Senaste nytt

SAS A350-900 XWB!

Jättekonstigt att försvara valen Sas gör med att de gör som alla andra, man _måste_ inte göra som alla andra, man kan göra smartare val... som flera nämnt tidigare hade 2-5-2 inneburit färre dåliga platser men samma antal stolar i bredd. Mittstolen i mitten har då två personer att tvinga upp när denne vill ut, men samtidigt val av två olika håll att ta sig ut. Med 3-3-3 så har alla tre rader mittsätesryttare och fönsterplatserna (två per rad) har då två personer att tvinga upp när denne vill ut och bara ett håll att ta sig ut (mardröm för en konflikträdd svensk om de två då sover på en långflygning...)

Jättekonstigt att försvara valen Sas gör med att de gör som alla andra, man _måste_ inte göra som alla andra, man kan göra smartare val... som flera nämnt tidigare hade 2-5-2 inneburit färre dåliga platser men samma antal stolar i bredd. Mittstolen i mitten har då två personer att tvinga upp när denne vill ut, men samtidigt val av två olika håll att ta sig ut. Med 3-3-3 så har alla tre rader mittsätesryttare och fönsterplatserna (två per rad) har då två personer att tvinga upp när denne vill ut och bara ett håll att ta sig ut (mardröm för en konflikträdd svensk om de två då sover på en långflygning...)
Om nu 2-5-2 är så mycket bättre, varför använder sig inga andra bolag av detta på nyare flygplan?
United har väl detta på deras gamla 777:eek:r om jag kommer ihåg rätt, men annars kan jag inte minnas direkt att andra bolag nyttjar det.
Är det möjligtvis så att "alla" bolag har missar vad alla kunder önskar och av misstag då tror att 3-3-3 är bäst att installera?

Tror det mest är folk på detta forum som tycker att detta är så hemskt, här har vi dock koll på hur man optimerar och kan undvika detta och plocka första raden mm för att slippa vara inklämd eller boka högre klass från första början i många fall. Om detta är så hemskt finns det som sagt massor av alternativ längre fram i planet där man slipper problemet. SAS har ju tidigare varit duktiga på att köra med egna lösningar som inga andra har, och vi kan väl lugnt säga att det sällan slagit direkt väl ut...
En vanlig Svensson har nog generellt inte koll på detta alls utan tar den plats de blir tilldelade när de kommer till flygplatsen.

Som någon redovisade väldigt bra så är ju SAS som de allra flesta andra flygbolag när det gäller att ha 3-3-3 seating i ekonomi på A350, så det är självklart orättvist att klaga på SAS för att de också har 3-3-3 seating på sin A350. Däremot så tror jag att det många blir besvikna på är att ett nytt flygplan innebär - för många - en försämring av konfigurationen ombord. Reser man ensam, i par eller i ett sällskap om fyra personer så är 2-4-2 seating som regel bättre än 3-3-3. Man bör komma ihåg att under väldigt lång tid så har man kunnat sitta två och två utan någon tredje person bredvid på SAS långdistansflyg. Före A330 och A340 (båda med 2-4-2) var det 767 (med 2-3-2). Nu slår SAS på stora trumman och har ett nytt, fint flyg vilket självklart är positivt men när sen merparten av passagerarna (de som flyger i Go) inser att dagarna med att kunna sitta två och två utan någon tredje person bredvid är över, så tror jag en del av dem undrar vad den stora förbättringen egentligen bestod i med den nya flygplanet. Att flyget är mer bränslesnålt och kanske tystare tror jag ärligt talat inte väger över för särskilt många. Folk tänker nog snarare mer på konfiguration (sämre på A350 för de flesta), pitch (ingen skillnad som jag förstått det) och hur snabbt flyget är (ingen skillnad). Pris är kanske en av de viktigaste faktorerna men jag har svårt att tro att SAS sänker priserna p.g.a. att A350 tar fler passagerare än 340/330.

Visst kan man hoppas på att den tredje stolen förblir tom under resan men det kan man knappast räkna med.
Kunde inte sagt det bättre. Exakt så är det.

Lite bilder från visningen idag.

6B07FCB7-F44C-45A4-AC79-1D498C8F1E4E.jpeg

2 toaletter i biz utan fönster.

8B6434B0-526E-4B1E-AEEC-18184C650DCE.jpeg

Vinkylare bredvid ”baren”

85687098-DEF5-4AFD-97C8-8BF0465B75A0.jpeg

Nytt glas i biz.

E12A877E-F47D-424C-8D1C-9A40B97E4F55.jpeg

Drinkmix gjort i tillsammans med Tjoget på Långholmsgatan i Stockholm.

00A53932-55E5-4386-AC14-F1CD56B2E847.jpeg

Det är expressomaskinen!

D70E5F3D-904E-45FE-8A65-FD4BB7743325.jpeg

Kaffepress med portionskaffe för 2 koppar.

Lite bilder från visningen idag.

Visa bifogad bild 101349
2 toaletter i biz utan fönster.

Visa bifogad bild 101350
Vinkylare bredvid ”baren”

Visa bifogad bild 101351
Nytt glas i biz.

Visa bifogad bild 101352
Drinkmix gjort i tillsammans med Tjoget på Långholmsgatan i Stockholm.

Visa bifogad bild 101353
Det är expressomaskinen!

Visa bifogad bild 101354
Kaffepress med portionskaffe för 2 koppar.

Så ska det se ut, intima kaffeporrbilder!
Det blir alltså expressomaskin och kaffepress?!

Återstår att få veta, vad är det i pralinerna som det står 3-5-0 på?

(notera att det inte längre finns någon champagne i kylen)

Toppen