Om vi skall anlägga ett snävare och lite mera egoistiskt perspektiv så har det nämnts tidigare i tråden vad som händer med statusen i olika program med tanke på resebegränsningarna.
Från den 24/2 hittade jag följande sammanställning på Loyalty Lobby om hur de stora hotellkedjorna har agerat. Verkar vara en mix av att man förlänger statusen lokalt, till att man gör det globalt. Någon som hör hur flygbolagen resonerar?
Nu går det vid det här läget bara att spekulera, men mina kill-gissningar inkluderar
1. Det kommer bli väldigt mycket värre innan det blir bättre. Med "värre" menar jag den totala påverkan av sjuka, samt viljan/förmågan att transportera både gods och människor kommer vara begränsade
2. Min totala amatörbedömning är att vi kommer se restriktioner fram till Midsommar
3. Allt snack om statliga subventioner för flygbolag kommer glömmas bort med den ena räddningspaket efter det andra för "strategiskt viktiga företag för nationer"
4. Intressant nog är det nog amerikanska bolag som har starkast "financial readiness" för detta
5. Det kommer ta 12 månader från begränsningar släpper innan vi är tillbaka till pre-Corona nivåer av resande
6. Alla bolag verksamma inom rese-industrin kommer jobba efter "Keynsianska principer"
a) Stimulera resande med erbjudanden, med stor vikt på att "boka nu" för kassaflöde från att det släpper
b) Se till att de lojala resenärer förblir så via lokalitetsprogram
Jag hade suttit lugnt i båten med alla program som baserar sig på kalenderåret. British Airways och SAS som jobbar med rullande 12 månader är en annan femma. Jag hade pratat med båda när man närmar sig brytpunkt, dock med avbokade resor.