Det är faktiskt helt sjukt att man släpper på crew som inte haft möjlighet att träna tidigare. Även om det inte är en säkerhetsrisk så gör man väl inte det? Vem sjutton hade skickat någon hemma hos någon annan och sagt ”gör nu middag här, och snabbt ska det gå” när man inte vet var saker är, var maten finns osv. Och förresten, det kommer gäster.
Flyget borde gått på shorthaul så de haft möjlighet att bekanta sig med alla skrymslen och vrår.
Ja, det är klart det är förståeligt att de inte vet var allt finns. Men någonstans får man liksom dra gränsen kring vad som är rimligt för SAS att göra. Men å andra sidan. Rusa ut ett plan där allt inte fungerar (och skiljer sig ytterst marginellt gentemot föregångaren) med en rookiebesättning och sen göra en rejäl deal om detta, samtidigt som den mjuka produkten är lika dålig eller sämre som vanligt. Det är precis vad jag förväntar mig att SAS ska göra.
Jag är ledsen om det låter hårt, men låter precis som ett projekt där man rusar mot deadline och inser att man håller på att bli sen. Så under upploppet börjar man fuska och tar genvägar.