Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

mha321

Medlem
Var det specifikt för Sverige att inte sätta personer från Kina i karantän? Vilka länder i Europa satte alla ankommande passagerare från Kina i karantän 14 dagar?
Italien var väl de första som satte restriktioner på flyg från Kina (dock bara direktflyg). Det hjälpte ju sisådär.

Hade nog krävts att hela Europa hade satt restriktioner på alla flyg från utanför Europa. Typ.
 
Ber om ursäkt om detta redan besvarats nånstans. Om jag har en SAS-resa bokad till LA om några veckor och SAS ej bestämmer sig för att ställa in den, kan jag få ersättning om jag avbokar den eller ej? Enl SAS sida verkar man bara kunna omboka. Betalat med AMEX SAS Premium som säger att de inte betalar pga "virus-oro" i alla fall.
 

mha321

Medlem
Ber om ursäkt om detta redan besvarats nånstans. Om jag har en SAS-resa bokad till LA om några veckor och SAS ej bestämmer sig för att ställa in den, kan jag få ersättning om jag avbokar den eller ej? Enl SAS sida verkar man bara kunna omboka. Betalat med AMEX SAS Premium som säger att de inte betalar pga "virus-oro" i alla fall.

Det stämmer. Du kan omboka gratis (med vissa datum restriktioner) även om det inte är ombokningsbar biljett. Du kan inte avboka om det inte är en avbokningsbar biljett.

Reseförsäkringen slår inte in förrän det finns avrådan från UD (om ens då). Men då är det också stor risk/chans att sas ställer in flyget och om *det* sker så får du pengarna tillbaka.
 

Sullon

Medlem
UDs avrådan gäller bara vid paketresor. Det är annars upp till flygbolaget. Och hem/reseförsökringen gäller inte för UDs avrådan.

Någon som vet om det är korrekt?
 

Nemo

Medlem
Ber om ursäkt om detta redan besvarats nånstans. Om jag har en SAS-resa bokad till LA om några veckor och SAS ej bestämmer sig för att ställa in den, kan jag få ersättning om jag avbokar den eller ej? Enl SAS sida verkar man bara kunna omboka. Betalat med AMEX SAS Premium som säger att de inte betalar pga "virus-oro" i alla fall.
Om du avbokar biljetten så får du tillbaka skatterna. På en kampanjbiljett i Go Light kan det motsvara större delen av biljettsumman.
 

Senator

Moderator
För att påminna alla om att denna tråden handlar om praktiska konsekvenser, hjälp och råd som rör resor och som är kopplade till den pågående epidemin. Tråden handlar inte om:
* Kommande val i Polen
* Vår åsikt om den svenska beredskapen

Den här tråden ger detta fantastiska community en möjlighet att göra det den är bäst på: nämligen hjälpa medmänniskor med råd som är kopplat till resor i denna svåra situation.

Vi försöker undvika i våra roller som moderator att ta ståndpunkt i massor av svåra frågor. Men vi hoppas alla våra medlemmar:
1. Tar hand om sig själv under denna utmanande tid
2. Visar extra omtanke, empati och medkänsla både för medlemmar härinne och andra människor som resor eller är drabbade
3. Kommer ihåg att en bransch som vi är beroende av och som möjliggör vår passion går på knäna

MVH,
Hans/Fredrik/Robert
 
Toppen