Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Vänta bara, det kanske kommer upp extra skarpa banderoller på Arlanda nu........

Kan bara säga.. 'Vad var det jag sa'.. Sopigt hanterat av Sverige från början till slut.

Risken blir hos större dag för dag att Sverige blir ett av länderna som hamnar på svarta listan. Då blir det verkligen stop på resandet..
Var det specifikt för Sverige att inte sätta personer från Kina i karantän? Vilka länder i Europa satte alla ankommande passagerare från Kina i karantän 14 dagar?

Det är väl väldigt få personer i Sverige som har smittats i Kina. Den stora majoriteten har ju fått det i Europa och sen tagit hem det.

Här vilar ju ett extremt stort egenansvar på varje individ att hålla sig hemma om man har symptom.

Det är väl väldigt få personer i Sverige som har smittats i Kina. Den stora majoriteten har ju fått det i Europa och sen tagit hem det.

Här vilar ju ett extremt stort egenansvar på varje individ att hålla sig hemma om man har symptom.
Det är väl ett konstaterat fall (det första) som var importerat från kina. Majoriteten av importerade fallen kommer från Italien.

Var det specifikt för Sverige att inte sätta personer från Kina i karantän? Vilka länder i Europa satte alla ankommande passagerare från Kina i karantän 14 dagar?

Tex Israel och Singapore införde stopp från Kina för flera veckor sedan. Hade Sverige också kunnat gjort..

"On 22 February, Israel instituted a 14-day home isolation rule for anyone who had been in South Korea or Japan.[2] Israel also barred the entry of non-residents or citizens of Israel who were in South Korea during the 14 days prior to their arrival in Israel. The same directive was applied to those arriving from Japan starting 23 February.[2]"

On 26 February Israel is banning the entry of foreign nationals who have been in China, Thailand, Singapore"

Så visst kan man om man vill.. I EU gjorde inga det och det var inte heller något jag skrev.

Tex Israel och Singapore införde stopp från Kina för flera veckor sedan. Hade Sverige också kunnat gjort..

"On 22 February, Israel instituted a 14-day home isolation rule for anyone who had been in South Korea or Japan.[2] Israel also barred the entry of non-residents or citizens of Israel who were in South Korea during the 14 days prior to their arrival in Israel. The same directive was applied to those arriving from Japan starting 23 February.[2]"

On 26 February Israel is banning the entry of foreign nationals who have been in China, Thailand, Singapore"

Så visst kan man om man vill.. I EU gjorde inga det och det var inte heller något jag skrev.
Såvida du inte har säkerhetsklassad insyn i Sveriges arbete så tar jag allt du säger om hur skit Sveriges svar är med ett badkar salt :)

Kan vi hålla oss till ämnet (”Corona-viruset och hur det påverkar resandet”) och lämna diskussionen kring ifall det gjorts för lite/mycket/lagom därhän? Det är informativt att skriva att *landet X* inför reserestriktion *Y*, men det är varken informativt eller ens rätt tråd (eller forum) att säga vad som borde/inte borde gjorts igår, eller förra veckan etc.

Kollar då och då på Coronavirus Update (Live): 96,601 Cases and 3,308 Deaths from COVID-19 Wuhan China Virus Outbreak - Worldometer och tycker det vore intressant med en per capita-kolumn, någon som sett det någonstans?

Spalten längst till höger är ju per 1 miljon, fast den räknar inte på länder med färre än 1 miljon invånare. Island och särskilt San Marino skulle nå sjukt höga siffror om man tog genomsnittet - 223 på miljonen för Island och 1856 för San Marino :eek:

Nu har BA ställt in BA0791 på söndag och bokat om mig till BA0793 nu på söndag. Jag skulle landat kl 11:40 men landar nu istället 20:15 vilket gör att jag missar Tottenham vs. Manchester United som börjar kl 16:00. Jag flyger tillbaka med fakiren BA 0790 på måndag.

Kan jag ställa något claim mot BA för att jag är framme nästan 7h senanre, eller avsäger jag mig den rätten om jag accepterar deras ombokning till BA0793?
Jag behöver flygning för TP, jag har bokat CE så det rör sig om 80 TP, att boka av och inte åka alls "kostar" det med även om avbokningen i sig är gratis.

Nästa fråga, jag hittar inget att luta mig på t&c men kan AMEX Plat reseförsäkring ersätta den "vaskade" biljetten (£69,5)?

EK

Jag tycker att var och en av oss här som gillar att resa ska ta, och borde ha tagit sitt ansvar redan tidigare. Detta genom att inte åka nånstans alls nu och dels riskera att belasta andra länders sjukvård eller dra hem smitta till Sverige. Allas ansvar.

Funderar på att starta en tråd med tips på saker att göra här hemma som minskar ens reseabstinens

Toppen