Fler som missar Eurobonus Guld nu pga av COVID-19?

Ser att folk i tråden tror att detta ska vara över i Maj och att man då ska kunna resa in poäng igen. Ska påminna att vi inte har dag noll i Sverige ännu och att när vi får det räknar experterna med att max antal smittade är ca 80 dagar efter det. Sen finns förhoppningen att inte alla regioner drabbas samtidigt, vilket förskjuter det än mer. Att då tro att de kommer börja flygas om ca 40 dagar känns långsökt.
 
Aftonbladet har en plus artikel där dom intervjuar presschefen hos SAS som menar att att man kollar på en lösning om det är "särskilda fall"



(att man saknar poängen från en (1) endaste flight för att behålla sin status)



Och detta gäller om man har en redan bokad flygning fram till 30 april.
 
Swiss underlättar för att behålla statusnivå. Fick mail från dem för en stund sedan:



trans.gif



Status customers



If you are one of our valued status customers, we acknowledge that your possibilities for accumulating status miles are currently limited. In view of this, we will be easing the corresponding provisions for retaining your program status in the course of this year.
 
Varför inte bara förlänga allas intjänandeår med de x månader som nedstängningen blir? Enkelt att administrera, de behöver inte dela ut några extrapoäng för icke flugna resor och lika regler för alla.
 
PILOTEN skrev:Varför inte bara förlänga allas intjänandeår med de x månader som nedstängningen blir? Enkelt att administrera, de behöver inte dela ut några extrapoäng för icke flugna resor och lika regler för alla.Klicka för att utvidga...
Är nog för komplext för dem, skicka ut nya kort, få klagomål för att folk får Amex-20k-baspoäng på fel sida brytpunkten, ..., enklare att bara plussa på lite poäng här och där,
 
PILOTEN skrev:Varför inte bara förlänga allas intjänandeår med de x månader som nedstängningen blir? Enkelt att administrera, de behöver inte dela ut några extrapoäng för icke flugna resor och lika regler för alla.Klicka för att utvidga...



Canadien skrev:Är nog för komplext för dem, skicka ut nya kort, få klagomål för att folk får Amex-20k-baspoäng på fel sida brytpunkten, ..., enklare att bara plussa på lite poäng här och där,Klicka för att utvidga...


Jag tror också att det är betydligt mer komplicerat än det låter vid första anblicken. Särskilt som man har utspridda medlemsår, och inte har kalenderår.
 
Förhoppningsvis kommer de att kommunicera detta utförligare och på fler sätt än

via danska resebloggare och betalartiklar i Aftonbladet.
 
Undra om problemet är att om de ger ut 90k / 12 baspoäng per månad att poängen stannar kvar på kontot och innebär en verklig kostnad. De borde se till att samma belopp tas bort också i så fall. Det verkar enkelt och vettigt för mig iaf, men det är svårt att veta allt förstås.



Problemet är väl att det går att flyga fortfarande. Man skulle ju kunna reglera i efterhand så att man minst kommer upp i 90k / 12 per påverkad månad. Har man samlat tex 5k poäng i mars så får man då 2,5k poäng. Undra hur LH gör, ger de ett belopp / 12 + de poäng för om man flyger?



Samma princip på antal flygningar om man skulle råka kvala in på det sättet... antar dock att det i princip är inrikes / skandinavien pendlare som kvalar in så och där verkar ju en del flyg gå fortfarande så det är väl bra med att inte räkna dubbelt där.



I vilket fall som helst så vill man ju inte ställa till med onödig administration för SAS, t.ex. genom att försöka tjata till sig status på något sätt.
 
aisle_seat skrev:Undra om problemet är att om de ger ut 90k / 12 baspoäng per månad att poängen stannar kvar på kontot och innebär en verklig kostnad. De borde se till att samma belopp tas bort också i så fall. Det verkar enkelt och vettigt för mig iaf, men det är svårt att veta allt förstås.Problemet är väl att det går att flyga fortfarande. Man skulle ju kunna reglera i efterhand så att man minst kommer upp i 90k / 12 per påverkad månad. Har man samlat tex 5k poäng i mars så får man då 2,5k poäng. Undra hur LH gör, ger de ett belopp / 12 + de poäng för om man flyger?Samma princip på antal flygningar om man skulle råka kvala in på det sättet... antar dock att det i princip är inrikes / skandinavien pendlare som kvalar in så och där verkar ju en del flyg gå fortfarande så det är väl bra med att inte räkna dubbelt där.I vilket fall som helst så vill man ju inte ställa till med onödig administration för SAS, t.ex. genom att försöka tjata till sig status på något sätt.Klicka för att utvidga...
Går att lösa genom att dela ut statuspoäng, som man får från Amex elite eller mc premium exempelvis.
 
Frågan är ju vad en guldmedlem "kostar" SAS om man jämför med en silver. Varken prio incheck, fast track eller priobagage "kostar" ju något för SAS. Extra bagage kostar, men är ju ytterst få resor/resenär skulle jag tro. Loungen kostar, sen är ju frågan om och vad man kostar per person för SAS när man går in i en Lufthansalounge,
 
bachelor skrev:Frågan är ju vad en guldmedlem "kostar" SAS om man jämför med en silver. Varken prio incheck, fast track eller priobagage "kostar" ju något för SAS. Extra bagage kostar, men är ju ytterst få resor/resenär skulle jag tro. Loungen kostar, sen är ju frågan om och vad man kostar per person för SAS när man går in i en Lufthansalounge,Klicka för att utvidga...
Dessutom kostar det bara om guldkortsinnehavaren faktiskt flyger.
 
bachelor skrev:Frågan är ju vad en guldmedlem "kostar" SAS om man jämför med en silver. Varken prio incheck, fast track eller priobagage "kostar" ju något för SAS. Extra bagage kostar, men är ju ytterst få resor/resenär skulle jag tro. Loungen kostar, sen är ju frågan om och vad man kostar per person för SAS när man går in i en Lufthansalounge,Klicka för att utvidga...
Fast track lär kosta. Jag vet inte exakt hur swedavia tar betalt på Arlanda men på ett eller annat sätt lär det vara kopplat till volym. Och på Kastrup där man har egen FastTrack styr ju antalet personer som behövs i personalen där.



Dessutom får man ju som EBG 25% extra poäng tex. Det är inte heller gratis. För att inte tala om platser i lounge, kanske i första hand partner lounger.


fcx skrev:Dessutom kostar det bara om guldkortsinnehavaren faktiskt flyger.Klicka för att utvidga...
Det är såklart helt korrekt. Likaså under normala fall så kostar den med EBG som bara flyger ett par gånger om året inte så mycket - men driver inte heller en intäkt, vilket ju är hela poängen.
 
mha321 skrev:Fast track lär kosta. Jag vet inte exakt hur swedavia tar betalt på Arlanda men på ett eller annat sätt lär det vara kopplat till volym. Och på Kastrup där man har egen FastTrack styr ju antalet personer som behövs i personalen där.Dessutom får man ju som EBG 25% extra poäng tex. Det är inte heller gratis. För att inte tala om platser i lounge, kanske i första hand partner lounger.Det är såklart helt korrekt. Likaså under normala fall så kostar den med EBG som bara flyger ett par gånger om året inte så mycket - men driver inte heller en intäkt, vilket ju är hela poängen.Klicka för att utvidga...


Däremot så kommer den personen i första hand välja SAS att flyga med om det är möjligt. Samt använder kreditkort och sas-shopping osv osv som genererar inkomster. Det handlar om att binda kunderna också, att få till en kund som bokar på SAS för att man brukar göra så, inte för att de råkar vara billigast eller bäst på just den resan man söker (vilket sällan är fallet om det finns konkurrens)
 
TomJ skrev:Däremot så kommer den personen i första hand välja SAS att flyga med om det är möjligt. Samt använder kreditkort och sas-shopping osv osv som genererar inkomster. Det handlar om att binda kunderna också, att få till en kund som bokar på SAS för att man brukar göra så, inte för att de råkar vara billigast eller bäst på just den resan man söker (vilket sällan är fallet om det finns konkurrens)Klicka för att utvidga...


Ja SAS anser ju en frekvent resenar vara nagon som reser tva ganger per ar (om jag minns ratt). Sa med den strategin ar det ju bra att ha enkelt guld, for att fa aven de relativt sallanresenarerna att boka med SAS.
 
igelkotten skrev:Ja SAS anser ju en frekvent resenar vara nagon som reser tva ganger per ar (om jag minns ratt). Sa med den strategin ar det ju bra att ha enkelt guld, for att fa aven de relativt sallanresenarerna att boka med SAS.Klicka för att utvidga...


Ja, folk som tror att guld, diamant, senator eller annat är någon slags belöning för frekventa resenärer, eller en slags plåster på såren för stackare som tvingas resa mycket inser nog inte att de flesta flygbolag är vinstdrivande bolag och inte nån sorts medalj-utdelande verksamhet.
 
TomJ skrev:Ja, folk som tror att guld, diamant, senator eller annat är någon slags belöning för frekventa resenärer, eller en slags plåster på såren för stackare som tvingas resa mycket inser nog inte att de flesta flygbolag är vinstdrivande bolag och inte nån sorts medalj-utdelande verksamhet.Klicka för att utvidga...
Såklart inte, SAS avvägning är ju att ha en så "billig" produkt som möjligt som så många som möjligt fast bara en "exklusiv skara" kan nå och som har tillräckligt starka förmåner för att få folk att inte vara otrogna med andra bolag.



Men med det sagt så är statusen en oerhört stor anledning att välja SAS hos en extremt tung grupp, så att bara säga att de kommer lägga ner den om de inte går plus på den är att göra det lätt för sig.



Summa summarum, jag tror SAS endast som sista utväg kommer pissa på sina statusmedlemmar o riskera den eventuella massflykt som de kan råka ut för.
 
bachelor skrev:Summa summarum, jag tror SAS endast som sista utväg kommer pissa på sina statusmedlemmar o riskera den eventuella massflykt som de kan råka ut för.Klicka för att utvidga...


Vart skall statusmedlemmarna fly? Och vad finns det med fördelar i deras bonusprogram och/eller linjenät?



Tänker främst på de som åker frekvent inom Europa, t ex Intra-skandinavien eller Skandinavien - UK/Frankrike/Tyskland. Alternativen innebär ofta ett extra byte eller så får man hoppa runt bland alla allianser. Så har svårt att se att den som inte hobbyflyger tycker det är kul med några extra mellanlandningar varje vecka och den tid det tar och risk för störningar.
 
ZZZebra skrev:Vart skall statusmedlemmarna fly? Och vad finns det med fördelar i deras bonusprogram och/eller linjenät?Tänker främst på de som åker frekvent inom Europa, t ex Intra-skandinavien eller Skandinavien - UK/Frankrike/Tyskland. Alternativen innebär ofta ett extra byte eller så får man hoppa runt bland alla allianser. Så har svårt att se att den som inte hobbyflyger tycker det är kul med några extra mellanlandningar varje vecka och den tid det tar och risk för störningar.Klicka för att utvidga...
Det beror nog på.



De som flyger frekvent till olika destinationer, där är SAS i dagsläget oslagbart om man inte vil ha anslutningar.



Men om man t.ex. pendlar till Tyskland är Lufthansa ett bra alternativ - och sådana personer finns det många bland SAS statuskunder. Likaså BA till London. Eller Air France till Paris. Så länge man inte blandar.



Sedan handlar det nog också rätt så mycket om uppväxling -- de kunder som frekvent flyger intraskand i jobbet t.ex., åker på semester någon annanstans. Och med rätt avvägning kommer dessa personer välja SAS även för semestern -- där kommer vinsten in.



Till det ska också vägas in att för den som flyger intra skandinavien så är Norwegian ett alternativ. Fördelarna på övriga resor är säkerligen något som driver intraskand till SAS för statusresenärer. Det behöver inte vara så att det finns fördelar i de andra bonusprogrammen jämfört med EB -- det räcker med att EB inte längre är tillräckligt för att "putta över kanten".
 
igelkotten skrev:Ja SAS anser ju en frekvent resenar vara nagon som reser tva ganger per ar (om jag minns ratt). Sa med den strategin ar det ju bra att ha enkelt guld, for att fa aven de relativt sallanresenarerna att boka med SAS.Klicka för att utvidga...


Frekvent är fem ggr per år enligt deras egen.

Per definition är det de som reser fem gånger eller mer per år som vi riktar oss mot och som är den målgrupp vi fokuserar på när vi utvecklar våra tjänster.

SAS: "Vi vill vara med på den skandinaviska vågen" - Dagens Media
 
ZZZebra skrev:Vart skall statusmedlemmarna fly? Och vad finns det med fördelar i deras bonusprogram och/eller linjenät?Tänker främst på de som åker frekvent inom Europa, t ex Intra-skandinavien eller Skandinavien - UK/Frankrike/Tyskland. Alternativen innebär ofta ett extra byte eller så får man hoppa runt bland alla allianser. Så har svårt att se att den som inte hobbyflyger tycker det är kul med några extra mellanlandningar varje vecka och den tid det tar och risk för störningar.Klicka för att utvidga...
En kund som mig själv som jag gissar att det finns några till av skulle spara både pengar och tid och pengar med att byta till Lufthansa, men flyger SAS för att jag uppskattat saker som lifetime gold och den goda poängintjäningsmöjligheten. Har 2 longhaul till Asien i business, 4-5 resor till Tyskland i business/plus samt någon resa inrikes och nån mer inom Europa per år. Sabbar SAS min lifetime gold så blir det än svårare att motivera.
 
Back
Top