Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Maja

Medlem
Det är ett svårt läge. Min amatörbedömning är att ur ett riskperspektiv med bra förhållningssätt så är det kanske små chanser att bli sjuka. Nu vet jag inte exakt när ni skall åka, men den mer troliga risker är att Thailand/Singapore inför restriktioner för resande FRÅN Sverige, eller karantän på vägen hem och/eller att flygen ställs in.

Jag skulle ha åkt till Singapore nästa vecka men det finns inte en chans att jag åker som läget är nu.

Jag skulle ställt mig frågan: kommer denna resa ge vad vi vill i form av lugn, trygghet, upplevelser? Om vi skall gå runt och vara oroliga på plats ja då får man fundera på om det är värt det.

Vas säger SAS om att byta på en utgått voucher? Det verkar som andra har fått ok att boka om.
Vi ska/skulle ha åkt den 2-12 april. När jag frågade i förra veckan fick jag blankt nej på att boka om till senare datum och absolut inte få tillbaka mina vouchers som gick ut 31/12.

Tänker att jag avvaktar in i det längsta och ser om det blir några fler ändringar som gör att jag kanske har bättre odds att få boka av/om. Fick en ändring för någon vecka sedan då Thai ställde in vår flight från BKK-SIN, men den har vi redan accepterad ändringen för då läget var mer stabilt än vad det har utvecklas till nu.

Tror inte vi kommer kännas oss så trygga, just ur aspekten om vi blir fast och ej kommer hem. Får helt enkelt se det som en bonus om vi får förlängd voucherx2, annars får vi vaska den samt vår separat bokning SIN-BKK. Har möjlighet att boka om den flighten, men svårt att välja något datum när vi tyvärr är starkt begränsade att åka på skolloven. Jullovet skulle kunna vara ett alternativ, men nu går det ju ej att boka med SQ och den flighten med TG som jag hittade från BKK är också borta. Påsken nästa år är för tidigt så det går ej heller att välja. Så är nog rätt kört med den ombokningen.

Räddningen är väl om det kommer något inreseförbud som kanske kan hjälpa till ev. avbokning.
 
Hejsan
Har bokat dessa flyg ( usa 27 mars- 6 april )
Göteborg - warzawa med Lufthansa bokat den 7 mars

Warzawa - lissabon - Boston / Boston- lissabon - warzawa med TAP bokat den 13 dec 2019

4 inrikes flyg med american airlines
1 st flyg inrikes med delta
1 st flyg inrikes med united dessa inrikes flyg bokat den 5 jan

Är det bara att invänta att man får ett mail från TAP att flyget är inställt ...o hoppas man får pengarna tillbaka eller va är det som gäller ?

Inrikes flygen i Usa är det nån som vet om man kan få pengarna tillbaka pga Corona viruset?

Lufthansa flyget kan man få pengarna tillbaka?

Skulle vara tacksam för svar / tips / råd .
 
Bara att gratulera. Du gjorde helt rätt.
Vi avvaktade och är kvar. Vår LH flight med flera flyg till antal europeiska länder förbjudna landa. Hoppas nu på SAS till ARN på tisdag.
Annars får vi nog ta oss hem via Tunis eller annat märkligt sätt.
Lätt bisarr dämpad stämning här på ett nästan tomt Hilton. Samtalsämnet är hur ta dig härifrån.
Dock refererar till ditt tidigare så missar du några GT på vår veranda med underbar havsutsikt
Alltid varit sugen på den där Tunis air ATR-flighten! Men Emirates flyger väl till Dubai via Larnaca också?
 

Sander

Medlem
Skulle behöva akut tips och/eller råd!

Har en bokning med Austrian imorgon bitti Stockholm - Wien. Flighten är inte inställd (ännu). Har försökt nå dem via telefon för ombokning flera gånger men inget svar. Har mailat men såklart inte fått svar. Något råd hur man kan nå dem för att boka om (eller av - skatterna) innan imorgon bitti?
 

Avion

Medlem
Ringde precis american express då jag betalt boendet med mitt amex.(New York 23-31 mars)
Dom sa att deras försäkring inte gäller avbokningar relaterade till crona-viruset. Så det blir ca 25000kr som försvinner där. Kul!

En liten update:
Jag skulle bo på "Kimpton hotel eventi" och deras ägare IHG har gjort det kostnadsfritt att avboka alla vistelser mellan 9e mars och 30e april(på alla deras hotell och oavsett vart man har bokat). Detta tycker jag va riktigt sjysst, kommer definitivt boka Kimpton nästa NY-resa. Jag kan även berätta att jag lyckades få tillbaka pengar för musikalbiljetter(ticketmaster) och nu även Rangers-biljetter då NHL valde att pausa ligan, därmed har jag lyckats få tillbaka alla pengar och poäng jag investerat. Skönt med lite ljus i dessa corona-tider.
 

GOTBound

Medlem
Jag vet att några av er skall till LHR i helgen, jag skall också dit men inte T2.
Hur resonerar ni kring lockdown och ev. karantän, typ att det enforcas när ni är på plats, både i UK och eller i Sverige?
Jag kommer packa för mer än en övernattning men jag tänker inte packa för 14 dagar om jag säger så.

EK
 

011430121

Medlem
Skulle behöva akut tips och/eller råd!

Har en bokning med Austrian imorgon bitti Stockholm - Wien. Flighten är inte inställd (ännu). Har försökt nå dem via telefon för ombokning flera gånger men inget svar. Har mailat men såklart inte fått svar. Något råd hur man kan nå dem för att boka om (eller av - skatterna) innan imorgon bitti?
Den kommer att gå, 06,50 och avgången den runt 18,30 är de avgångar som OS har kört denna vecka
Jag vet inte hur du skall få tag i dem om de inte svarar på telefon.
 

Brandten

Medlem
Trumps förbud verkar inte ha kickat igång ännu?
dbcded5f4a0b2fdd02a2c6d9cebe1685.jpg
 

Sander

Medlem
Den kommer att gå, 06,50 och avgången den runt 18,30 är de avgångar som OS har kört denna vecka
Jag vet inte hur du skall få tag i dem om de inte svarar på telefon.

Flighten är vid 9, men ”problemet” är att jag inte vill åka i helgen trots att flyget går, utan vill boka om till senare tillfälle enligt deras waiver policy.
 
Toppen