Senaste nytt

Har Lufthansa infört Starnet blocking mot SAS?

Hachans

Medlem
Det finns troligtvis en koppling mellan bokningar och hur många awards som släpps ja. Gissningsvis tittar algoritmerna på både historisk data kombinerat med framtida bokningar samt operationell statistik på rutten (inställda, försenade, transfer etc.) Men att Lufthansa som flygbolag eller Lufthansagruppens alla bolag skulle göra en särskilt sådan övning som gäller den svenska marknaden och koppling till EuroBonus anser jag vara väldigt långsökt.

Min hypotes är två:
1. Antingen är det SAS och/eller AMEX som stryper tillgången med anledning att detta har blivit för dyrt. Jag baserar det på de exemplen vi har sätt där den vanliga kundtjänst ser platser, men inte Tallinn.
2. Eller att det pågår en bilateral diskussion mellan SAS och Lufthansa om ändringar/nytt avtal och att man just nu jobbar utan avtal och därmed gäller inte äldre överenskommelser,
eller en kombination av dessa.

Om min hypotes 1 stämmer, är min killgissning att vi (igen) ser en ändring i prissättning för bonusresor eller någon form av villkorsändring. Avtalet mellan SAS och AMEX verkar på ytan vara lönsamt för båda, men min magkänsla säger att det är nästan för bra för att vara sant för konsumenterna. Min totala killgissning är att intentionerna och verkligheten går isär. Det fanns ingen Chatflights or Awardfares när detta startade. Det gör att volymen på dyra bokningar ökar som aldrig låg med i kalkylen.

Jag har varit i kontakt med SAS EuroBonus och efterfrågat ett officiellt utlåtande om vad det är som händer. Det har jag fått, men skickade tillbaka en förfrågan om ett mer detaljerat svar på vad som har ändrats.

Jag delar din uppfattning om att en uppstramning kommer att komma förr eller senare. Många av de routings som folk gjort här är ju ur ett företagsekonomiskt perspektiv helt vansinniga och dyra. Och det har blivit vanligare och vanligare med intåget av chatflights m.fl. Tröskeln har sänkts för att få till roliga bokningar - på gått och ont.

Om jag ska spekulera helt fritt så tror jag att följande händer i en snart framtid:
- Tillgången för tredjepartssajter att söka bonustillgång kommer strypas helt, alternativt kommer SAS kräva dem på licenspengar.
- Tallinns telefontjänst läggs ner och försvinner helt, och de ärenden som bara går att ta via telefon typ bokning av spädbarn etc kommer hanteras av SAS vanliga kundtjänst, men ingen regelrätt bokning kommer att ske där.
- All bokning kommer att ske via SAS Star Alliance-sida och enbart routings som syns där är tillåtna att boka.
- Priset för att boka med Star Alliance kommer bli högre, och SAS kommer försöka styra om så mycket som möjligt till SAS egna flygningar.
 

Berrsus

Medlem
Lite off-topic men ändå relaterat. Jag har försökt boka in CA First på FRA-PEK och PEK-FRA de senaste veckorna. Samtliga gånger jag ringt till Tallin har United visat 2-3 platser men Tallin bara sett 1. Testat på flera olika datum. Enligt Tallin släpper CA bara 1 plats till EuroBonus vilket jag tar med en nypa salt. Inte för att CA är superintressant men det är ytterligare en indikation, för mig, på att SAS inte vill betala lika mycket längre till övriga partners för Award. Fortsätter detta mönster och utan officiell information från SAS kommer jag starkt överväga att börja kreditera mina flygningar till annat program (och byta kreditkort) vid brytpunkten för min intagning.
 

011430121

Medlem
Lite off-topic men ändå relaterat. Jag har försökt boka in CA First på FRA-PEK och PEK-FRA de senaste veckorna. Samtliga gånger jag ringt till Tallin har United visat 2-3 platser men Tallin bara sett 1. Testat på flera olika datum. Enligt Tallin släpper CA bara 1 plats till EuroBonus vilket jag tar med en nypa salt. Inte för att CA är superintressant men det är ytterligare en indikation, för mig, på att SAS inte vill betala lika mycket längre till övriga partners för Award. Fortsätter detta mönster och utan officiell information från SAS kommer jag starkt överväga att börja kreditera mina flygningar till annat program (och byta kreditkort) vid brytpunkten för min intagning.

Vad har du för källa att ditt antagande är rätt?
Om du har fel så kan SAS inte göra ett ”officiellt uttalande”.
Kanske du skall skriva till Eurobonus och fråga om du har rätt.
 

Berrsus

Medlem
Vad har du för källa att ditt antagande är rätt?
Om du har fel så kan SAS inte göra ett ”officiellt uttalande”.
Kanske du skall skriva till Eurobonus och fråga om du har rätt.

Vad menar du med källa för mitt antagande? Vilket antagande syftar du på?
Att Eurobonus har sämre tillgänglighet än andra bonusprogram inom Star Alliance är, enligt min uppfattning, konstaterat. Om det sedan beror på en IT-glitch, att SAS inte vill betala lika mycket eller att andra flygbolag inte tycker det är intressant att släppa lika många platser är relevant, men ändrar inte faktum att EB tappar i attraktionskraft. Enligt denna tråd verkar flera ha frågat, så även jag, men ingen verkar ha fått ett vettigt svar som förklarar situationen.
 

011430121

Medlem
Vad menar du med källa för mitt antagande? Vilket antagande syftar du på?
Att Eurobonus har sämre tillgänglighet än andra bonusprogram inom Star Alliance är, enligt min uppfattning, konstaterat. Om det sedan beror på en IT-glitch, att SAS inte vill betala lika mycket eller att andra flygbolag inte tycker det är intressant att släppa lika många platser är relevant, men ändrar inte faktum att EB tappar i attraktionskraft. Enligt denna tråd verkar flera ha frågat, så även jag, men ingen verkar ha fått ett vettigt svar som förklarar situationen.
Jag vill inte att även denna tråd skall spåra ur, som många andra trådar på BC grund av tjafs mellan medlemmar.
Det jag ifrågasätter vilken källa du har till att SAS har färre bonusplatser nu än förr.
Du skriver åter igen "Att Eurobonus har sämre tillgänglighet än andra bonusprogram inom Star Alliance är, enligt min uppfattning, konstaterat"
SAS kan väl inte gå ut och göra ett officiellt uttalande på din uppfattning.
Har du något uttalande från SAS på att detta stämmer med din uppfattning?
Jag kommer inte att kommentera något mer i detta ämne.
 

Berrsus

Medlem
Jag vill inte att även denna tråd skall spåra ur, som många andra trådar på BC grund av tjafs mellan medlemmar.
Det jag ifrågasätter vilken källa du har till att SAS har färre bonusplatser nu än förr.
Du skriver åter igen "Att Eurobonus har sämre tillgänglighet än andra bonusprogram inom Star Alliance är, enligt min uppfattning, konstaterat"
SAS kan väl inte gå ut och göra ett officiellt uttalande på din uppfattning.
Har du något uttalande från SAS på att detta stämmer med din uppfattning?
Jag kommer inte att kommentera något mer i detta ämne.

Då är vi överens om en hel del, inget tjafs och ingen tro på att Sas ska göra ett uttalande utifrån va en medlem skriver på ett forum som inte är deras. :) Vi är säkert överens om mer än så. Jag konstaterar att SAS har sämre tillgänglighet utifrån vad som skrivits i denna tråd och mina egna samtal till Tallin och SAS kundtjänst. Givetvis hoppas jag att jag har fel och att vi snart ser förändringar. Men just nu ser utvecklingen inte så positiv ut för oss medlemmar, vilket går helt i linje med många flygbolags distribution av biljetter överlag (däribland SK och LHG).

Hoppas du får en framgångsrik fredag! :)
 

M.K

Medlem
Mycket tråkig utveckling detta. Det får definitivt bli att samla poäng även i M&M om detta fortsätter för att säkra lite av F-behovet. Jobbigt bara för oss och många andra om alliansernas bonuspolitik splittras upp och det måste samlas i flera program för kommande resplaner. Det suger, men hoppet lever fortsatt om att detta är en tillfällig glitch.
 

Canadien

Medlem
vilken källa du har till att SAS har färre bonusplatser nu än förr
Det är ganska tydligt att något hänt när det tidigare varit i princip 100% mappning mellan antal platser man ser som United Saver och vad som gått att boka med Eurobonus. Nu är det dock inte så, varken business eller first på Lufthansa stämmer lika bra. Vad som hänt är dock oklart, men det som visas som tillgängligt på United är i linje med vad som tidigare släppts (till både United och Eurobonus) men det som går att boka är alltså numera väsentligt mindre.
Hoppas att @Senator kan få ett vettigt svar från SAS, men det kanske är att hoppas för mycket :)
 
Toppen