Ville Fly Småland
Medlem
Den bestämmelsen (dvs. att Polismyndigheten kan ge tillstånd) är tänkt för ett enstaka flyg eller enstaka skepp kommer till en flygplats/hamn från icke-Schengenland som normalt inte är gränsövergångsställe - tanken är inte att Polisen eller Kustbevakningen ska kunna sidesteppa regeringen och generellt bevilja tillstånd för en flygplats eller hamn att bli gränsövergångsställe. Sen finns ju också bestämmelsen i 6 kap. 7 § som säger att ett luftfartyg som ankommer till en flygplats från icke-Schengenland som inte är gränsövergångsställe måste ha särskilt tillstånd av Polisen för att flyga vidare. Dessutom är det flygplanets ägare som ska ansöka om dessa tillstånd. M.a.o. det är mycket byråkrati inblandad för ett flygbolag som vill flyga från icke-Schengen till en flygplats som inte är gränsövergångsställe och som jag förstår det är det tillstånd som ska sökas för varje flygning.
Det är ju ett bara månader kvar till start så än finns tid för regeringen att ändra bestämmelsen, men tiden är ganska knapp. Intressant att Mora flygplats fick nej av regeringen - det är ju trots allt väldigt många kommuner som är gränskontrollort utan att ha reguljära flygförbindelser till/från icke-Schengenland, t.ex. Skövde har väl knappast sådan flygtrafik.
Aha, tack!
Dock handlar det ju inte om mer än en tur i veckan (till/från LHR; AAL och CPH ligger ju i Schengen) under vad jag kan se sexton veckor. Så i värsta fall sexton ärenden för Polisen. Har du någon känsla för var smärtgränsen går för "enstaka"?
Last edited: