Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Som jag förstått det handlar det om att vissa biljetter återbetalas automatiskt, utan att någon behöver godkänna något - samtidigt som vissa kräver manuell handpåläggning.

Utifrån hur det har fungerat för mig så har det varit så att bonusresor och biljetter där återbetalning är möjligt från början återbetalas automatiskt om biljetten avbokas innan någon flight är inställd. Så fort en flight är inställd har det krävts manuell hantering.

Nu har jag haft alldeles för få bokningar för att kunna säga att det är så det fungerar. Men bekräftelsen för återbetalning har kommit så snabbt att det känns otroligt att någon har hanterat det manuellt. Enligt kundtjänst finns det vissa biljetter där automatisk återbetalning är möjligt.

Jag väntar själv på återbetalning för fyra biljetter. Jag finner dock ingen anledning att kontakta Amex gällande detta, då allt faktiskt tyder på att SAS gör återbetalningar men att det går långsamt framåt.
Förstår resonemanget till viss del men jag ställer mig bara lite frågande till varför jag ska agera bank åt SAS utan någon ersättning?

• Gilla
Reactions: hco
Förstår resonemanget till viss del men jag ställer mig bara lite frågande till varför jag ska agera bank åt SAS utan någon ersättning?

Det finns ju ingen anledning, egentligen. Kan självklart bara prata utifrån mig själv och jag finner ingen anledning att göra mer än vad jag gjort för att få tillbaka pengarna snabbare. Finns tid och ork kan man lika gärna kontakta kreditkortsutgivaren. :)

Nej, om liknande bokningar hanteras olika är det ju absolut konstigt och borde lösas.

Om SAS skulle gå i konkurs, går det väl att kontakta Amex då för en chargeback? Men självklart är det ju upp till var och en. Det är ju absolut inget fel i att kontakta Amex (eller kreditkortsbolaget) redan nu. För min del spelar det dock ingen roll om jag får pengarna om en vecka eller fem. :)
För mig är det bara 4000, så spelar ingen roll för mig heller, utan det är principen. Varför blir vissa återbetalda på 2 dagar och vissa får vänta mer än 1 månad.

Det finns ju ingen anledning, egentligen. Kan självklart bara prata utifrån mig själv och jag finner ingen anledning att göra mer än vad jag gjort för att få tillbaka pengarna snabbare. Finns tid och ork kan man lika gärna kontakta kreditkortsutgivaren. :)

För mig är det bara 4000, så spelar ingen roll för mig heller, utan det är principen. Varför blir vissa återbetalda på 2 dagar och vissa får vänta mer än 1 månad.

Om det är någon tröst så sitter jag ute med 55.000kr hos Lufthansa-gruppen som AMEX Travel har varnat kan ta 3-6 månader innan jag får tillbaka. American Airlines sitter på 12.000kr som jag inte vet när kommer. SAS verkar ganska snabba i jämförelse. Jag har väl 45.000kr till bundna hos Lufthansagruppen i maj och juni, och det ser mörkt ut för en Singapore-resa om fem veckor samt vår årliga Sorrento-resa. SAS har jag 12.000kr i april/maj som inte blir av.

Så man undrar på varför en liten konsultverksamhet som jag/konsument som jag skall agera bank åt dessa jättar? När allt har lagt sig kommer jag göra som senast jag bråkade med Swiss: be om en voucher för räntorna dom fick av mig.

Avbokade för ca 60k för snart 4 veckor sen, inte en skymt av pengarna. Avbokade en poängresa i måndags och fick poängen direkt och flygskatten idag. Kanske går två olika vägar internt på SAS men skulle ju kunna vara så att småpengar är lättare att betala tillbaka

Flyselskapene sliter med å betale tilbake billettpenger - Flybilletter - Forbruker - Dine Penger
Tusenvis av nordmenn har fått bestilte reiser kansellert og lurer på hvor pengene deres blir av. Dette svarer flyselskapene.
Publisert: 17.04.2020

SAS har ikke klart å refundere sin kunder fortløpende, bekrefter pressesjef i SAS John Eckhoff.

På spørsmål om hvor mange refusjoner som har funnet sted og hvor store summer det er snakk om, svarer pressesjefen at det er økonomiske forhold som de ikke kommenterer.

Per nå har flyselskapet ikke noe tidsestimat på hvor raskt kundene kan forvente å få utbetalt pengene for kansellerte avganger på konto. Eckhoff velger å ikke svare på om SAS-kunder kan være trygge på at de vil få igjen pengene sine, men svarer senere at kundene skal få pengene igjen når flyvingen blir kansellert, men at det kommer til å ta tid

Så, då vet vi precis :rolleyes:

• Gilla
Reactions: hco
Los Angeles sees 95% drop in plane travel
Los Angeles Mayor Eric Garcetti said during a news conference today that 95% of plane travel has stopped in the city
-- the biggest drop in flights in the airport’s history, he added.

During the 9/11 terrorist attacks, plane travel dropped by about 55% and it took 10 years to come back, Garcetti said.

Jag hoppas på snabbare recovery än efter 9/11. Tror 9/11 hade en större avskräckande effekt på konsumenterna.

Jag hoppas på snabbare recovery än efter 9/11. Tror 9/11 hade en större avskräckande effekt på konsumenterna.
Jag hoppas med men tror inte detta. Jag kommer ihåg att jag flög med ett fullt plan till Tyskland bara dagar efter 9/11 och det var full fart på Landvetter det enda avvikande jag kommer ihåg var tungt beväpnad polis.

Kära BC:are

Goda råd är nu dyra...
Jag och min fru har bokat (revenue) och betalat biljetter enligt följande, ARN-CPH-YYZ (Toronto)-YVR (Vancouver) med AC, PDX (Portland) - SFO med UA, SFO-FRA-ARN med med LH, i mitten av juli (i år). Biljetterna bokades och betalades via en resebyrå i början av februari i år och är AC biljetter (014) i P-klass. Då min fru är lite skraj så vill hon helst skjuta upp resan till nästa år... Beroende på hur situationen utvecklas så kan detta göras med eller utan avgift. AC vill naturligtvis att all hantering skall ske genom resebyrån...

Men som situationen är nu, kan det finnas en överhängande risk att resebyrån går i konkurs... Jag undrar vad händer i sådant fall?
Biljetterna är redan utställda (5 feb) och flygbolaget (AC) har fått betalt via IATAs debiteringsorgan BSP.

Men det jag undrar

- Biljetterna är väl fortsatt giltiga antar jag även om resebyrån skulle gå i kk.
- Vem tar hand om ev ombokningar alt återbetalningar om resebyrån inte längre skulle finnas...

Toppen