Senaste nytt

Champagnetråden

Hur funkar det att handla från amerikanska butiker?

Jag har aldrig vågat köpa från utanför EU/EES då jag är orolig att det ska fastna i tullen - vet inte om man åker på någon form av tullavgift men moms lär man väl få betala.
Alltid moms som skall betalas in, kommer Sms, mail eller brev om det, och för alkohol gissar jag att mer skatt tillkommer, har aldrig beställt alkohol från USA. Det beror naturligtvis på vilket värde de sätter på försändelsen, eller om tullen går igenom paketet. Lite extra strul kan det bli om man måste dra till Arlanda för att hämta ut det, men det var några år sen sist.

Sjukaste (sämsta) på länge för alla oss som inte bor nära dessa definierade A-butiker. Tidigare har jag alltid försvarat och gillat systembolaget just för enkelheten, smidigheten och flexibiliteten att kunna beställa allt online eller mellan butiker, tom 3 burkar öl om så önskades. Är detta nu bara för 08 årgången så är det dåligt, gäller det allt är det förkastligt
Förkastligt var ordet.

Systembolaget verket ha fattat ett gemensamt internt beslut att inte skicka champagne av årgång 2008 mellan sig. Förut "upplever" jag att vissa bolag eller anställda har kunnat göra sådana saker så länge en viss tid typ 3 månader har gått från släpp. Men i dag fick jag höra att det gått ut mail till alla butiker (obs bara pratat med en anställd ännu) att man bara ska låta leverantörerna släppa 2008 till PK, Gårda och ev något systembolag till.
Lite fåvånad att man får göra så!?

Absolut. Systemet har monopol. Klart alla butiker ska få... (Eller iaf kunna skicka mellan sig).

Jag fick detta besked mer eller mindre ordagrant som du skriver från mitt lokala Systembolag att det är precis så här, de ringde upp mig i eftermiddags ang. min telefonbeställning av 7548 igår.

Igår fick PK, Drottninggatan, Gårda (Göteborg) och Hansa (Malmö) tilldelning av 7548.

Som tur var hade jag vägarna förbi Gårda på vägen hem igår.

EK

Då är det förmodligen sant! jag förstår att det blir en ökad transportkostnad mm men har man ett monopol känns det här surt...

"Vår affärsidé är inte att tjäna pengar". Tjena.

Jag har hört något om att dom rangordnat butikerna i olika klasser och bara dom med högst klass får fina viner. Märkt av det på bolaget jag handlar på som fått ett riktigt skräputbud (ligger ändå i ett av sveriges köpstarkaste områden). Kan ju ha o göra med att dom inte skickar vidare viner.

Sjukaste (sämsta) på länge för alla oss som inte bor nära dessa definierade A-butiker. Tidigare har jag alltid försvarat och gillat systembolaget just för enkelheten, smidigheten och flexibiliteten att kunna beställa allt online eller mellan butiker, tom 3 burkar öl om så önskades. Är detta nu bara för 08 årgången så är det dåligt, gäller det allt är det förkastligt

Men snart kan man glädja sig åt billig öl Systembolaget vill sälja billig öl – Accent
Det positiva är att man kan hoppas att de lyckas underminera sin egen existens.

Är det någon av herrarna som har gått till sin lokala Systembolagsbutik och blivit nekad att beställa ett vin (champagne)? Vad jag kan utläsa av inläggen ovan är det ingen som har den erfarenheten.

Beställ i din butik | Systembolaget
"Så här beställer du drycker i din butik

Du kan beställa nästan alla drycker som inte lagerförs i din butik. Enda undantaget är vissa lokala drycker som bara kan beställas till vissa butiker.
Kontakta din önskade butik och prata direkt med personalen - ring eller kom in. Personalen kontrollerar att dryckerna går att beställa och du får besked om ungefärlig leveranstid. När drycken finns i butiken kontaktar vi dig per sms. Betalar gör du först när du hämtar ut din beställning.

Beställning av nyheter och små partier
Du kan beställa de flesta nyheter och tillfälliga varor (små partier) till din butik. Beställningen görs på systembolaget.se eller på plats i butiken och kan tidigast ske på säljstartsdagen klockan 10.00.
Leveranser mellan butikerna görs 7 dagar efter säljstart. Servicen kostar ingenting och leveranstiden är två arbetsdagar. Tyvärr kan du inte beställa tillfälliga varor (små partier) på telefon på själva säljstartsdagen. Övriga dagar går detta dock bra. Beställningar mellan butikerna"

Är det någon av herrarna som har gått till sin lokala Systembolagsbutik och blivit nekad att beställa ett vin (champagne)? Vad jag kan utläsa av inläggen ovan är det ingen som har den erfarenheten.
Jag har inte påstått att jag försökt beställa eller kritiserat Systembolaget för det så mer fokus på vad jag faktiskt skrivet skulle uppskattas...

Du kan beställa nästan alla drycker som inte lagerförs i din butik. Enda undantaget är vissa lokala drycker som bara kan beställas till vissa butiker.
Kontakta din önskade butik och prata direkt med personalen - ring eller kom in. Personalen kontrollerar att dryckerna går att beställa och du får besked om ungefärlig leveranstid. När drycken finns i butiken kontaktar vi dig per sms. Betalar gör du först när du hämtar ut din beställning.

Du kan beställa de flesta nyheter och tillfälliga varor (små partier) till din butik. Beställningen görs på systembolaget.se eller på plats i butiken och kan tidigast ske på säljstartsdagen klockan 10.00.
Leveranser mellan butikerna görs 7 dagar efter säljstart. Servicen kostar ingenting och leveranstiden är två arbetsdagar. Tyvärr kan du inte beställa tillfälliga varor (små partier) på telefon på själva säljstartsdagen. Övriga dagar går detta dock bra. Beställningar mellan butikerna"
Nej, sist jag beställde var för två veckor sedan. Vad jag förstår så är detta infört denna vecka?

Jag har inte påstått att jag försökt beställa eller kritiserat Systembolaget för det så mer fokus på vad jag faktiskt skrivet skulle uppskattas...
Du skrev ”Det positiva är att man kan hoppas att de lyckas underminera sin egen existens.” och du citerade ”Förkastligt var ordet”, vilket syftar på ”Är detta [att Systembolaget inte levererar till lokal butik] nu bara för 08 årgången så är det dåligt, gäller det allt är det förkastligt

Det är svårt att inte tolka ditt inlägg som att Systembolaget inte levererar något mellan butiker och att Systembolaget inte borde existera.
Således: vilken egen erfarenhet bygger du ditt inlägg på? Skulle uppskatta att läsa det.

Du skrev ”Det positiva är att man kan hoppas att de lyckas underminera sin egen existens.” och du citerade ”Förkastligt var ordet”, vilket syftar på ”Är detta [att Systembolaget inte levererar till lokal butik] nu bara för 08 årgången så är det dåligt, gäller det allt är det förkastligt

Det är svårt att inte tolka ditt inlägg som att Systembolaget inte levererar något mellan butiker och att Systembolaget inte borde existera.
Således: vilken egen erfarenhet bygger du ditt inlägg på? Skulle uppskatta att läsa det.
Min kritik mot systembolaget handlar om utbudet, kolla tidigare inlägg där jag beskriver att det ofta är slutsålt - senast Charles Heidsieck 2008 och att det vore bättre med fri marknad.

Jag hoppas som jag skriver att t ex fokus på att sälja billig öl gör att de underminerar sitt existensberättigande. Jag förstår att du tolkar det på annat sätt men tyder på ovana att läsa och intolkning av sådant som inte är skriver eller påstått. Kan inte stoppa dig från att tolka saker så om du vill fortsätta den stilen så gör det om du tycker det är ett trevlogt sätt att bete sig på.

Just nu på Gran Canaria inte kunnat trycktesta hemma. Men det verkar ju onekligen gått ut direktiv enligt tidigare inlägg om att inte skicka 08:a årgången. Och om så är fallet är det dåligt. Gäller det att de slutar skicka alla saker är det förkastligt. Visar det sig vara fake news så är ingen skada skedd.

Toppen