Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Nu har BA ställt in BA0791 på söndag och bokat om mig till BA0793 nu på söndag. Jag skulle landat kl 11:40 men landar nu istället 20:15 vilket gör att jag missar Tottenham vs. Manchester United som börjar kl 16:00. Jag flyger tillbaka med fakiren BA 0790 på måndag.

Kan jag ställa något claim mot BA för att jag är framme nästan 7h senanre, eller avsäger jag mig den rätten om jag accepterar deras ombokning till BA0793?
Jag behöver flygning för TP, jag har bokat CE så det rör sig om 80 TP, att boka av och inte åka alls "kostar" det med även om avbokningen i sig är gratis.

Nästa fråga, jag hittar inget att luta mig på t&c men kan AMEX Plat reseförsäkring ersätta den "vaskade" biljetten (£69,5)?

EK

Då denna drunknande bland inlägg som @Senator påpekade inte riktig hör hemma i tråden gör jag en re-post och bygger på med mer info.
Jag har varit i kontakt med BA som erbjuder ombokning till kvällen innan.
Jag frågade även om de kunde boka om mig med AY via HEL men operatören hos BA fick inte upp flygen för 15:e däremot den 16:e, skulle jag komma med AY den 15:e då hinner jag till andra halvlek, jag får upp flygen på AY's hemsida;
AY 864 till HEL och vidare med AY 1337 till LHR, men dessa får som sagt inte BA's operatör upp för den 15:e, är det HUACA som gäller?
Jag har undersökt andra alternativ som är SK morgonflyg till ARN, betalat med egna pengar, och sen BA0799 till LHR. Det som känns olustigt här är risken att SK ställer in sina morgonflyg GOT-ARN på söndag, då är jag helt strandad och kan inte räkna med hjälp från BA.

Kvällen innan förstår lördagen då vi har en middagsbjudning här hemma som jag behöver lämna vid 18:00 tiden samt att en hotellnatt i London tillkommer som jag får betala själv, ungefär likadan kostnad som för SK till ARN alternativet.

CPH flygen från GOT är för dyra och tågen passar inte avgången med BA.

EK

Och hem/reseförsökringen gäller inte för UDs avrådan.
Det beror på försäkringen. För min hemförsäkring tror jag det är så, men den företags-reseförsäkring vi har ger full återbetalning vid UDs avrådan. Det krävs dock att de avråder från alla resor, inte bara från icke-nödvändiga. Så just nu omfattas enbart Hubei-provisen och Iran av detta, inte t.ex. Italien.

I Danmark aendrer man nu strategi, hvilket i min optik er klogt da man umuligt kan stoppe spredningen? Ingen af de nu 340 konstaterede tilfaelde er alvorligt syge. Et stort pressemoede med alle involverede Ministerier konkluderede netop nu:
  • Myndighederne gentog, at der fortsat ikke er smittespredning i Danmark.
  • Der er konstateret 340 tilfælde, og de kan 'stort set uden undtagelse' relateres til danskere, der har været på skitur, lød det.
  • Borgerne har lyttet til opfordringen om at holde sig fra den kollektive trafik i myldretiden.
  • Sundhedsstyrelsen gentog sit budskab om, at de ældste og svageste i samfundet skal skærmes og beskyttes.
  • Folk, der planlægger at rejse til udlandet i den kommende tid, skal løbende holde øje med rejsevejledningerne fra Udenrigsministeriet.
  • I løbet af de næste dage vil det blive meldt ud, at der ændres tilgang til, hvem der testet. Her vil myndighederne begynde at lede efter coronatilfælde, der ikke har en forbindelse til tilfælde, som er rejst ind fra udlandet
LIVE Følg seneste nyt i corona-udviklingen | Indland | DR

Då denna drunknande bland inlägg som @Senator påpekade inte riktig hör hemma i tråden gör jag en re-post och bygger på med mer info.
Jag har varit i kontakt med BA som erbjuder ombokning till kvällen innan.
Jag frågade även om de kunde boka om mig med AY via HEL men operatören hos BA fick inte upp flygen för 15:e däremot den 16:e, skulle jag komma med AY den 15:e då hinner jag till andra halvlek, jag får upp flygen på AY's hemsida;
AY 864 till HEL och vidare med AY 1337 till LHR, men dessa får som sagt inte BA's operatör upp för den 15:e, är det HUACA som gäller?
Jag har undersökt andra alternativ som är SK morgonflyg till ARN, betalat med egna pengar, och sen BA0799 till LHR. Det som känns olustigt här är risken att SK ställer in sina morgonflyg GOT-ARN på söndag, då är jag helt strandad och kan inte räkna med hjälp från BA.

Kvällen innan förstår lördagen då vi har en middagsbjudning här hemma som jag behöver lämna vid 18:00 tiden samt att en hotellnatt i London tillkommer som jag får betala själv, ungefär likadan kostnad som för SK till ARN alternativet.

CPH flygen från GOT är för dyra och tågen passar inte avgången med BA.

EK

Uppdatering, jag ringde BA igen och den här gången kunde operatören boka mig på föreslagna AY flyg så jag får se detta som en TP-run istället, HEL-LHR blir lie-flat A330.
Jag har en tight connection på HEL, har AY någon "transferservice" som de erbjuder business passagerare i dessa fall?
Trotts missat match planerar jag att möta upp @trekker efter matchen för öl och mat.

EK

Hade en bonusresa (enkel) ARN-CPH-HKG bokad med SAS 15 mars. Den blev inställd med mindre än två veckors notis. När jag ringde och frågade vilka alternativ jag hade var det:
  • Gratis ombokning med först möjliga SAS-flyg 3 maj eller
  • Gratis avbokning med full återbetalning (vilket biljetten redan hade)
Jag frågade om möjligheten till ombokning till annat flygbolag men fick svaret att eftersom det var mer än två dagar kvar till resan så var det inte möjligt. Jag avbokade biljetten och bokade nya separat.

Har jag rätt till kompensation enligt 261/2004 (inställt flyg och de gav inget alternativ att resa 2h innan planerad avgång och ankomma mindre än 4h efter planerad ankomst)? Jag kommer att försöka lägga en claim på SAS hemsida men kan bara göra det efter planerad avgång. Vet inte ens om det kommer att fungera eftersom biljetten blev helt avbokad.

Tack tack

Uppdatering, jag ringde BA igen och den här gången kunde operatören boka mig på föreslagna AY flyg så jag får se detta som en TP-run istället, HEL-LHR blir lie-flat A330.
Jag har en tight connection på HEL, har AY någon "transferservice" som de erbjuder business passagerare i dessa fall?
Trotts missat match planerar jag att möta upp @trekker efter matchen för öl och mat.

EK
Risken finns nog att Engelska myndigheter förbjuder större folksamlingar typ fotbollsmatcher.
Middag med @trekker kommer vara mer värd hela resan!
Har själv haft nöjet att äta lunch med honom.
Bra jobbat att ligga på BA och fått bokningen som du önskade.

UDs avrådan gäller bara vid paketresor. Det är annars upp till flygbolaget. Och hem/reseförsökringen gäller inte för UDs avrådan.
Har säkert avhandlats tidigare i någon tråd men blir det en paketresa om man köper första hotellnatten av flygbolaget, eller måste man köpa en charterliknande resa?

Precis fått avboka nästa veckas resa till Berlin - då min kund har satt alla sina anställda i "karantän" genom att se till att de måste jobba hemifrån närmsta två veckorna (ingen får komma in till kontoret).

Utöver det så reste jag idag från Stockholm till Linköping för att se LHCs sista match för säsongen imorgon. Speciell match då klubbikonen Sebbe Karlsson gör sin sista match i karriären. Nu verkar det tyvärr som att matchen kommer att spelas utan publik. Så jag får snällt ställa in mig på att ta tåget tillbaka till Stockholm imorgon istället....

Givetvis tråkigt - men såklart förståeligt när man ser till helheten. Hoppas verkligen vi får kontroll över allt detta snart, så att vi kan fortsätta våra vardagar som vanligt istället.

Vi har en ny medlem som seglat upp på topplistan över nya fall :( Qatar

Screenshot 2020-03-11 at 17.10.09.png

Man har tidigare rapporterat väldigt få fall. Med tanke på vilken roll Qatar spelar som hubb för många resor mellan Asien Europa och USA så har det ju betydelse om det fortsätter. Man har runt 30,000 gästarbetare från Iran.

* Italien är inte med i topplistan över nya case då man numera släpar efter lite i rapporteringen.

Ungern har verkställt "State of Emergency" med begränsningar på flygtrafik från vissa länder.
Cathay Pacific har ett fall där en flygvärdinna blivit smittad :(

Vi är ett gäng från Göteborg på 7 personer som ska flyga till Belgrade via Munchien på fredag, vi flyger hem på söndag via Munchien också.
Tror ni att det finns någon risk att man kan hamna i karantän på något sätt ?

Toppen