Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Samtidigt så påverkas ju vårt resande till mycket stor del av övriga samhällets diskussion om viruset samt den panikstämning som nu råder i media. Då ter det väl sig självklart att diskutera även det?
BC hade en tråd i ämnet men den är numera stängd

@bachelor Pressmeddelandet släpptes nyss och berörda avdelningar behöver nog en stund för att kommunicera ut detta.

Jag fick dock besked om en inställd short-haul flight imorgon redan igår kväll och ombokning strax efter, men troligen inget samband med detta.

Edit. Kanske bra med strejk nu i slutet av månaden om epidemin fortsätter öka i omfattning. Då får facken ta lönekostnaden en period. Inget ont som inte för något gott med sig. ;)

Last edited:
Det är helt klart den rationella inställningen, men den är svår att bibehålla mellan varven. Förra veckan satt jag på flyget med en man som svettades och hostade hysteriskt i flera timmar. Flygvärdinnorna gjorde inte minsta ansats för att kolla till eller avlägsna honom från övriga passagerare, antagligen för att virusspridningen då ännu inte exploderat i Europa. Var dock nästintill omöjligt att inte försöka slå världsrekord i att hålla andan den flighten, i strid med all logik.

Visst är det så. Även om mitt tidigare inlägg får det att låta som något enkelt - "Bara sluta oroa sig!" - så vet jag att jag skulle reagera på precis samma sätt som du i en liknande situation. Detta är ju också anledningen till att många känner sig säkrare när de använder munskydd då det finns något som avskiljer den egna personen från det hot man upplever runt omkring. (hot i bemärkelsen att kroppens självbevarelsedrift drar igång)

Hur tacksam man än är över möjligheten att frekventera olika platser med allt vad det innebär både privat och karriärsmässigt är vi nog många som går med ett underliggande obehag just nu. Ovissheten och bristen på proaktiv vägledning och riktlinjer från myndigheterna lägger stort ansvar på individen och den privata sektorns riskanalyser. Vad är egentligen "business critical” och var går gränsen mellan nojig och dumdristig? Hur stor är risken att bli strandad någonstans pga. smittad medpassagerare?

Det stora problemet här är att fullständig förståelse för viruset och dess mekanismer vad gäller överlevnad och spridning inte är helt kartlagda än, vilket ytterligare spär på ovissheten, något som gör att det blir svårt för våra myndigheter att i god tid förse allmänheten med den faktiska information och eventuella begränsningar som behövs. Där myndigheternas exakta information slutar tar mediehusen vid och då blir det gärna att man spär på det hela - skräckrubriker säljer ju uppenbarligen väldigt bra.

Efter drygt sex veckor av otrevlig hosta och andfåddhet kontaktade jag min vårdcentral. Pga många resor i närtid (inom Europa, ej Italien) hänvisade de till 1177 för Coronatest vid försämring, men hade ingen annan hjälp att ge. Fullt rimligt, den potentiella risken är nog större än vinsten av att lindra en åkomma som är mer besvärande än farlig. Samtidigt kändes det lite snopet, som om jag vore orimligt mjäkig eller onödigt risktagande. Jag sökte ju bara ha lite hjälp på traven för att kunna fortsätta springa på möten och försöka skapa någon nytta.

Här kunde man önska att vårdcentralen kunde meddela varför man gör så. Min gissning är att det är för att minimera risken för spridning, men utan faktisk information från vårdgivarna får man ju i stället känslan av att ha blivit utfryst från vården.

Jag tror att det är klokt att aktivt undvika de snabbast växande smitthärdarna ett tag framöver, åtminstone till dess att man ser att spridningen stannar av. Generellt är det bra om myndigheterna hinner komma med rekommendationer men fram till dess är det nog analys modell lekman (dvs på egen hand) som gäller. Viktigt att komma ihåg också att även om en stad eller region stannat av bör man ge det ett par veckor då viruset beräknas ha en inkubationstid på som mest 14 dagar.

I takt med att myndigheter och flygbolag hinner ikapp och inför begränsningar så kommer vi sluta behöva besluta om vilka länder vi vågar resa till eller inte på egen hand. Min gissning är att fler restriktioner kommer dyka upp inom kort, och flera av dem kommer nog att bestå en längre tid framöver. Hoppas bara att vi inte ser alltför många flygbolag gå i konkurs.

Hoppas SAS låter oss som vill boka av resor inom Europa gör det snart, så att dom som måste åka får plats att bokas om till de avgångar som ändå rullar.

Visst är det så. Även om mitt tidigare inlägg får det att låta som något enkelt - "Bara sluta oroa sig!" - så vet jag att jag skulle reagera på precis samma sätt som du i en liknande situation. Detta är ju också anledningen till att många känner sig säkrare när de använder munskydd då det finns något som avskiljer den egna personen från det hot man upplever runt omkring. (hot i bemärkelsen att kroppens självbevarelsedrift drar igång)

Det stora problemet här är att fullständig förståelse för viruset och dess mekanismer vad gäller överlevnad och spridning inte är helt kartlagda än, vilket ytterligare spär på ovissheten, något som gör att det blir svårt för våra myndigheter att i god tid förse allmänheten med den faktiska information och eventuella begränsningar som behövs. Där myndigheternas exakta information slutar tar mediehusen vid och då blir det gärna att man spär på det hela - skräckrubriker säljer ju uppenbarligen väldigt bra.

Här kunde man önska att vårdcentralen kunde meddela varför man gör så. Min gissning är att det är för att minimera risken för spridning, men utan faktisk information från vårdgivarna får man ju i stället känslan av att ha blivit utfryst från vården.

Jag tror att det är klokt att aktivt undvika de snabbast växande smitthärdarna ett tag framöver, åtminstone till dess att man ser att spridningen stannar av. Generellt är det bra om myndigheterna hinner komma med rekommendationer men fram till dess är det nog analys modell lekman (dvs på egen hand) som gäller. Viktigt att komma ihåg också att även om en stad eller region stannat av bör man ge det ett par veckor då viruset beräknas ha en inkubationstid på som mest 14 dagar.

I takt med att myndigheter och flygbolag hinner ikapp och inför begränsningar så kommer vi sluta behöva besluta om vilka länder vi vågar resa till eller inte på egen hand. Min gissning är att fler restriktioner kommer dyka upp inom kort, och flera av dem kommer nog att bestå en längre tid framöver. Hoppas bara att vi inte ser alltför många flygbolag gå i konkurs.

Jag lider djupt med framförallt Cathay men även med SAS. En sådan här smäll måste verkligen kännas i kassan.

Inställda plan till Asien, snart även Europa och minskad inrikestrafik. Om detta bara är början så får jag känslan av att staten kommer att vara tvungna att gå in med nödpaket. Det är säkert flera stora flygbolag som biter på naglarna nu.

Jag har själv en resa bokad till Nice i maj och med tanke på de senaste månadernas utveckling i Italien så är det väl bara en tidsfråga innan det blir åka av även i Nice. Håller dock tummarna för att så inte blir fallet.

Undrar hur länge det dröjer innan SAS tillåter avbokning inom de drabbade delarna av Europa?

Bokade precis av en skidresa till Cervinia om några veckor, LH till Turin, billigaste non refundable för ca 1500 DKK. Skatt & avgifter på ca 650 DKK betalas tillbaks, resten är sunk cost. Hade helt glömt att skatten är en så stor del, sällan man blir positivt överraskad av skatter....

Toppen