Visst är det så. Även om mitt tidigare inlägg får det att låta som något enkelt - "Bara sluta oroa sig!" - så vet jag att jag skulle reagera på precis samma sätt som du i en liknande situation. Detta är ju också anledningen till att många känner sig säkrare när de använder munskydd då det finns något som avskiljer den egna personen från det hot man upplever runt omkring. (hot i bemärkelsen att kroppens självbevarelsedrift drar igång)
Det stora problemet här är att fullständig förståelse för viruset och dess mekanismer vad gäller överlevnad och spridning inte är helt kartlagda än, vilket ytterligare spär på ovissheten, något som gör att det blir svårt för våra myndigheter att i god tid förse allmänheten med den faktiska information och eventuella begränsningar som behövs. Där myndigheternas exakta information slutar tar mediehusen vid och då blir det gärna att man spär på det hela - skräckrubriker säljer ju uppenbarligen väldigt bra.
Här kunde man önska att vårdcentralen kunde meddela varför man gör så. Min gissning är att det är för att minimera risken för spridning, men utan faktisk information från vårdgivarna får man ju i stället känslan av att ha blivit utfryst från vården.
Jag tror att det är klokt att aktivt undvika de snabbast växande smitthärdarna ett tag framöver, åtminstone till dess att man ser att spridningen stannar av. Generellt är det bra om myndigheterna hinner komma med rekommendationer men fram till dess är det nog analys modell lekman (dvs på egen hand) som gäller. Viktigt att komma ihåg också att även om en stad eller region stannat av bör man ge det ett par veckor då viruset beräknas ha en inkubationstid på som mest 14 dagar.
I takt med att myndigheter och flygbolag hinner ikapp och inför begränsningar så kommer vi sluta behöva besluta om vilka länder vi vågar resa till eller inte på egen hand. Min gissning är att fler restriktioner kommer dyka upp inom kort, och flera av dem kommer nog att bestå en längre tid framöver. Hoppas bara att vi inte ser alltför många flygbolag gå i konkurs.