Senaste nytt

[Semi-Live] Cancun

United kan du ”alltid” få pre-departure öl. Goose Island IPA, en gästöl utöver ”Canned Horse manure” aka vanliga Amerikanska bärs som Bud och Bud Light. Bourbon tror jag är Buffalo Trace eller kanske Woodford Reserve. Den sena tror jag är American som har eller @sembl vad säger ditt (suddiga) minne?

OT: Testa Rye istället för Bourbon nästa gång. Bourbon destilleras på majs, medan Rye är råg. Tycker Bourbon blir aningen söt. Som totalt amatörmixologist använder jag alltid Rye i alla klassiska whiskeycocktails: Whiskey Sour, Old Fashioned och Manhattan. Kan tipsa att min favorit Tempelton Rye 4 Year finns nu att beställa på Systembolaget. Ganska saftiga 749kr för 70cl, men det är trots allt sjukt mycket billigare än Swiss First till JFK för att köpa en flaska

#endofOT
Att jag inte visste det tidigare! :confused: Min bästa flight nånsin är fra-ord med polaris business. Hade jag vetat att jag kunde få en goose island redan på marken skulle den blivit ännu bättre! :) Jepp, det är Buffalo trace United kör med (i alla fall i april), riktigt fin!

Jag älskar bourbon men erkänner att jag knappt provat Rye! Ska testa det när möjlighet ges :)

20190427_135631.jpg

Att jag inte visste det tidigare! :confused: Min bästa flight nånsin är fra-ord med polaris business. Hade jag vetat att jag kunde få en goose island redan på marken skulle den blivit ännu bättre! :) Jepp, det är Buffalo trace United kör med (i alla fall i april), riktigt fin!

Jag älskar bourbon men erkänner att jag knappt provat Rye! Ska testa det när möjlighet ges :)

Visa bifogad bild 99062

Låt mig korrigera förra inlägget. Eftersom denna tråd handlade om en resan mellan EWR-CUN pratar jag om PRE-DEPARTURE inom Nordamerika och Karibien. På long-haul som t.ex. FRA-ORD råder det nog ett mer strikt pre-departure upplägg på grund av antalet passagerare. Jag pratar bara om den typ av flygningar som trådskaparen har.

Finns mycket att skriva om. Någon kanske tycker det är intressant. Vi bodde som sagt på Finest playa mujeres. Ett 5-stjärning hotell med 9,2 i rating. Där man kan välja mellan adultdel (club) eller barndel med eller utan club. Vi valde adultdelen vilket då gav tillgång till strand, pool, resturang och bar som var barnfria och med ett litet "extra" utbud. Tänker jag börjar med det viktigaste. Drycken! För att sedan skriva om övrigt :)

Allt var som sagt all inclusive och då även drycken. I alla barer serverades ett stort utbud av drinkar. Nästan vad som man kunde tänkas hitta på. Innehållet var alltid av "standard"-märken. D.v.s. absolut, bacardi, hennesey m.fl. Varken finare eller sämre. Generellt imponerad av bartenderserna.

I rummet fanns öl, vin, och ovan drycker att tillgå om man nu skulle få för sig blanda något själv (varför?). 3 rödviner och 3 vita viner av något ok märke (typ 10 usd / flaska).

Vi är minst sagt nöjda med tillgången till god dryck.
IMG_2865.jpg
IMG_2868.jpg
IMG_2930.jpg
IMG_2961.jpg
IMG_20191027_122606609.jpg
IMG_20191030_190022801.jpg

Några ord om Chichen Itza också.

Vi tog en dagsutflykt dit. Vilket innebar 2x3h i en minubuss med 13 jänkare/britter. Alltid spännande folk att umgås med och underbart med den edge att förstå allt de säger medan vi kan prata fritt och de är helt Clueless.

Restiden var väl värd mödan och det var kul att få checka av en av världens 7 nya underverk.

Själva känslan av chichen itza var väldigt imponerande. Framförallt hur de konstruerat denna pyramid (som är en kalender styrd av solen) för så längesen. Imponerande ingenjörskonst. Synd spanjorerna tog med sjukdomar som slog ut Mayaindianerna helt. Men ska inte tråka ut er med den storyn.

I övrigt blir man lite besviken på mexikanerna. Mycket av pyramiderna var inte ens utgrävt av arkeologer ännu. Och hela området hade inte en enda informationstavla. Istället hade man en miljon försäljare som sålde krimskrams. Komigen det är ändå ett av världens 7 underverk utnämnt av UNESCO. FIck också lite känslan vissa delar var lite väl restaurerade (omgjorda).

Bilder nedan. Därefter kör vi rapport om flyget hem!
IMG_2888.jpg
IMG_2906.jpg
IMG_20191028_111207096.jpg
IMG_20191028_115654873.jpg

CUN - IST TK181. Med nya 1-2-1 business class i Boeing 787-9.

Vi valde säte 3E/F efter lite strul med att lyckas välja och hjälp här på forumet fick vi till den bokningen via SAS-support. Rad De udda radnumren har "couple seating".

Vi anlände ca 2h före avgång och möts av en tom checkindesk för business förutom dessa 3 nedan. Som samtliga slarvat bort sina immigration "exit" kort. När vi väl kommer fram visar det sig att stämpeln på mitt kort inte fungerat så jag och de 3 framför får alla 3 vackert vandra bort till immigration för att få nya exit cards. Löste sig ganska smidigt på ca 10 min.
IMG_2984.jpg

Planet som kör IST-MEX-CUN i en triangel kom in lite sent från MEX. Som tidigare nämnts kom vi iväg 30 min sent. Men ingen fara på taket då vi hade 3h byte i IST.

Väl på planet erbjuds vi 3 olika välkomstdrinkar. Hallon, Lemon och något mer. Vi tog Hallon och Lemon och båda var utsökta. Därefter gick "Kocken" runt och delade ut frukost + middagsmenyer.
Frukosten serverades strax efter avfärd och middagen 2h före landning.

IMG_2999.jpg
IMG_3001.jpg
IMG_3004.jpg

Stolen var helt underbar och trotts mina 187 cm fick jag god plats och kunde ligga raklång. Skärmen var rejält tilltagen och bra filmutbud. Totalt sågs 2 filmer och en hel del live-tennis (Paris).

Vi fick något kit från Versace som jag tycker klådde SAS Filippa-K på nästan varje punkt. Den innehöll lite parfymer, krämer, tanbordborste etc. Men framförallt var det en riktig fin väska som gavs till syrran (barnvakt) väl hemma och var där mycket uppskattad. VI fick också sovkit (madrass, kudde, 2 täcken. Här föredrog jag dock SAS-grejerna från Hästens. Ett par tofflor delades också ut.
När det gäller stolarna tycker jag de var rätt likvärdiga SAS. Möjligen lite bättre då SAS - luftkuddar inte är helt 100%.

IMG_2992.jpg
IMG_2995.jpg
IMG_2996.jpg
IMG_3002.jpg

Frukost, välkomnande, Comfort, skärmar. All good och vi var mycket nöjda såhär långt. Men det som kanske inte imponerade och där SAS verkligen glänste var servicen från personalen. Jag fortsätter med ett till inlägg om resten av resan imorgon och skriver då mer om det samt om middagsserveringen (som var något av en besvikelse).

Attachments

• IMG_3001.jpg
    IMG_3001.jpg
    42,9 KB · Visningar: 254
Toppen