Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

PetersFan

Medlem
Bara att gratulera. Du gjorde helt rätt.
Vi avvaktade och är kvar. Vår LH flight med flera flyg till antal europeiska länder förbjudna landa. Hoppas nu på SAS till ARN på tisdag.
Annars får vi nog ta oss hem via Tunis eller annat märkligt sätt.
Lätt bisarr dämpad stämning här på ett nästan tomt Hilton. Samtalsämnet är hur ta dig härifrån.
Dock refererar till ditt tidigare så missar du några GT på vår veranda med underbar havsutsikt

Hoppas det löser sig för er, jag följer utvecklingen noga. När jag gick igenom kontrollen vid gaten och de såg att jag hade ett svenskt pass fick jag frågan "Are you going to come back?" i en brysk ton - tolkade det som att de ville höra att jag inte ämnar komma tillbaka inom en snar framtid.
Återigen, håller tummarna för er och att det löser sig.

/Pontus
 

Homer

Medlem
Jo, så står det visst i min app, jag kan skicka en skärmdump om du vill. Att detta sedan inte stämmer med verkligheten är en annan femma. Min fråga var, är det lönt att sitta i SAS telefonkö när flighten inte är registrerad som inställd än?

Ja, för i pressreleasen jag länkade till står det ju


The process of canceling flights to/from the US will be performed over a period of time (2-3 days) starting 13 March 2020. This is due to system limitations as all carriers operating between Europe and the US cancel their flights at the same time.
 

danielhog

Medlem
Jo, så står det visst i min app, jag kan skicka en skärmdump om du vill. Att detta sedan inte stämmer med verkligheten är en annan femma. Min fråga var, är det lönt att sitta i SAS telefonkö när flighten inte är registrerad som inställd än?
Det är värt det, flighten är inställd. Hade liknande händelse under senare strejken där det inte var ändrat i appen men gick att ringa och boka om.
 

BCSkier

Medlem
Verkar som om Argentina blockerar flyg länder som är drabbade av coronoa virus, om jag tolkar det rätt så gäller det från tisdag.

"I have issued a decree of necessity and urgency [DNU] that extends the public emergency in health matters,” he declared. “The decree suspends flights from Europe, the United States, Japan, South Korea, China and Iran for 30 days."

Källa: Buenos Aires Times | Fernández announces measures to contain spread of coronavirus
 
Skärmavbild 2020-03-13 kl. 07.54.09.png

Har en längre resa till Myanmar i maj. Är förstås ett tag kvar så får se hur det utvecklar sig, men i nuläget är det förbryllande hur Myanmar, som grannland till Kina, ännu inte har ett enda bekräftat fall, trots att hälsoministeriet varit relativt aktiva. Man har gått ut hårt med information till allmänheten och även uppmanat civilsamhälle och företag att begränsa större folksamlingar och så vidare. Återstår att se om det finns ett stort mörkertal som bara väntar på att explodera, eller om de på något mirakulöst sätt har lyckats ducka smittan.

Är ju även flera andra länder i Sydostasien där siffrorna ännu är misstänksamt låga.
 

gjohansson

Medlem
Nu har mitt företag lagt in att t.o.m. inrikes resor ska godkännas av regionchefen och internationella ska helt stoppas.
Sitter i loungen i DUS just nu o ska åka hem. Tror vi är totalt 5 pers här inne nu när det normalt sett är helt smockfullt hela tiden.
 

palmen

Moderator
DISKUTERA CORONA OCH HUR DET PÅVERKAR RESOR!!!!

Vet inte hur mycket tydligare vi kan vara med detta?
Om någon diskuterar WHO, någon som sagt xyz på twitter, länder slutar föra statistik eller något annat som bara rör sjukdomen i sig men inte direkt kopplat till resande, svara inte på dessa inlägg. Anmäl dom så kan vi ta bort dom.

Vi håller just nu på att diskutera hur vi ska hantera denna tråd då den om och om igen går in på helt fel ämne.

//Moderator
 

Kimmen00

Medlem
Nu såg jag att Lufthansa cancelerat ARN-FRA och FRA-ARN segmenten på vår ARN-FRA-DEN-resa till Colorado i påsk.
Har inte brytt mig att kontakta LH än pga långa telefonköer samt man vet ju aldrig? Tänk om allt öppnas upp den 1/4 (aprilskämt?). Så jag tänkte vänta nån vecka och avvakta..
 
Toppen