktsmask så krävs CE-markerade sådana. Det framgår på inte på SAS hemsida men kan ju vara bra att känna till. Bara för att gardera sig
LIte typiskt SAS att göra tvärt emot vad resten av marknaden gör. T.ex. Lufthansa avråder ju från det och säger "we recommend a reusable cloth mask. Of course, you may use any type of face covering, such as simple disposable masks or even scarves".

De CE-märkta är väl just de som i dagsläget är nästintill omöjligt att få tag i i Sverige....

Är nästa steg att vi ska ta med oss egna flytvästar och egna säkerhetsbälten? Eftersom SAS enligt media jämställer kravet på munskydd med övriga säkerhetsregler vidhåller jag min uppfattning om att de borde tillhandahålla lämpliga munskydd.

Kan någon ge ett enda argument varför det är lämpligt att varje enskild passagerare ska ges ansvaret för att skaffa munskydd?

Se: Så ska SAS tvinga sina passagerare att bära munskydd | Aftonbladet

Aha, så det hjälper genom att fånga upp virus direkt i masken? Vad bra, då sprids det ju mindre eftersom man tar i mindre saker än man andas över! Tack för någon initierad som kan bekräfta mina lekmannateorier :)
Alltså, jag bryr mig inte om andra vill ha det, men som med all tro borde det vara frivilligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen