Senaste nytt

Asien med SAS och vidare

Resetokig

Medlem
Har ni bokat SAS t/r till Asien för att sedan ta er vidare därifrån med separata biljetter? Vilken är isåfall den bästa huben om man vill åt sol- och badsemester, Hongkong?

• Gilla
Reactions: Gus
Jag har själv nu vid 2 tillfällen bokat SAS till Shanghai och hem från Beijing då dess destinationer är enklast med SAS att hitta platser i Business med poäng, sedan har jag flugit vidare i Asien antingen på betald biljett men oftast på biljetter betalade med Avios.

Mest valmöjligheter till att ta sig vidare i Asien har du nog från Hong Kong, om du bokar separata biljetter ha helst en natt eller 2 mellan flygen så du inte riskerar att missa en anslutning.

Om du ska flyga vidare från Hong Kong ger dig Cathay Pacific störst möjligheter. De är dock med i oneworld. Finns även en del lågprisbolag att välja på. Bangkok torde väl vara bästa hubben för ändamålet men dit behagar ju SAS inte flyga.

...Mest valmöjligheter till att ta sig vidare i Asien har du nog från Hong Kong, om du bokar separata biljetter ha helst en natt eller 2 mellan flygen så du inte riskerar att missa en anslutning.
Ja det känns för risky att köra vidare samma dag. Kan vara värt att kolla från dina andra två alternativ också.:)

Om du ska flyga vidare från Hong Kong ger dig Cathay Pacific störst möjligheter. De är dock med i oneworld. Finns även en del lågprisbolag att välja på. Bangkok torde väl vara bästa hubben för ändamålet men dit behagar ju SAS inte flyga.
Ja jag såg att Cathay fanns för alla alternativ jag sökte. Ska kolla mer på detta och väga bekvämlighet med direktflyg mot äventyr. Hade Bangkok funnits som alternativ hade det varit en no-brainer.:rolleyes:

Har ni bokat SAS t/r till Asien...
Jag har precis skaffat SAS Mastercard Fly Premium och har börjat tänka i samma banor eftersom Peking är en de få destinationerna där SAS Eurobonus erbjuder god tillgänglighet i businessclass. Vilken slags biljetter tänker du dig, awards eller revenue-biljetter och i vilken kabinklass avser du att åka? Jag har svårt för att se att man tjänar någonting om man avser åka på revenue-biljetter, men däremot är det ju jättebra om man vill åka på SAS awards i businessclass, med eller utan Fly Premium/AMEX-voucher.

Last edited:
Jag har ett antal gånger använt Hongkong som bas vid tjänsteresor. Först flugit till Hongkong med SAS för att sedan därifrån ta mig fram och tillbaka till Shanghai, Bangkok, Singapore och Taipei under två veckor. Det har alltid funkat bra och dessutom har det blivit billigare.

Har ni bokat SAS t/r till Asien för att sedan ta er vidare därifrån med separata biljetter? Vilken är isåfall den bästa huben om man vill åt sol- och badsemester, Hongkong?
Hong Kong helt klart! Då når du de allra flesta av Asiens solställen inom 2-3 timmar. Men som de andra i tråden skriver så är det svårt att hitta bonusplatser dit, speciellt om ni är flera som åker.

Jag lyckades en gång boka open jaw med SAS busuness (fly premium) till Hong Kong och hem från Shanghai för 3 personer. Kombinerade sen med lågprisflyg 1 månad i Thailand! Otroligt lyckad resa eftersom både Hong Kong och Shanghai är fantastiska städer.

Peking tycker jag ligger för långt bort från sol och bad. Det skulle i så fall vara att göra som @nissefalk och kombinera Shanghai med Peking då Shanghai ligger bättre till.

Din frågeställning är intressant för mig eftersom det får bli framtidens melodi då jag i mars har två barn som är över 2 år. Alltså måste jag betala för 4 personer from då. :eek: Ska vi flyga till tex Bangkok med Thai så går det åt 330 000 poäng och 2 vouchers. Med SAS business med Fly premium så går det åt 180 000 poäng och ingen voucher! :D Galet stor skillnad!

Toppen