Senaste nytt

Amex centurion - fördelar?

Kan delvis bekräfta detta, när jag och flickvännen var ute och åt häromdagen och mannen före oss betalade med sitt centurion började jag smånypa henne i armen, hon kollade först frågande på mig, sen på kortet, och sedan suckandes det djupt.

Du bekräftar också motsatsen som @Tonton poängterade innan ;) nämligen att en del är nyfikna på andras betalkort. Det är inte sällan jag själv står i en lunchkö och inne i hjärnan tänker "vilken bortkastat möjlighet, den där personen betalade sin lunch med Handelsbankens bankkort". :eek:

Jag är helt med @samet att kunskapen om detta kommer vara ytterst liten. Jag förstår dock mina bekanta som gärna håller en låg profil att det kräver bara en eller två med rätt kunskap som sedan amplifierar detta.

Ingår fortfarande 4 platinum extrakort enligt honom.

Mina källor säger att från 2020-01-01 är det "Green Card" som gäller, något som är ganska märkligt med tanke på att dessa är redan gratis. Men innan årsskifte var det 4 PLAT som gör det ganska förmånligt om man redan är kund då kan jag tycka.

Det ryktas också (obekräftat) om en avgiftshöjning från 30.000kr till 35.000kr under 2020 i samband med att nya förmåner lanseras. Vad dessa är vet jag ej.

Mina källor säger att från 2020-01-01 är det "Green Card" som gäller,
Villkoren står ju på amex hemsida så det är ju inget amex försöker dölja, går att läsa här:
https://www.americanexpress.com/content/dam/amex/se/documents/medlemsvillkor/betalkort.pdf

American Express® Centurion Card
Ett Centurion extrakort och åtta (8) Green Card extrakort ingår utan extra kostnad. För sådana extrakort som kort- medlem ansökt om före 1 januari 2020 gäller följande. Ett Centurion extrakort, samt fyra (4) ytterligare kort, antingen Platinum Card, Gold Card, Green Card eller Amexblue ingår utan extra kostnad. För ytterligare extrakort tas det ut en års- avgift om 10 000 kr per kort. Sådana extrakort som det utgår en avgift för kan ändras till Green Card extrakort som ingår utan extra kostnad.

Sen kan man väl tolka det som att jag, för en årsavgift på ytterligare 10.000 kan ta ut ett extra Platinum, vilket ju verkar synnerligen korkat :)

Villkoren står ju på amex hemsida så det är ju inget amex försöker dölja, går att läsa här:
https://www.americanexpress.com/content/dam/amex/se/documents/medlemsvillkor/betalkort.pdf

American Express® Centurion Card
Ett Centurion extrakort och åtta (8) Green Card extrakort ingår utan extra kostnad. För sådana extrakort som kort- medlem ansökt om före 1 januari 2020 gäller följande. Ett Centurion extrakort, samt fyra (4) ytterligare kort, antingen Platinum Card, Gold Card, Green Card eller Amexblue ingår utan extra kostnad. För ytterligare extrakort tas det ut en års- avgift om 10 000 kr per kort. Sådana extrakort som det utgår en avgift för kan ändras till Green Card extrakort som ingår utan extra kostnad.

Sen kan man väl tolka det som att jag, för en årsavgift på ytterligare 10.000 kan ta ut ett extra Platinum, vilket ju verkar synnerligen korkat :)

Jag sa aldrig att det var något som AMEX försöker dölja. Jag hänvisade bara till samtal med kortinnehavare och inte till något som AMEX själva har publicerat.

Vilken "förmån".... åtta stycken gratiskort som ändå hade varit gratis utan Centurion...o_O

Precis, den här är rätt ologisk om tanken inte är att det skall komma en avgift även på detta kortet.

Vilken "förmån".... åtta stycken gratiskort som ändå hade varit gratis utan Centurion...o_O
Ja, hade jag varit amex kunde jag väl tagit i och sagt att "obegränsat green ingår"..

Men som med allt annat går det säkert att förhandla fram en lösning med amex. En säker källa har bekräftat att amex krediterar års/månadsavgifter för existerande kort om du uppgraderar till Centurion, det är ju inte samma sak som att ge bort andra gratiskort, men visar ju iaf. på lite välvilja.

Nu tänker du inte hela vägen. Det är tvärtom en fantastisk möjlighet! Om man redan lägger tiotusentals kronor om året på ett Centurionkort och man kan tänka sig att överväga ett extra Platinumkort för 6600 kr, då är prisskillnaden up till 10 000 kr endast 3400 kr. För detta får då jag som förälder möjligheten att ge min 18 åring ett eget Platinumkort, utan att denne i sig själv måste vara kreditvärdig. Jag kan låta familjens 22 åriga dotter, som pluggar utomlands, ha ytterligare ett kort som också ger henne Centurionloungen i Dallas, TX. Du tänker ”3400 kr till för samma kort - onödigt!”, jag tänker ”bra att ha alla kort på samma räkning och förmånligt att kunna ge kort även till ungdomarna som saknar egen inkomst/kreditvärdighet på den nivån, för bara några tusenlappar till”. Lägger man 30 000 om året på Centurion, plus överväger 6600 kr för ett Platinum blir då inte ens 10% extra, vilket för målgruppen får anses vara småpotatis.

Nu tänker du inte hela vägen
Jag tänker nog enligt mina förutsättningar, inte så mycket efter andras.

Det är lite oklart vem som kan ansöka om denna 10k "möjlighet", de som skaffade ett kort före 2020 och således har en annan produkt, eller till de som sökte efter, eller till båda? eller du kanske vet?

Med platinum ingår det ett extra platinum, och fyra Guld, dessutom ingår extra guldkort för 525 per kort och år. Då kan du samla alla familjemedlemmar på en räkning. Allt för 6600 per år, om du inte har en stor familj. Du har två kort med obegränsad lounge access och 4 med 4 besök per kor och år.

Så stora skillnaden med Centurion är att du kan ge bort ett Centurion till din dotter, som hon kan flasha med, eller använda alla gånger hon flyger, och du kanske får förmånen att skaffa ett obegränsat antal Platinum för 10.000 om året.

Toppen