Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Linmet

Medlem
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Turkish, United Airlines, LuftHansa
Kabinklass: Business dit, economy hem (kommer boka om)
Avreseort: ARN
Destination: CUN
Enkelresa eller Tur&retur: Tur o retur
Antal poäng (per person): 50 000 (65 000 med business hem sen) (Totalt 200k sen 260k)
Skatter&avgifter (per person): 2254 (9016 kr tot. Blev mycket :( )
Antal resenärer: 4
När (avresans tidpunkt): Oktober 2020
Bokad: Mars 2020



Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Första businessresan med hela familjen och andra awardbokningen (Samma destination förra gången)

Normalt med så mycket skatter och avgifter?

17h i turkish business ska bli ett nöje samt 6h i loungen på IST. Resan är målet så att säga.

Behöver få in lite mer poäng sen ska business ordnas hem för 2 eller 4 personer. Men vågade inte vänta när 4st business fanns i turkish i samma flight.

Hade tankar på PUJ istället men blev lite för mäckigt lång flygresa med barn (7-8år).
 

Tonton

Medlem
Första businessresan med hela familjen och andra awardbokningen (Samma destination förra gången)

Normalt med så mycket skatter och avgifter?

17h i turkish business ska bli ett nöje samt 6h i loungen på IST. Resan är målet så att säga.

Behöver få in lite mer poäng sen ska business ordnas hem för 2 eller 4 personer. Men vågade inte vänta när 4st business fanns i turkish i samma flight.

Hade tankar på PUJ istället men blev lite för mäckigt lång flygresa med barn (7-8år).

Nu har du inte skrivit ut bokningspecifika skatter - men gissningsvis ser det ut såhär:
375 - serviceavgift
450 - bokningsavgift
1429 - skatter

Personligen tycker inte jag att 9016 SEK för 4 personer i business class är högt alls.


Låt oss säga att du har cirka 5000 SEK i andra kostnader för att fått ihop poängen för denna resan (kortkostnader etc). Det är då totalt 14 016 SEK.Du får kämpa för att hitta en flygresa, för 4 personer, i ekonomi mellan Stockholm och Cancun för 14 016 SEK.

Vad jag vill få ut av detta?
Javisst, 14 016 SEK är en del pengar - men skulle ni inte använt era poäng så hade ändå denna resan hamnat på cirka 50 000 SEK. Nu lägger ni kanske totalt lika mycket pengar på semestern, men istället för att flyga i ekonomi så flyger ni i Business, samt har en stor budget kvar för boendekostnaderna.

Det finns inga gratisluncher. Men varför käka på Jensen's Böfhus när man kan gå till AG för samma peng? Ni har bokat en riktigt bra resa - så se till att njut! Ser f.ö fram mot en reserapport! ;)
 

ekf

Medlem
Nu har du inte skrivit ut bokningspecifika skatter - men gissningsvis ser det ut såhär:
375 - serviceavgift
450 - bokningsavgift
1429 - skatter
Jag skulle mer gissa på nedan fördelning ;)... Dvs samma som din, men serviceavgiften är ännu mer skatt...
  • APHIS-användaravgift 38 SEK
  • Flygplatsens avgångsskatt – TUA (internationell) 328 SEK
  • Flygplatsens serviceavgift (internationell) 53 SEK
  • Flygplatsens säkerhetsavgift 106 SEK
  • Flygtrafikskatt 416 SEK
  • Immigrationsanvändaravgift 67 SEK
  • Passageraravgift161 SEK
  • Serviceavgift 450 SEK
  • Serviceavgift för passagerare (internationell) 227 SEK
  • Säkerhetsavgift efter den 11 september 54 SEK
  • Tullanvändaravgift 57 SEK
  • Turistskatt (Derecho No Inmigrante) 295 SEK
  • TOTALT 2 252 SEK
 

Linmet

Medlem
Tack Tonton & ekf:

Fare 0.00 USD
Equivalent Fare Paid 0.00 SEK
Taxes, Fees, Other Charges 1804.00 SEK
Domestic/International Fees 0.00 SEK
Ticket Amount: 1804.00 SEK
Service Fee 450.00 SEK
Total Amount: 2254.00 SEK


Håller med om värdet i resan Tonton. Lutar åt Finest playa mujeres (igen). Någon som har andra tips på hotell? :). Kanske ska göra en egen tråd...

Värdet kommer öka när jag har de sista 60k poäng och bokar om hemresan. Det finns business hem också just nu iaf.
 

JohanGE

Medlem
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS, Singapore Airlines, Swiss
Kabinklass: PLUS, First, Business
Avreseort: Stockholm (ARN)
Destination: Bali (DPS)
Enkelresa eller Tur&retur: T&R
Antal poäng (per person): 112 500p
Skatter&avgifter (per person): 1760 SEK
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): November 2020
Bokad: Mars 2020

Flighter:
ARN-AMS - SAS - CRJ 900 - PLUS
// 23h och 45min i Amsterdam //
AMS-SIN - Singapore Airlines - B777-300ER - First
SIN-DPS - Singapore Airlines - ? - Business
// 12 dagar på Bali //
SIN-DPS - Singapore Airlines - ? - Business

Är det SQ323 på ditvägen?
// 23h och 35min i Singapore //
SIN-AMS - Singapore Airlines - B777-300ER - First
AMS-ZRH- Swiss - A320-100/200 - Business
ZRH-ARN - Swiss - A320-100/200 - Business



Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Blir en (eller många) "First First" för både mig och Mrs Doctor-X denna resa :) Använde tipset med att söka vilka dagar det fanns 4 biljetter till salu på AMS-SIN flighten och utgick därefter för att plocka ihop övriga segment. Vi har aldrig varit i Amsterdam och tyckte det vore trevligt att få en dag där på vägen ut med lite god mat och kanske en kanaltur (om det nu inte är för kallt i november). Därefter den "riktiga" First First och första gången med Singapore Airlines. Frukost i TPR (om man nu orkar efter att det sannolikt blivit en del go fika på flighten) Sen blir det första gången på Bali. På vägen hem maxade vi layovern i Singapore (även första gången här) för att njuta lite extra med en Singapore Sling och bara glida runt i stan innan flighten går tillbaka till Amsterdam vid 23:55.

Ett stort tack till all fantastisk expertis här på forumet, utan er jag aldrig lyckats få ihop detta!

Är det SQ323 till SIN?
 

Doctor-X

Medlem
En undran till då :) När du skriver att du kontrollerar tillgängligheten (=4 lediga säten i F) gör du det genom t.ex. Google Flight? Baserat på vad du ser där ringer du sen in till Tallinn och bokar (givet att awards finns så klart)?

Ja precis, jag använde Google flights (funkar med IATA Matrix också).
Sök enkel väg AMS-SIN non-stop, 4 personer i första klass. Sen använde jag kalendern och för att se vilka dagar som det fanns 4st biljetter att köpa. Ringde Tallinn och kollade lite random datum som jag sett 4 platser till salu och samtliga datum i december och november hade award-tillgänglighet för 2. För säkerhetsskull kontrollerade jag att teorin stämde för SIN-AMS, vilket det gjorde!
Plockade därefter ihop segment per segment via awardhacks.se för business biljetter ARN-AMS och SIN-DPS.

Testade samma teori från FRA och LHR (men inte med A380) - det funkade inte :/

02B0E383-1099-46BF-9C0C-E1FD4D0DA134.jpeg

BB3D5A32-4BF9-48EF-B930-619ADDA1ED08.jpeg
 

JohanGE

Medlem
Ja precis, jag använde Google flights (funkar med IATA Matrix också).
Sök enkel väg AMS-SIN non-stop, 4 personer i första klass. Sen använde jag kalendern och för att se vilka dagar som det fanns 4st biljetter att köpa. Ringde Tallinn och kollade lite random datum som jag sett 4 platser till salu och samtliga datum i december och november hade award-tillgänglighet för 2. För säkerhetsskull kontrollerade jag att teorin stämde för SIN-AMS, vilket det gjorde!
Plockade därefter ihop segment per segment via awardhacks.se för business biljetter ARN-AMS och SIN-DPS.

Testade samma teori från FRA och LHR (men inte med A380) - det funkade inte :/

Visa bifogad bild 107442
Visa bifogad bild 107443
Kristallklart! Tack :)
 

henke12

Medlem
Denna avbokat mot en kostnad av 350kr online. Gick inte hitta något på mina datum. Ersätts av:

Bonusprogram: Miles & More
Flygbolag: Singapore Airlines
Kabinklass: First
Avreseort: Singapore
Destination: Hong Kong
Enkelresa eller Tur&retur: Enkelresa
Antal poäng (per person): 65.000 miles
Skatter&avgifter (per person): 350kr
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Maj 2020
Bokad: Februari 2020
Ropa inte hej ännu!
Har hittills fått 4 inställda flygningar med SQ HKG-SIN-HKG o_O
 
Toppen