Senaste nytt

[Semi-Live] Cancun

Du kan nog se fram mot din flygning ändå, SQ är inte på något sätt dåliga men har man toppranking så skall även detaljerna sitta. Jag hoppas min som var lite mindre lyckad beroende på en massa småfel och detaljer jag retade mej på. Personalen var i bästa asiatisk anda mycket bra. Jag beställde Lobster Thermidor och den var mycket dålig. Men den kan man undvika eftersom den beställs via Book the Cook. Men sammantaget tyckte jag det var för mycket anmärkningsvärda småsaker på resan som gjorde att jag tycker dom rankas för högt när det gäller business. First på utresan var toppen. Vi skall också ha klart för oss att Singapore Airlines är ett av de säkraste flygbolagen att åka med. Flygsäkerheten är det allra viktigaste hos ett flygbolag. Sedan är i det sammanhanget oviktiktigt hur lobstern är tillagad eller om man inte fyller på vin i tid. Sedan var det just mellanlandningen i Moskva som jag tyckte var ett skäl att åka just det flyget. Men jag håller på att plocka ihop en reserapport om det hela, som naturligtvis är mycket subjektivt just vad jag tycker. Hoppas vara klar inom en vecka.
Jag tyckte min first var helt fantastisk. Riktigt bra mat o grym service, men klart vi var 2 pers bara. Sedan business resorna har varit sådär o då framförallt maten. Sambon hade lobster mellan Singapore o Bali o den gick inte o äta. Min frulle med ägg var magiskt överkokt mellan Sin och Cph. Sådär tycker jag de är sådär. Men givetvis jämför man first där vi var 2 o business där de är samma antal personal eller nån mer o de är 40 pers, klart de inte är samma service. Men bortsett från nån miss med nån av rätterna tyckte jag de levererade bra, men som sagt har man åkt first känns allt sämre.

Igenom security och terminalbytet gick fint. Nu har vi tyvärr 5h väntan här. Gått in på united club efter att ha blivit nekade polaris? Korrekt?

United leverade även de även om det avar en heltnannan upplevelse. Återkommer med mer om det.
A9027408-A280-48F0-8DBE-C15F85704518.jpeg
E8C07352-56B6-49F4-957C-CD40972F1A0A.jpeg
E135C6B2-3716-44A4-B446-4024CE583DFB.jpeg

Newark:

Anländer i tid med SAS. Eller faktiskt 15 min tidigt. Blir dock "bogserade" av en truck in till gate. Vet ej varför. Vi hamnar lite "snett" så de inte kan docka landgången. Vi sitter på rad 2 så hör piloten på bred skånska. "Skyll inte på mig jag parkerade inte". Det löste sig dock ganska snart efter de backat planet någon halvmeter.

Sammanfattningsvis vill jag ge 5/5 till SAS Businessklass. En fantastisk upplevelse från lounge arn/cph till bemötande tpå planet och god mat och dryck. Enda negativa var att man inte hann testa mer av dryckerna då tyvärr alkohol kan ha en ganska tråkig bieffekt... huvudvärk :p

Smidigt med business och få gå av först. Kön till Imigration var max 10 minuter och vi gled igenom smidigt. Får "security officer" börjar med frågan "Why are you here" så otrevlig som möjligt. Men därefter gick dialogen bättre och efter de vanliga fingeravtrycken m.m. var vi igenom.

Tåg mellan terminal 2 och 3 gick snabbt och smidigt och även bagage re-drop samt security check igen. De två norrmnänen före oss åkte på "extrakoll" och blev intagna i något rum. Det slapp vi. Så på under timmen var vi redo. Tyvärr fick vi inte acess till Polaris lounge vilket efter länken ovan verkar vara korrekt. Lite tråkigt.

United club tog vi inga bilder på. Det var ärligt talat inte mycket att ha. Men wifi och en skön stol och en kopp kaffe hjälper bra när man har 6h mellan flygen. Vi fördrev ca 3h där men bestämde oss sedan för att promenera runt någon timme istället. KIka på folk och spana amerikanska bokutbudget.

UA 1054

Smidig boarding med priority que. Lyx! Vi kom på först och erbjöds dryck direkt (bubbelvatten, alla jänkare tog öl...).

Ganska ickefyllt plan. 10/20 businessplatser tagna och uppskattningsvid 75% i resten av planet. Vi kom iväg i tid. Skön stol men man saknar ju att inte ha någon skärm framför sig. Wifi var knappt användbart på flighten. Turbulensen var riktigt rejäl stora delar av flighten så efter att ha varit på resan fot sen hotellet i Köpenhamn 20h var man ganska sliten.

Vi erbjöds varma nötter och därefter lobster mac and cheese och något annat. Riktigt god. Inte riktigt lika serviceminded personal som på SAS-planet men det var nog väntat. Skulle aldrig betala för skillnaden till business på en flight lik denna men trotts det väldigt angenämn resa.

Cancun:

Immigration. Vi fick på planet fylla i 2 formulär. Imiggrationpersonalen titta nog ca 10 sekunder på dem och stämplade fort. Welcome. (Typ vad bra turister de släpper vi in utan frågor). Rejäl skillnad mot USA. Kom fram först till bagagebanden och efter 2 minuter rullar våra väskor ut bland de första.

Gick lite väl smidigt d.v.s. Väl ute har inte vår förbokade taxi kommit än. Han dyker upp efter 5 minuter "Im so sorry you must been out of the Airport very fast".

Nästa lyxproblem. Vi har inga pesos och bankomaten på Arlanda gav oss bara $50-sedlar USD. Det känns som en väldigt stor dricks för en $30 resa. Försöker växla utanför flygplatsen i någon margaritavile-bar. Men de vill inte ta emot stora valörer. Väl framme på hotellet drickar vi chaufören genom att han samlar ihop $32 och 100 peso (typ $5). I utebyte mot en $50-sedel. Aja bra dricks fick han...

Fines playa mujeres

Wow. Vilket hotellet. God mat, fint läge, bra rum. Får ge utförligare beskrivning och bilder om det senare.

Nöjer oss med lite mat-bilder och bilder på diverse djur som finns på resorten tillsvidare.

IMG_20191027_122606609.jpg
IMG_20191027_145413562_HDR.jpg
IMG_20191027_085433396.jpg
IMG_2865.jpg
IMG_2866.jpg

Smidig boarding med priority que. Lyx! Vi kom på först och erbjöds dryck direkt (bubbelvatten, alla jänkare tog öl...).
Man kunde alltså få öl som pre-departure dricka? :) Det frågar jag alltid efter men har hittills bara fått det på Lufthansa First (tillsammans med en blue label) :).

Drack du någon god bourbon på United-kärran förresten?

Man kunde alltså få öl som pre-departure dricka? :) Det frågar jag alltid efter men har hittills bara fått det på Lufthansa First (tillsammans med en blue label) :).

Drack du någon god bourbon på United-kärran förresten?

United kan du ”alltid” få pre-departure öl. Goose Island IPA, en gästöl utöver ”Canned Horse manure” aka vanliga Amerikanska bärs som Bud och Bud Light. Bourbon tror jag är Buffalo Trace eller kanske Woodford Reserve. Den sena tror jag är American som har eller @sembl vad säger ditt (suddiga) minne?

OT: Testa Rye istället för Bourbon nästa gång. Bourbon destilleras på majs, medan Rye är råg. Tycker Bourbon blir aningen söt. Som totalt amatörmixologist använder jag alltid Rye i alla klassiska whiskeycocktails: Whiskey Sour, Old Fashioned och Manhattan. Kan tipsa att min favorit Tempelton Rye 4 Year finns nu att beställa på Systembolaget. Ganska saftiga 749kr för 70cl, men det är trots allt sjukt mycket billigare än Swiss First till JFK för att köpa en flaska

#endofOT

Toppen