Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2020)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tonton

Medlem
Detta är väl inga unika risker just för en 241 bokning. Det har väl snarare att göra med inkompetenta medarbetare som kan sabba vad som helst...

Det har du absolut rätt i - men jag förutsätter att en 2-4-1-resa är i allmänhet mer komplicerad än vad vanliga kundtjänst är vana vid att boka - och det ökar risken för att ovan exempel kan ske.
 

palmen

Moderator
Precis som @Tonton säger så är personalen på vanliga SAS-supporten långt ifrån lika bra på att hantera en sådan här bokning, även om det finns många riktigt kompetenta agenter där också.
Finns massor av exempel här på forumet där folk fått ändringar i sina bokningar som inte varit önskvärda.
Istället för att ändra ett segment i utresan bokade man av hela utresan och fösökte boka om med resultat att ingen utresa fanns kvar osv.

Det är Tallinn som ska hantera alla 2-4-1 bokningar, inte vanliga SAS-supporten även om det finns undantag som bekräftar regeln. Nu senaste dagarna har det varit 3 personer från vanliga supporten som hjälpt till, och där utgår jag ifrån att det varit erfarna personer och inte någon nybörjare, som du kan hamna hos om du bara ringer på random tid utanför öppettiderna.

Om allt görs by the book så rör de inte bokningen. Görs det inte by the book så blir det i värsta fall vilda västern, är det värt det?
 

Trimaexchen

Ny medlem
Har letat ganska grundligt i forumet, men inte kommit underfund riktigt med följande fråga:

När man bokar en 2-4-1-resa är den ombokningsbar till 24 timmar innan (i mån av Tallinns öppettider förstås). Men betyder ombokningsbar i detta fall också att det är okej att routa om sin resa helt? Har en 2-4-1-bokning med open jaw ARN-FRA-SIN och KUL-IST-ARN i apris, som inte känns så lockande med rådande virusutbrott.

Jag letar med ljus och lykta efter biljetter till Mexiko/CUN t/r i C, och tror nog jag ska kunna fixa fram något. Frågan kvarstår dock, kan jag ringa in och "boka om" samma bokning och således endast betala 150 kr/pax i ändringsavgift. Eller kommer jag behöva boka av resan, återfå voucher och poäng, och sedan boka nytt?

Tacksam för svar!
 

Mikado

Medlem
Har letat ganska grundligt i forumet, men inte kommit underfund riktigt med följande fråga:

När man bokar en 2-4-1-resa är den ombokningsbar till 24 timmar innan (i mån av Tallinns öppettider förstås). Men betyder ombokningsbar i detta fall också att det är okej att routa om sin resa helt? Har en 2-4-1-bokning med open jaw ARN-FRA-SIN och KUL-IST-ARN i apris, som inte känns så lockande med rådande virusutbrott.

Jag letar med ljus och lykta efter biljetter till Mexiko/CUN t/r i C, och tror nog jag ska kunna fixa fram något. Frågan kvarstår dock, kan jag ringa in och "boka om" samma bokning och således endast betala 150 kr/pax i ändringsavgift. Eller kommer jag behöva boka av resan, återfå voucher och poäng, och sedan boka nytt?

Tacksam för svar!
Det går bra att boka om helt, så länge vouchern fortfarande är giltig.
 

ljungan

Medlem
Bad för ett tag sedan om lite hjälp kring att boka resa GOT - CPH ToR för vidareresa till Shanghai. Problemet var att min voucher gick ut 31/12 2019, så tanken var att bränna den och boka helt ny resa.

Avvaktade ett tag då inga passande fighter hade kommit upp än. Tur var väl det, för igår fick jag ett mail om att min resa (CPH-PVG) var inställd och ombokad till senare datum. Var först i kontakt med en agent i Tallinn som sade att de kunde boka om mig på ett annat bolag, vilket fortfarande inte hade löst problemet GOT-CPH.

Idag ringde jag igen och fick tala med en annan agent. Efter en stund hissmusik fick jag veta att de tyvääääääääääääärr inte kunde boka om mig, men att de denna gången kunde göra ett undantag och ge tillbaks voucher (trots tidigare utgångsdatum!!) och såklart återbetala poängen för att istället boka ny resa.

Jag spelade lite svår men sa sedan att det väl gick bra. Hon tackade för förståelsen och ombad mig att ringa när jag ville boka en ny resa.

Yippe!!!! Nu gäller det bara att hitta en ny resa. Tror det blir Sydafrika istället, känns mer Corona-säkert där. :)

Trevlig fredag!
 

backflip

Medlem
Hejsan,

Utgår det en ändringsavgift om jag vill byta amex voucher på en bokning? (avbokade just en resa och vill applicera den äldre på en bokning i närtid). Blir det 150 kr/person eller inte?
 

Biznick

Medlem
Hejsan,

Utgår det en ändringsavgift om jag vill byta amex voucher på en bokning? (avbokade just en resa och vill applicera den äldre på en bokning i närtid). Blir det 150 kr/person eller inte?
Jag bytte vouchers mellan två olika bokningar i slutet av förra året (inlägg 27/12 i 2019-tråden) och blev inte debiterad någon ändringsavgift. Jag kan ju dock haft tur...
 

backflip

Medlem
Vet ej, aldrig gjort. Återkoppla gärna. :)
Intressant samtal med Tallin...

Backgrunden är följande:
Har en ARN-SYD i C med SQ t/r bokad i maj förra året med avgång om 2 veckor där en vocuher som går ut 2020-12-31 är applicerad
Har även en enkel i C ICN-CEB till nästa jul som jag bokade runt nyår och som jag idag ville komplettera med legs till och från ARN.

Nu blir det intressant. Då min orginalbokning ICN-CEB var gjord INNAN min nya voucher med utgång 2021-12-31 (som jag triggade i helgen) skapades kunde jag ej applicera den. Tallinn sa att hon kunde avboka min ICN-CEB och boka om alla legs från grunden och då använda min 2021-12-31, men det ville jag ej då sannolikheten att den avgången återgår till inventory är liten.

Då kom jag på tanken att det kanske går att applicera den nya vouchern på min gamla bokning (som jag inte vill röra annars) - detta fick jag nej på givet samma motivering ovan. Vouchern måste vara skapad innan det datum orginalbokning gjordes, hon fick error i systemet, vi koppla in en manager i Tallinn som inte heller fick det att funka.

Efter lite tänkade kom jag fram till att jag avbokar min ARN-SYD. Ser 450 SEK i Star Alliance fee som sunk-cost. Applicerar min 2020 voucher på ICN-CEB bokningen och bygger på den med dit och hemresa.
Pg.a. Corona finns det ändå mkt att boka i slutat på mars. Så prioritering att få ihop jul/nyårsresan = Glad flickvän = värt att vaska 450 SEK och nuvarande ARN-SYD routing i SQ A380

Så nu sitter vi med ARN-TXL-FRA-ICN-CB // HKG-IST-ARN. Allt i C utom TXL-FRA i LH monkey. Ska försöka få ARN-FRA direkt i LH C om det kommer upp.

Får kolla ikv efter en uppdaterad ARN-SYD resa.

Så summa summarum. En voucher måste vara skapad INNAN din orginalbokning är skapad för att kunna applicera den.

EDIT: Verkar ej kosta ngt att byta voucher iaf enligt den agent jag prata med - även om det inte gick i detta fall...
 
Last edited:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen