Senaste nytt

SAS förlänger status ett år pga Covid-19

Brytet vid sista februari 2020 ingår inte i perioden, däremot behöver ni inte flyga en mile under kommande 12 månader för att behålla den status ni har nu fram till våren 2022. Perioderna i sig rör de inte, utan jag skulle gissa att det på era konton kommer mätas mot det ni ser nu, dock utan verklig effekt förutom om ni kommer upp i högre nivå.
Det är så jag uppfattat det men hade gärna fått det på mail (som många andra fått) eller kunna se det på mitt konto. Som det är nu har jag varken fått något mail om det eller kan se det på mitt konto. Funderar på att göra mig av med Mastercard som ger 1000 statuspoäng per månad så vill vara säker på att jag behåller statusen ändå.

Men om detta kom i mitten av april. Och de som hade kvalificeringsperiod som gick ut 31mars 2020. OCH hade uppnått guld och alltså redan är inne på ny guldperiod som går ut 31mars 2021. Får denne då förlängt till 31mars 2022
Nej, inte i nuläget. Även jag har redan intjänat EBG med ”nytt” exp 31mar21 och har mailat lite med Goldservice som meddelade följande förutsättningar:

- Det är endast de som inte lyckats återkvalificera sin status på egna meriter inom brytdatumen 31mar20 och 28feb21 som får förlängd status. Dvs om jag inte hade återkvalificerat mitt EBG innan 31mar20 hade detta förlängts till 31mar21 plus grace.

- För de som kvalificerat sig till sin nuvarande nivå på egna meriter sker ingen ytterligare förlängning av medlemskap.

Om man idag alltså är EBG (förtjänad) med expiry date 28feb21 (istället för som jag, 31mar21) och inte tjänar in några poäng under nuvarande kvalificeringsperiod, så förlängs EBG till 28mar22 + 3 månaders grace. Allt annat lika, fast med expiry date 31mar21 innebär alltså, i nuläget, ingen förlängning.

Ju längre flyget ligger nere, desto större negativ påverkan på förutsättningarna för kvalificering även för de med exp 31mar21, likt de med 28feb21, så detta kommer säkert att justeras löpande för att även innefatta senare exp datum (min tolkning).

28feb21 är ju det sista exp datum som omfattas av förlängningsprincipen i dagsläget. Den 22 maj har lika många dagar av den nya kvalificeringsperioden ”ätits upp” för de med exp 31mar21, som var fallet för de med exp 28feb21 när SAS meddelade principerna kring förlängning.
Vi får väl se hur de hanterar saken då om de inte förlänger bortre gräns innan dess, likt de gjort för tillgodoräknande av statuspoäng för inställda resor. Nuvarande UD-avrådan/reseförbud gäller ju fram till 15 juni.

Jag har också brytdatum Feb 28 och har ännu ej fått något email.
Status står som "Mar 1, 2020 - Feb 28, 2021" alltså ej förlängd ännu.
Vi får väl se..

Samma för mig också. Vore skönt att få någon form av besked/bekräftelse att man kommer att få förlängt.

Jag var drygt 600 poäng ifrån att säkra mitt EBG med kvalificeringsperiod 1 Maj, 2019 - 30 April, 2020. Jag fick mailet om att SAS förlänger min status vilket jag nu också kan se bekräftat på hemsidan. Däremot om jag tittar in på min Lifetime Gold-status så står föregående period som icke-kvalificerande. Jag hade hoppats att Lifetime Gold inte påverkades av denna förlängning. Är det någon i samma situation som det ser likadant ut för?

Annars är det värt för mig att punga ut med 700 kr för att köpa mig de statuspoäng som kvarstår så att Lifetime Gold-streaken inte bryts.

Jag var drygt 600 poäng ifrån att säkra mitt EBG med kvalificeringsperiod 1 Maj, 2019 - 30 April, 2020. Jag fick mailet om att SAS förlänger min status vilket jag nu också kan se bekräftat på hemsidan. Däremot om jag tittar in på min Lifetime Gold-status så står föregående period som icke-kvalificerande. Jag hade hoppats att Lifetime Gold inte påverkades av denna förlängning. Är det någon i samma situation som det ser likadant ut för?

Annars är det värt för mig att punga ut med 700 kr för att köpa mig de statuspoäng som kvarstår så att Lifetime Gold-streaken inte bryts.

Ja den vore ju riktigt snopen. Men enligt deras FAQ så ska även LTG hänga på.

Bryt 28/2-2021, EBG nu på egen merit, Inget mejl, inget på hemsidan...vare sig på status eller LTG...

Bryt 28/2-2021, EBG nu på egen merit, Inget mejl, inget på hemsidan...vare sig på status eller LTG...

"EBG på egen merit" - Grattis! då har du ju ändå inte påverkats direkt?
"Inget mail" - De har skickat ut mail i batcher om att folk har fått förlängning. Antingen har det inte kommit till din tur ännu, eller så har kanske inte aktiverat att du vill få mail från SAS. Oavsett så har du ju klarat EBG själv, så förstår inte vad du eftersöker?
"Inget på hemsidan vare sig på status eller LTG" - jo, det finns jättetydlig information på Eurobonus FAQ? Det är ju exakt det som tråden är baserad på?

Nej, jag förstår inte alls varför du verkar väldigt bitter när du själv har förlängt ditt EBG och således inte är negativt påverkad!? Helt sjukt, och till stor del förvånansvärt, vad vissa i denna tråden är bittra.

Ja den vore ju riktigt snopen. Men enligt deras FAQ så ska även LTG hänga på.
Ja precis. Men jag misstänker att det kan vara deras system som inte riktigt har hängt med att uppdatera så jag tänker att jag sitter still i båten ett tag till. Kundtjänst har ju lite andra saker att stå och köp av baspoäng bakdateras ju ändå 123 dagar. Risken är väl att möjligheten att köpa baspoäng inte finns kvar för mig om några veckor.

Toppen