Senaste nytt

SAS aktier

Lightbiljetterna konkurrerar fortsatt mot alla andra alternativ med mellanlandning och ska fylla flygen. Jag tror inte att prisnivån höjs markant då denna typ av kunder är priskänsliga. Troligen färre av dem framöver, speciellt i högsäsong, då SAS nu kan höja lönsamheten med fler seats i högre bokningsklasser.

För oss som flyger i C eller plus ändras nog inte heller priserna då vi annars ofta väljer annat *A.

Last edited:
Lightbiljetterna konkurrerar fortsatt mot alla andra alternativ med mellanlandning och ska fylla flygen. Jag tror inte att prisnivån höjs markant då denna typ av kunder är priskänsliga, men troligen färre av dem framöver, speciellt i högsäsong, då SAS nu kan höja lönsamheten med fler seats i högre bokningsklasser.
OK, tyckte du snackade om passagerare som inte vill mellanlanda. SAS kommer naturligtvis ta ut vad marknaden kan bära, något annat är orealistiskt.

De vill inte men är först och främst priskänsliga. Ligger SAS plötsligt på +50% mot konkurrenterna ruckas det självklart på principer hos detta segment. Min åsikt men detta styr marknaden och jag tror inte det går helt enkelt.

Ja vilket läge till svald kapacitetshöjning @Remington Steele ! Jag var lite orolig för den större GO kabinen tidigare, men det kan inte bli bättre än detta! Jag vet om många familjer som vill ha direktflyg, struntar totalt i poäng, och växlar mellan SAS och NAS på IC.

Det ska mycket till att de nu plötsligt börjar mellanlanda i t ex FRA först istället för billiga light biljetter direkt.

Varför skulle SAS bibehålla en låg prisnivå efter detta beslut från Norwegian?

Lightbiljetterna konkurrerar fortsatt mot alla andra alternativ med mellanlandning och ska fylla flygen. Jag tror inte att prisnivån höjs markant då denna typ av kunder är priskänsliga, men troligen färre av dem framöver, speciellt i högsäsong, då SAS nu kan höja lönsamheten med fler seats i högre bokningsklasser.

För oss som flyger i C eller plus ändras nog inte heller priserna då vi annars ofta väljer annat *A.

OK, tyckte du snackade om passagerare som inte vill mellanlanda. SAS kommer naturligtvis ta ut vad marknaden kan bära, något annat är orealistiskt.

Jag tror båda två är eniga med varandra - marknaden styr och SAS kommer ta ut så mycket som möjligt.

Med det sagt så tror jag att prissättningen kommer vara fortsatt väldigt billigt på Go light när det är lång tid till avgång samt vid kampanjer. Vi får inte glömma att att det finns en *A transatlantic JV (LH, LX, OS, SN, UA) som konstant erbjuder ekonomibiljetter till Nordamerika för cirka 3200 SEK.

När det väl kommer till kritan så har jag svår att se att SAS kommer kunna ta väldigt mycket mer än det. Såklart lite premium för direktflighterna - men marknaden för ekonomiresenärer är väldigt priskänslig. Därför tror jag som sagt på billiga biljetter i 'rätt¨ perioder. Min gissning är också att vi kommer se en mycket mer aktivitet från Revenue management på dessa flyg med mer dynamisk prissättning än vad det är idag.

Vi får inte glömma att att det finns en *A transatlantic JV (Lufthansa, LX, OS, SN, UA) som konstant erbjuder ekonomibiljetter till Nordamerika för cirka 3200 SEK.
Absolut men det är alltjämt en annan produkt. I fallet med Norwegian snackar vi "samma" produkt och konkurrens vinge-mot-vinge. Utan kapacitetshöjning från SAS sida är det svårt att se något skäl till att inte höja priserna till vad marknaden kan tåla. Däremot kan säkert indirekta konkurrenter överväga prissättningsstrategier här. Kan ju vara intressant för t.ex Icelandair.

SAS sitter naturligtvis på massa spännande data här så blir intressant att följa utvecklingen. Nu ligger ju detta under "SAS aktier" och det råder väl ingen tvekan om att det är positivt för SAS. Att det skulle vara positivt för konsumenterna däremot, det betvivlar jag.

Det bästa oavsett är att de nya större flygen kommer fyllas, och dessutom med aningen högre Yield än tidigare estimerat. Mer vinst ger förutsättningar för mer produktutveckling/flyginköp så inte bara aktieägarna som gynnas av detta.

Har SAS tidigare haft liknande läge från CPH/ARN historiskt sett till USA?

Har SAS tidigare haft liknande läge från CPH/ARN historiskt sett till USA?
Norwegian har bara flugit långlinjer från Köpenhamn sedan november 2013. 2013 hade SAS endast USA-linjer till San Francisco (öppnades 2012), Washington, Chicago och New York (viss konkurrens från Delta som väl hade en sommarlinje) i efterdyningarna av 9/11. 2019 ser det som bekant annorlunda ut.

Mer vinst ger förutsättningar för mer produktutveckling så kanske inte bara aktieägarna som gynnas av detta.
Den envise konkurrensivraren i mig tror precis tvärtom, dvs. att konkurrens främjar produktutveckling. En monopolist saknar i regel incitament att ägna sig åt (mer än nödvändig) produktutveckling.

SAS har INTE monopol på stora delar av linjenätet! Bra nu att de får en ny guldkalv som medverkar till att säkra årsvinsten. Vissa tidigare bidragsgivare är numera borta.

Jag vidhåller att ett SAS som går med vinst även innebär fördelar och motverkar idiotiska besparingar för oss frequent flyers.

Last edited:
Norwegian har bara flugit långlinjer från Köpenhamn sedan november 2013. 2013 hade SAS endast USA-linjer till San Francisco (öppnades 2012), Washington, Chicago och New York (viss konkurrens från Delta som väl hade en sommarlinje) i efterdyningarna av 9/11. 2019 ser det som bekant annorlunda ut.

Den envise konkurrensivraren i mig tror precis tvärtom, dvs. att konkurrens främjar produktutveckling. En monopolist saknar i regel incitament att ägna sig åt (mer än nödvändig) produktutveckling.

Helt rätt, ungefär som att säga att det skulle gynna resenärer med tåg på Arlanda banan att det är en ensam aktör på den sträckan. De kan ju vidareutveckla produkten eller pressa priset eller båda......

Avsaknaden av konkurrensen är per definition alltid dåligt för konsumenten. Det har empiriska försök mer en tydligt bevisat.

Toppen