Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

Mat/dryck på planet samt tjäna mer baspoäng och därmed öka chansen att få behålla sitt guldkort året därpå, tänker jag.

Mat och dryck. Där tänker jag ändå att om man köper den maten och den drycken som man vill ha, för poäng eller för pengar, så kommer man undan billigare. Fast jag kan ha fel.

När det gäller att behålla sin status tycker jag att du har en god poäng.
Som jag skrev är jag amatör här, men om jag förstått saken rätt så får man tillgodoräkna sig poäng för den nya klassen, även om man har budat med poäng? Om så är fallet så skulle det innebära att man kan växla säg 5000 poäng mot säg 1500 baspoäng, vilket jag kan se logik i, speciellt om man är nära att behålla sin status genom poäng (dessutom innebär det ju att själva uppgraderingen kostade säg 4000 poäng om man för resan tjänar 1000 poäng mer än vad man annars skulle gjort). Förutsatt att jag har förstått rätt :)

Utan att peka ut någon särskild användare så skulle jag vilja yttra min nyfikenhet kring en företeelse som jag inte riktigt förstår.
Jag är genuint nyfiken, och vill på inget vis trampa på någons tår.

När man är EBG, och budar på uppgradering från SAS Go till SAS Plus inom Europa, antingen med poäng (ofta 5000 som lägsta) eller pengar (ofta 500 som lägsta), hur motiveras detta?
Som EBG har man tillgång till fritt val av sittplats, *A Gold check-in av bagage (om man har bagage), fast-track och lounge. Vilket mervärde får en EBG vid en uppgradering från SAS Go till SAS Plus inom Europa?

Jag vill verkligen vara tydlig med att jag inte menar att det är fel att göra detta, utan jag vill faktiskt väldigt gärna veta motivet bakom ett sådant bud. Jag erkänner samtidigt att jag är novis inom "uppgraderingsbud", något jag enbart gjort ett fåtal gånger mellan Europa och USA, från SAS Plus till SAS Business.
Jag skulle gissa på att 99% av de som gör det på detta forum gör det av anledningen att tjäna fler baspoäng som tar en närmre den status man siktar på att nå.
Billigaste ekonomi light ger ju bara några hundra poäng, uppgradering till plus och du är uppe på 1500+eventuell bonus om du reser ut i Europa. Att köpa ca 1500 baspoäng för 500 kronor är en rätt bra deal om man är nära sin nästa status. Många betalar i runda slängar 3000 kronor för att dra in ca 6000 baspoäng inom Europa på en mileage run under en dag. Då är det billigare och mer tidseffektivt att uppgradera redan bokade resor.

Utan att peka ut någon särskild användare så skulle jag vilja yttra min nyfikenhet kring en företeelse som jag inte riktigt förstår.

När man är EBG, och budar på uppgradering från SAS Go till SAS Plus inom Europa, antingen med poäng (ofta 5000 som lägsta) eller pengar (ofta 500 som lägsta), hur motiveras detta?
Som EBG har man tillgång till fritt val av sittplats, *A Gold check-in av bagage (om man har bagage), fast-track och lounge. Vilket mervärde får en EBG vid en uppgradering från SAS Go till SAS Plus inom Europa?

Jag vill verkligen vara tydlig med att jag inte menar att det är fel att göra detta, utan jag vill faktiskt väldigt gärna veta motivet bakom ett sådant bud. Jag erkänner samtidigt att jag är novis inom "uppgraderingsbud", något jag enbart gjort ett fåtal gånger mellan Europa och USA, från SAS Plus till SAS Business.
För pralinerna.

Känna sig lite bättre än de som sitter bakom lappen?

Jag skulle gissa på att 99% av de som gör det på detta forum gör det av anledningen att tjäna fler baspoäng som tar en närmre den status man siktar på att nå.
Billigaste ekonomi light ger ju bara några hundra poäng, uppgradering till plus och du är uppe på 1500+eventuell bonus om du reser ut i Europa. Att köpa ca 1500 baspoäng för 500 kronor är en rätt bra deal om man är nära sin nästa status. Många betalar i runda slängar 3000 kronor för att dra in ca 6000 baspoäng inom Europa på en mileage run under en dag. Då är det billigare och mer tidseffektivt att uppgradera redan bokade resor.
Och det blir ju särskilt gynnsamt om grundbiljetten är betald av någon annan, vilket nog ofta är fallet.

Största förändringarna jag sett på ett tag nu vad gäller min bud och sådant.
Lade in bud i slutet på Aug på en bokning till Shanghai/hongkong.

Min bud på go-plus vart då 13100 nu kunde jag lägga 4250!! skumt och måste vara ett fel som säkert inte går igenom?
Hemresa från HKG var min bud Go-Biz 4200SEK och nu var det 10.100 SEK om jag ville ändra...!

En gått galet mycket upp och en galet mycket neråt.. kan detta vara för att man framöver endast tjänar högre poäng om upgrade är för pengar?

100% säker. Likaså stod det i bekräftelse-emailet jag fick. @Canadien

Det är dynamisk prissättning. Jag budar alltid minimum och på min senaste resa så hade nålen hoppat upp på mitten helt plötsligt.

sen var ju å andra sidan flyget helt fullt så det gick inte att uppgradera någonstans. Så ingav väl lite falskt hopp kanske!

Exakt, på billiga Go biljetter av snåla uppdragsgivare så är det bra utväxling.
Speciellt om man tar det på firman så det blir avdragsgillt.

Är EBD, men skulle inte klara det utan några plusgrade eller Milage run, pga konstant ont om tid så är Plusgrade smidigt.
Då kan jag flyga bara för skojs skull när jag nöjesflyger utan att totalt fokusera på poängen

Toppen