Det finns troligtvis en koppling mellan bokningar och hur många awards som släpps ja. Gissningsvis tittar algoritmerna på både historisk data kombinerat med framtida bokningar samt operationell statistik på rutten (inställda, försenade, transfer etc.) Men att Lufthansa som flygbolag eller Lufthansagruppens alla bolag skulle göra en särskilt sådan övning som gäller den svenska marknaden och koppling till EuroBonus anser jag vara väldigt långsökt.
Min hypotes är två:
1. Antingen är det SAS och/eller AMEX som stryper tillgången med anledning att detta har blivit för dyrt. Jag baserar det på de exemplen vi har sätt där den vanliga kundtjänst ser platser, men inte Tallinn.
2. Eller att det pågår en bilateral diskussion mellan SAS och Lufthansa om ändringar/nytt avtal och att man just nu jobbar utan avtal och därmed gäller inte äldre överenskommelser,
eller en kombination av dessa.
Om min hypotes 1 stämmer, är min killgissning att vi (igen) ser en ändring i prissättning för bonusresor eller någon form av villkorsändring. Avtalet mellan SAS och AMEX verkar på ytan vara lönsamt för båda, men min magkänsla säger att det är nästan för bra för att vara sant för konsumenterna. Min totala killgissning är att intentionerna och verkligheten går isär. Det fanns ingen Chatflights or Awardfares när detta startade. Det gör att volymen på dyra bokningar ökar som aldrig låg med i kalkylen.
Jag har varit i kontakt med SAS EuroBonus och efterfrågat ett officiellt utlåtande om vad det är som händer. Det har jag fått, men skickade tillbaka en förfrågan om ett mer detaljerat svar på vad som har ändrats.
Jag delar din uppfattning om att en uppstramning kommer att komma förr eller senare. Många av de routings som folk gjort här är ju ur ett företagsekonomiskt perspektiv helt vansinniga och dyra. Och det har blivit vanligare och vanligare med intåget av chatflights m.fl. Tröskeln har sänkts för att få till roliga bokningar - på gått och ont.
Om jag ska spekulera helt fritt så tror jag att följande händer i en snart framtid:
- Tillgången för tredjepartssajter att söka bonustillgång kommer strypas helt, alternativt kommer SAS kräva dem på licenspengar.
- Tallinns telefontjänst läggs ner och försvinner helt, och de ärenden som bara går att ta via telefon typ bokning av spädbarn etc kommer hanteras av SAS vanliga kundtjänst, men ingen regelrätt bokning kommer att ske där.
- All bokning kommer att ske via SAS Star Alliance-sida och enbart routings som syns där är tillåtna att boka.
- Priset för att boka med Star Alliance kommer bli högre, och SAS kommer försöka styra om så mycket som möjligt till SAS egna flygningar.