Senaste nytt

Betalo - SAS Eurobonus MasterCard

Fast i dit första exempel gör du ju extrainsättningsr för att kunna handla för mer än kreditgränsen? Alltså: du har 5k i kreditgräns men vill handla något för 15k - då har du gjort extrainsättningsr för att öka kreditutrymmet.
Nu hänger jag inte med. Extrainsättningen ökar inte kreditutrymmet. Extrainsättningen medför att det finns tillgångar på 10 tkr, vilket medför att kreditutrymmet på 5 tkr tillsammans med de 10 tkr räcker till för att handla för 15 tkr. Kreditgränsen/kreditutrymmet bestäms av kortutgivaren och påverkas inte av extrainsättningar.

Nu hänger jag inte med. Extrainsättningen ökar inte kreditutrymmet. Extrainsättningen medför att det finns tillgångar på 10 tkr, vilket medför att kreditutrymmet på 5 tkr tillsammans med de 10 tkr räcker till för att handla för 15 tkr. Kreditgränsen/kreditutrymmet bestäms av kortutgivaren och påverkas inte av extrainsättningar.

Du är alldeles korrekt, och det har exakt så jag menade. Förlorade det bara väldigt mycket sämre än vad du gjorde :)

frågade om det var för att "jag ville åt bonusen".
Vilken väldigt konstig fråga? Jag hade nog svarat något i stil med. "Ja enda anledningen till att jag överhuvudtaget använder ert kort är för att det ger poäng. Det är väl ändå den egenskapen ni framhäver starkast i er marknadsföring? Varför i herrans namn tror ni annars att jag skulle använda ert kort?"

Det första som dyker upp på deras hemsida:

seb.png

De frågade om jag gjort detta för att få eurobonus, och jag svarade ärligt "nej, utan att det var för att använda min kredit".
Här hade jag nog tyckt att en liten vit lögn vore på sin plats. Jag tror de har betydligt mer överseende med att man vill maxa Eurobonusintjäningen än att man lever på marginalen och är beroende av sin kredit.

att man lever på marginalen och är beroende av sin kredit.
I dagens ränteläge har kanske de flesta privatpersoner inte mycket att spara men att konsekvent nyttja räntefria krediter maximalt är sunt ekonomiskt tänkande och behöver inte ha det minsta med att "leva på marginalen" eller att vara "beroende" att göra. Lite samma princip som att man "aldrig" betalar en faktura innan förfallodagen.

Fast i dit första exempel gör du ju extrainsättningsr för att kunna handla för mer än kreditgränsen?

Alltså: du har 5k i kreditgräns men vill handla något för 15k - då har du gjort extrainsättningsr för att öka kreditutrymmet.

Eller menar du att du exempelvis handlade för 5k, betalade in summan och därefter handlade för 5k igen osv? Det sistnämnda bör ju iaf inte vara ett problem tycker jag...men som du själv skriver, SEB Kort verkar ju lite konstiga att ha med att göra med sina egna internregler, som inte är publicerade någonstans.

Jag har fyllt på kortet successivt för att få ner skulden för att inte hamna över kreditgränsen och därmed kunnat fortsätta handla

Här hade jag nog tyckt att en liten vit lögn vore på sin plats. Jag tror de har betydligt mer överseende med att man vill maxa Eurobonusintjäningen än att man lever på marginalen och är beroende av sin kredit.

Jag ville absolut inte säga att det var för bonusen, för då kanske de hade bråkat om mina poäng som jag fick när jag betalade räkningar via Betalo. De kanske lät dessa poäng vara denna gång för att jag sa att jag ville "nyttja krediten" och de kanske trodde att jag inte visste bättre. .Men jag vet inte varför jag fick poäng då dom friskt förklarar att "att använda sig av PFC ses som ett uttag, och uttag ger 0 bonuspoäng".

Jag kan verkligen inte förstå vad problemet är. Jag antar att det ligger i SEB kort intresse att jag använder så mycket pengar som möjligt? Får de inte betalt för varje translation som man genomför, och för summan av transaktionen? Sen hoppas de väl att man ska hamna i en sits så man måste betala ränta, och jag ser inte hur detta skulle påverka åt varken det ena eller andra hållet.

AmEx verkar ju inte ha något problem öht med liknande tjänster.

Har fått en betalning på Billhop med mitt Amex nekat idag av oförklarlig anledning. Billhop bara meddelade att pengarna återbetalas. Märkligt

Du fick ingen förklaring alls?

Kan det vara så att det är företaget som du betalade till som "nekade mottagandet av dina pengar" (för att du betalat räkningen förr, för att du uppgett fel OCR-nummer, eller av annan anledning)? Jag har alltid funderat på just det där; om jag exempelvis råkar betala en räkning två gånger (säg en gång med Billhop och en gång via min egen internetbank när det är mycket i huvudet), hur löser Billhop det hela om återbetalning sker? Får man också tillbaka serviceavgiften som Billhop tar?

Toppen