Senator
Moderator
Jag delar din uppfattning om att en uppstramning kommer att komma förr eller senare. Många av de routings som folk gjort här är ju ur ett företagsekonomiskt perspektiv helt vansinniga och dyra. Och det har blivit vanligare och vanligare med intåget av chatflights m.fl. Tröskeln har sänkts för att få till roliga bokningar - på gått och ont.
Om jag ska spekulera helt fritt så tror jag att följande händer i en snart framtid:
- Tillgången för tredjepartssajter att söka bonustillgång kommer strypas helt, alternativt kommer SAS kräva dem på licenspengar.
- Tallinns telefontjänst läggs ner och försvinner helt, och de ärenden som bara går att ta via telefon typ bokning av spädbarn etc kommer hanteras av SAS vanliga kundtjänst, men ingen regelrätt bokning kommer att ske där.
- All bokning kommer att ske via SAS Star Alliance-sida och enbart routings som syns där är tillåtna att boka.
- Priset för att boka med Star Alliance kommer bli högre, och SAS kommer försöka styra om så mycket som möjligt till SAS egna flygningar.
Vad har du för källa att ditt antagande är rätt?
Om du har fel så kan SAS inte göra ett ”officiellt uttalande”.
Kanske du skall skriva till Eurobonus och fråga om du har rätt.
Vad menar du med källa för mitt antagande? Vilket antagande syftar du på?
Att Eurobonus har sämre tillgänglighet än andra bonusprogram inom Star Alliance är, enligt min uppfattning, konstaterat. Om det sedan beror på en IT-glitch, att SAS inte vill betala lika mycket eller att andra flygbolag inte tycker det är intressant att släppa lika många platser är relevant, men ändrar inte faktum att EB tappar i attraktionskraft. Enligt denna tråd verkar flera ha frågat, så även jag, men ingen verkar ha fått ett vettigt svar som förklarar situationen.
Jag vill inte att även denna tråd skall spåra ur, som många andra trådar på BC grund av tjafs mellan medlemmar.
Det jag ifrågasätter vilken källa du har till att SAS har färre bonusplatser nu än förr.
Du skriver åter igen "Att Eurobonus har sämre tillgänglighet än andra bonusprogram inom Star Alliance är, enligt min uppfattning, konstaterat"
SAS kan väl inte gå ut och göra ett officiellt uttalande på din uppfattning.
Har du något uttalande från SAS på att detta stämmer med din uppfattning?
Jag kommer inte att kommentera något mer i detta ämne.
Då är vi överens om en hel del, inget tjafs och ingen tro på att Sas ska göra ett uttalande utifrån va en medlem skriver på ett forum som inte är deras. Vi är säkert överens om mer än så. Jag konstaterar att SAS har sämre tillgänglighet utifrån vad som skrivits i denna tråd och mina egna samtal till Tallin och SAS kundtjänst. Givetvis hoppas jag att jag har fel och att vi snart ser förändringar. Men just nu ser utvecklingen inte så positiv ut för oss medlemmar, vilket går helt i linje med många flygbolags distribution av biljetter överlag (däribland SK och LHG).
Hoppas du får en framgångsrik fredag!
Jag vill bara förtydliga något här. Under mina år i rollen som moderator, har jag etablerat en kontaktyta hos EuroBonus som jag ytterst sällan ställer frågor till i syfte att ge ackumulerat feedback från medlemmarna och/eller be om utlåtande i vissa fall. Frågeställningen här om ändringar i tillgänglighet ansåg jag att vara av så pass stor betydelse att jag ställde frågan.
Baserat på min fråga, har jag fått ett officiellt utlåtande från SAS PR-avdelning. Jag var valt att inte publicera detta då jag ansåg att det var ett "icke svar". Därmed har jag efterfrågat ett mer detaljerat svar, och jag kommer inom kort pusha för detta.
Det som nu hänt som diskuteras i tråden är, vad jag tror, en början på flygbolagen mer och mer kommer begränsa till vem de släpper sina Awards.
Det har funnits massa möjligheter till att hitta exceptionella resor under en flera år men nu kommer verkligheten och knackar på dörren
The Beginning Of The End For Airline "Partner Awards" With Miles?
Mycket tråkig utveckling detta. Det får definitivt bli att samla poäng även i M&M om detta fortsätter för att säkra lite av F-behovet. Jobbigt bara för oss och många andra om alliansernas bonuspolitik splittras upp och det måste samlas i flera program för kommande resplaner. Det suger, men hoppet lever fortsatt om att detta är en tillfällig glitch.
Det är ganska naturligt att man vill gynna egna medlemmar. Frågan är väl mer hur man gynnar egna, utan att göra för stora försämringar för andra?