Senaste nytt

Fälla sätet i plus long haul

Berglund

Medlem
Jag har ju faktiskt betalt för ett säte där hela min kropp skall få plats
Ingenstans har jag hittat i SAS terms and conditions att det uttryckligen står något som helst löfte om att ”hela din kropp skall få plats”. Om du vet med dig att du uppfattar dig själv som lång och anser dig behöva extra plats - då löser du förstås sådan biljett och betalar extra för sådan sittplats. Som erfaren resenär vet du också att flygplansstolar oftast går att fälla, det är något man får räkna med när man bestämmer vilken sittplats man vill ha i planet. Om du inte anser dig få plats, då är det mer av ditt problem än mitt. Min rygg mår/känns bäst av ett lutat säte/kontorsstol - därför fäller jag till maxläge så ofta och mycket som jag kan.
 

Delayed

Medlem
Skamlöst snodd bild :oops: men nyfikenheten på vad mer som kan sägas i detta ämne gör att jag lutar mig långt tillbaka i min kraftigt fällda kontorsstol och förväntansfullt väntar på nästa 100 inlägg!

popcorndags.gif
 

Griffin

Medlem
Känns det inte som den här debatten pågått i otaliga trådar förut? Svårt att se att det kommer något mer konstruktivt ur detta, eller att det för den delen kommer råda konsensus om vi bara ger det 50 inlägg till..
 
Ingenstans har jag hittat i SAS terms and conditions att det uttryckligen står något som helst löfte om att ”hela din kropp skall få plats”. Om du vet med dig att du uppfattar dig själv som lång och anser dig behöva extra plats - då löser du förstås sådan biljett och betalar extra för sådan sittplats. Som erfaren resenär vet du också att flygplansstolar oftast går att fälla, det är något man får räkna med när man bestämmer vilken sittplats man vill ha i planet. Om du inte anser dig få plats, då är det mer av ditt problem än mitt. Min rygg mår/känns bäst av ett lutat säte/kontorsstol - därför fäller jag till maxläge så ofta och mycket som jag kan.
Åk business istället, det är bättre!
 

Kris

Medlem
Känns det inte som den här debatten pågått i otaliga trådar förut? Svårt att se att det kommer något mer konstruktivt ur detta, eller att det för den delen kommer råda konsensus om vi bara ger det 50 inlägg till..
Indeed! Men - skillnaden denna gång är att Expressen har gjort en djupdykning och tagit reda på vad som gäller. På så sätt var det ju bra att diskussionen kickade igång igen, så att vi kunde få ett kollektivt avslut. Känns tryggt!
 

Canadien

Medlem
Eftersom inga regler finns publicerade av flygbolagen (p g a säkerhetsskäl eller annat) får man anta att stolens funktioner skall gå att använda när man så behagar. Alltså är det utrymme som finns framför mig bara till låns tills personen framför behagar utnyttja det genom att fälla sin stol bakåt. Take it or buy bulkhead.
 

Coalcandy

Medlem
Jag sällar sig till mängden som hävdar att man bör fälla försiktigt, men vill tillägga att det finns en lösning för de som tycker att fällande av stol är skamligt - man kan resa med ett bolag som inte erbjuder denna funktion. Ryanair t.ex. Ha det så bekvämt XP
 

pswe

Medlem
Jag känner att vi har nåt på gång här - Sätesskam

När det etablerats kommer det finnas goda möjligheter att känna sig lite bättre än alla andra genom att inte fälla sitt säte och manifestera detta på sociala medier #seats for the future
 

sandek

Medlem
Det är ju helt ok, då får du också riskera att få mina knän i ditt ryggstöd då de inte får plats någon annanstans. Jag har ju faktiskt betalt för ett säte där hela min kropp skall få plats, och det måste jag ju få utnyttja. Jag tänker inte kapa mina ben för att du tycker det är jobbigt med ett säte som skakar.
Du har ju betalt för ett säte där sätet framför kan luta bak, inget annat. Sluta tramsa.
 
Du har ju betalt för ett säte där sätet framför kan luta bak, inget annat. Sluta tramsa.
Du har betalt för ett säte på ett plan där du förhoppningsvis både vet och förstår att du inte är ensam.

Visst kan man se världen svart och vitt som ovan, eller så kan man försöka förstå sina medmänniskor och visa hänsyn (därav mitt exempel med långa människor när det så kategoriskt skrevs "jag har rätt att fälla sätet därför gör jag det"). Trots över medellängd, jag personligen har sällan problem när sätet framför fälls, förutom om det är under serveringen, men då brukar jag be vederbörande att fälla upp stolen.

Det jag har problem med är kategoriska människor som inte visar hänsyn. För mig är det viktigt att förstå sammanhang och själv agera därefter. Som när jag ännu en gång råkade ut för en person bakom mig som drog i mitt säte när hon reste sig. Efter ett par gånger vände jag mig om för att säga till, då såg jag att det var en äldre dam runt 80 år. Självklart sa jag aldrig till och min personliga bekvämlighet fick stå tillbaka för hennes. För att dra paralleller till kommentarer här, kanske vissa tycker jag skulle bett henne antingen strunta i att flyga eller flyga med assistent om hon har svårt att resa sig utan att störa mig, men jag valde att visa hänsyn och förståelse istället.
 
Toppen