Senaste nytt

Igorius och Agö till Montreal - Följ med!

Några spontana för- och nackdelar med Premium Voyageur-konceptet (vs. Voyageur) så här på kvällskvisten. Betänk att vi inte har status (men snart...).

Fördelar:

- SkyPriority på CDG. Obeskrivligt viktigt. Vi hade ca 1,5 timmar från det att tåget anlände till det flighten skulle ha gått. Att ta sig från tågstationen till T2E tar tio minuter. Där började det positiva. Bagdrop med priority. Passkontroll med priority. Säkerhetskontroll med priority. Vi var igenom på en dryg halvtimme istället för garanterat en timme. Så stor var skillnaden denna fredagsmorgon. Priority boarding är nog också väldigt skönt även om AF klantade till det för alla denna morgon.

- Stolen under dagsflygning i B777-300ER. Riktigt trevlig i detta format. Man sitter absolut tillräckligt bekvämt för sex timmar. Bra benutrymme och tillräckligt med avställningsytor.

- Kabinen på B777-300ER. Ger ett lugnt intryck, egen toalett. 2-4-2 konfiguration. Även en dag när denna var full var det ett bra val. Kabinerna klart separerade med skynke vilket personalen också bevakade.

- Skärmen är tillräckligt stor och lurarna duger för ändamålet.

- Framför-skynket på transferkärran till/från CDG om det nu verkligen är en fördel...

- Milesintjäning. Den här bra, i vart fall i jämförelse med vissa Voyageur-klasser som kan ge så lite som 25 %. 100 % i vårt fall vilket i sig kan motivera en viss högre kostnad.

Nackdelar:

- Maten var som väntat inte särskilt mycket bättre än i vanlig Voyageur. I vart fall inte för att motivera prisskillnaden. Inget extra dryckeskoncept vad jag förstod. Aperitif erbjuds ju även i vanlig Voyageur. På vägen hem var maten rent dålig vilket jag sällan upplevt med AF.

- Stolen duger inte för nattflygning (i vårt fall A380) om man inte är hardcore. Reclinen är knappt värd att nämna. Det var inte heller oväntat efter de recensioner jag läst av denna produkt men kanske något sämre än jag väntat mig.

- Ombordpersonalen var inte mer dedikerad i vår kabin än den enligt mig varit i vanlig Voyageur. Inget extra servicetänk här.

- Amenity-kit - tämligen meningslöst. Tandborsten och tandkrämen obrukbar. Strumporna var dock OK ;)
 
Man ska tillägga att man antagligen blir mer lidande i en full A380 än på andra plan - det blir nog mindre besättning per passagerare på dessa. Jag har flugit CDG-JNB i PV på A380 och tyckte det var helt OK att sova den resan. Servicen var också ganska bra, men det berodde säkert på att kabinen var relativt tom.
 
Man ska tillägga att man antagligen blir mer lidande i en full A380 än på andra plan - det blir nog mindre besättning per passagerare på dessa. Jag har flugit CDG-JNB i PV på A380 och tyckte det var helt OK att sova den resan. Servicen var också ganska bra, men det berodde säkert på att kabinen var relativt tom.

Haha, det var därför jag lade till "om man inte är hardcore". Tänkte direkt på dina Afrika-resor. Jag kommer sannolikt (och förhoppningsvis) inte resa long-haul i tjänsten på det sätt du reser. Jag gjorde inte heller lumpen och lärde mig aldrig att somna stående.;) De senaste gångerna jag rest med AF long-haul (CDG-EZE och GIG-CDG i mars i år) tog jag sömnpiller...
 
Inte mycket att lägga till Agös uppräkning av pros and cons ovan.

En varningsflagg som kanske kan tyckas självklar:

Som sagt är PV-konfigurationen 2-4-2 i B777-300ER. I A380 är det 2-3-2 som gäller. Det finns alltså två inklämnda mittenstolar i 777:an och en i A380. Den som inte är förutseende och reserverar plats i god tid kan alltså löpa risken att få klättra över sovande främlingar nattetid, vilket nog är ett riktigt akrobatiskt äventyr eftersom pitchen är ganska liten.

Jag skulle bli något missnöjd om jag hade betalat fullpris (säg 14-15 000 kr) för en sådan stol, särskilt eftersom fördelarna med PE-kabinen i övrigt inte är så värst stora (vad gäller mat, service etc).

I övrigt: som framgår av Agös inlägg var väl den största behållningen av PV-klassen för vår del (som än så länge är statuslösa hos AF) Sky Priority-konceptet. Otroligt värdefullt. Nu var ju flyget ut från CDG (efter vårt tågsegment från Bryssel) ordentligt försenat, men i annat fall kan det (om det vill sig illa) verkligen tänkas bli obehagligt tight trots connections på 1-1,5 timmar på CDG för den som saknar Sky Priority.
 
Lite eftermäle så här ett par dagar efter denna resa. Som ni minns var vi sena ut pga. problem med catering och mineralvatten. Detta resulterade i en försening från CDG på två timmar och en försening vid ankomst till Montréal på en timme. Vidare erbjöds vi ju som ni minns en "exceptional upgrade offer" till affärsklass - bara för att direkt vid test mötas av en klassisk AF-logga - "Our reservation tool is currently not available.

Detta föranledde mig till att skicka in två separata klagomål till Air France i hopp om att få kompensation (man är väl jurist...!). Klagomålen skickades in via AF:s webformulär den 22 oktober, sent på eftermiddagen.

Idag, kl. 14:49, kom följande svar från Air France Customer Care.

Dear Mr Ago

Thank you for your message to customer care dated 22nd October 2012 regarding your recent trip with us flights AF342 on 19th October and AF347 on 21st October.

From this, we regret the difficulties you encountered when using our website and that you were not able to use our upgrade offer despite several messages that were sent to you.

Please be assured that your feedback has been logged in order to prevent any similar reoccurrence.

The travel industry, in common with many other organisations, regularly uses special promotions to encourage the general public to buy its products and services.

Air France regularly launches promotions to sell tickets on specific flights. For every different promotional fare there are a limited number of seats available. A specific booking class is allocated for each fare.

However, some flights fill up very quickly and we were not able to offer more seats at that particular promotion.

We are sorry to have been unable to meet your specific needs with respect to this booking and hope to be able to do so at a future opportunity. Please accept our apologies for the disappointment caused.


I am sorry to learn of the disruption to your journey. Having checked our records, I see that your flight AF342 was delayed due to loading of catering.

I fully appreciate the inconvenience caused to you on this occasion and wish to offer you our renewed apologies.

In recognition of the inconveniences you were caused and as a token of our appreciation of your understandable disappointment, I am pleased to offer you a bonus of 4000 award miles,
we shall shortly be crediting your flying blue account.

In closing, it remains for me to thank you, once again, for writing and allowing me this opportunity to explain and apologise.

Air France thanks you for your loyalty. We hope to see you soon on our routes and at www.airfrance.com.

Yours sincerely,

XX
Customer Care


Air France - det här gjorde ni bra!

(Jag har f.ö. fått inte mer än fyra mail från AF där man beklagar vad som hänt m.m.)
 
Undertecknad (som förstås också är jurist...) vill ju inte gärna vara sämre, men fick dessvärre inte iväg motsvarande klagomål till AF förrän nu i eftermiddags - jag hade ett mer trängande behov av att först klaga på SAS (efter mitt inställda flyg mellan ARN och BRU förra veckan).

Får se vem som får flest miles för besväret!
 
Toppen