Senaste nytt

SAS finansiärer tvekar om nya lån

JonW

Medlem
Det är väldigt brottåm nu.
Enligt Expressen har stylelsen fört samtal om att försätta SAS i konkurs.
Fast detta behöver ju inte betyda att man faktiskt är på väg dit. Jag är inte det minsta förvånad ATT det diskuterats, men jag skulle bli förvånad om man änsålänge sagt annat än "Konkurs är inte ett alternativ". .
Instämmer i det första, men inte alls i det andra.
Tvärtom är det vanligaste att styrelse o ledning när man inser att nytt eget kapital måste fram spetsar till det hela och klart beskriver konkurs som ett alternativ.
Detta naturligtvis för att sätta press på ägarna, få dem att förstå allvaret och börja jobba på att skrapa ihop stålarna.
 

A380*G

Medlem
Personligen tror jag att framför allt danska staten skulle ha svårt att acceptera en konkurs som för med sig att antalet anställda på Kastrup minskar radikalt.

I sak håller jag med dig, kommer bli en otrolig massa politik i detta. Dock ser jag inte att antalet anställda på Kastrup kommer minska radikatl. Behovet av resande finns oavsett om det är SAS, BA, LH, Norwegian eller något annan bolag som sköter transporten. På samma sätt kommer behovet av markpersonal på Kastrup bestå. Eventuellt med något minskad bemanning, men inte så drastiskt tror jag. En flygplats av Kastrups storlek har ett visst grundbehov med skiftarbete som måste bemannas.
 

JonW

Medlem
Man kan fråga sig varför privata sektor köper SAS aktier. Det går inte att ha majorite, inte heller att förvänta någon utdelning. Har någon bra förklaring?
SAS privata ägande har en lång historia bl a grundat av att familjen Wallenberg en bit in på förra seklet ville investera i framtidsteknologi som motvikt till innehaven i mogna branscher som bank och gruvor. Valet föll till stor del på el, flyg och bilar.
När man under efterkrigsåren förutsåg den kommande explosionen i flygbranschen lyckades man övertala regeringen att slå ihop statliga flygbolaget ABA med sitt eget Sila för att skapa en svenskdominerad jätte.
På så vis kunde man vara med även under den period när i princip hela branschen blev statligt och bilateralt reglerad.
Efterhand som både flyg och personbilar utvecklades till överetablerade katastrofbranscher har man förstås dragit ner sitt ägande, idag till 7,6%.
Resten har hamnat på ett stort antal institutioner och privatpersoner, som förstås lockats att köpa när man trott botten var nådd. (jmfr Ericsson)
T ex när LuftHansaaffären var ytterst nära pressades kursen upp på rykten om att budet skulle ligga en bit över börskursen.
Även runt vissa hyfsade rapporter har kursen dragit iväg rätt bra, då folk hoppats det skulle innebära en bestående vändning.

Det som även kittlar spekulationer är att SAS börsvärde är nere i runt 2 mdr kr, medan egna kapitalet redovisas till ca 12 mdr kr.
Detta innebär att om SAS skulle meddela att man slutar flyga och sälja tillgångarna skulle börskursen typ sexdubblas (förutsatt att man får ut bokförda värdena vid försäljningarna.)

Men för oss som anser det vara omdömeslöst att vara privat ägare i SAS kan man notera att det finns en viss sådan historik.
En av de tidiga delägarna i urmodern ABA hette nämligen H Göring...
 

pst

Medlem
Jo precis. Det är upp till EU-kommissionen att avgöra om investeringen är en rimlig åtgärd ur ett affärsmässigt perspektiv. När
kommissionen underkände ungerska statens räddningsaktion (som jag iofs tror rörde sig om lån och ingen ren nyemission) blev Malevs konkurs ett faktum.

Frågan är hur nitisk kommissionen skulle vara efter att många länder räddat sina bilindustrier. Även konkurensfrågorna är politiska i EU och jag antar att de skandinaviska regeringarna lobbar för att få grönt ljus ifall man skulle gå in med ännu en emission.
 
Jag väntar med spänning den 8:e november när 3:e kvartalets resultat skall redovisas. Jag har ju köpt 2500 SAS aktier under senaste 2 åren och skulle gärna få mina investeringar tillbaka. Om det blir en nyemission så kanske dags att köpa några hundra till. :confused:
 

JonW

Medlem
Jo precis. Det är upp till EU-kommissionen att avgöra om investeringen är en rimlig åtgärd ur ett affärsmässigt perspektiv. När
kommissionen underkände ungerska statens räddningsaktion (som jag iofs tror rörde sig om lån och ingen ren nyemission) blev Malevs konkurs ett faktum.

Frågan är hur nitisk kommissionen skulle vara efter att många länder räddat sina bilindustrier. Även konkurensfrågorna är politiska i EU och jag antar att de skandinaviska regeringarna lobbar för att få grönt ljus ifall man skulle gå in med ännu en emission.
Förra nyemissionen tvingades man sätta utspädningen till 1:14 för att i praktiken tvinga alla att gå med (Sen blev det likafullt en förlustaffär så här långt...)
Jag gissar dock att man kan använda detta som ett argument mot EU; även de 50 % privata ägarna "väljer" att gå med av rent affärsmässiga skäl, alltså handlar det inte om statssubventionering.
 
Toppen