Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Den globala kommersiella flygtrafiken har gått ner 4,5% i februari och jag förväntar mig att nedgången kommer fortsätta i mars, troligen ca 6%. Det kommer helt klart slå väldigt, väldigt hårt mot flygbolagen.

Om vi skall anlägga ett snävare och lite mera egoistiskt perspektiv så har det nämnts tidigare i tråden vad som händer med statusen i olika program med tanke på resebegränsningarna. Från den 24/2 hittade jag följande sammanställning på Loyalty Lobby om hur de stora hotellkedjorna har agerat. Verkar vara en mix av att man förlänger statusen lokalt, till att man gör det globalt. Någon som hör hur flygbolagen resonerar?

Nu går det vid det här läget bara att spekulera, men mina kill-gissningar inkluderar
1. Det kommer bli väldigt mycket värre innan det blir bättre. Med "värre" menar jag den totala påverkan av sjuka, samt viljan/förmågan att transportera både gods och människor kommer vara begränsade
2. Min totala amatörbedömning är att vi kommer se restriktioner fram till Midsommar
3. Allt snack om statliga subventioner för flygbolag kommer glömmas bort med den ena räddningspaket efter det andra för "strategiskt viktiga företag för nationer"
4. Intressant nog är det nog amerikanska bolag som har starkast "financial readiness" för detta
5. Det kommer ta 12 månader från begränsningar släpper innan vi är tillbaka till pre-Corona nivåer av resande
6. Alla bolag verksamma inom rese-industrin kommer jobba efter "Keynsianska principer"
a) Stimulera resande med erbjudanden, med stor vikt på att "boka nu" för kassaflöde från att det släpper
b) Se till att de lojala resenärer förblir så via lokalitetsprogram

Jag hade suttit lugnt i båten med alla program som baserar sig på kalenderåret. British Airways och SAS som jobbar med rullande 12 månader är en annan femma. Jag hade pratat med båda när man närmar sig brytpunkt, dock med avbokade resor.

Det är något med SAS och Hong Kong....precis före SARS skulle dom relansera med buller och bång (340n skulle klara rutten till skillnad från 767an som aldrig hade full pay load), men det smög sig...och det tog många år innan dom kom tillbaks. Hoppas det inte blir en lika långvarig frånvaro denna gång
Undrar hur lågt man kan hålla sparlåga utan att dras med höga startupkostnader? Det är ju en hel del människor och partners i rörelse för att hålla en rutt igång.

Undrar hur lågt man kan hålla sparlåga utan att dras med höga startupkostnader? Det är ju en hel del människor och partners i rörelse för att hålla en rutt igång.
När LA rutten las ner, för massor av år sedan, då friställdes 140 personer lokalt i LA. Fick siffran av en källa på SAS, låter som fruktansvärt mycket folk, men det var en annan tid då när man skulle göra allt själv som bolag.

Om vi skall anlägga ett snävare och lite mera egoistiskt perspektiv så har det nämnts tidigare i tråden vad som händer med statusen i olika program med tanke på resebegränsningarna. Från den 24/2 hittade jag följande sammanställning på Loyalty Lobby om hur de stora hotellkedjorna har agerat. Verkar vara en mix av att man förlänger statusen lokalt, till att man gör det globalt. Någon som hör hur flygbolagen resonerar?

Jag tror definitivt det är för tidigt att se action. Att man försöker behålla sina lojala asiatiska medlemmar är ju helt uppenbart, det finns ju flera starka finanscentrum i Asien och deras möjligheter att resa är ju starkt begränsade. Jag har flera polare i Singapore och HongKong som kanske behöver resa till Europa men nu avvaktar. Många av kedjorna har ju stark närvaro i USA, och även om resandet minskat där verkar det inte vara någon handbroms, exempelvis går de flesta stora teknikmässorna precis som vanligt (medans MWC Barcelona ställdes in)

Tror alla bolag fungerar på hur man kan kapa kostnader nu, men samtidigt hur man kan gasa när situationen blir bättre, och då kommer man försöka uppmuntra så mycket resande som möjligt. Flera bolag lockar nu med free cancellation och om du blir nedgraderad finns det ju risk för sura miner och churn till annat program.

Tror precis som @Senator att det kommer bli sämre innan det blir bättre. Det finns en inbyggd tröghet i detta. Det ligger ju några högtider framöver, samt sommaren som är en stor reseperiod, jag är osäker på att vi då är i mål.

När LA rutten las ner, för massor av år sedan, då friställdes 140 personer lokalt i LA. Fick siffran av en källa på SAS, låter som fruktansvärt mycket folk, men det var en annan tid då när man skulle göra allt själv som bolag.
Även om man inte gör arbetet själv så är det ju någon som gör arbetet och om det inte går att fördela om resurser, vilket ju är mindre troligt då problem så att säga är detsamma överallt finns det ju inte så många möjligheter. Kan tänka mig att jobbmarknaden i exempelvis Hong Kong har dippat något sista tiden. Finns ju risk för ytterligare protester och oroligheter i HK med tanke på deras relation till modern.

Toppen