Senaste nytt

Thomas Cook går i konkurs 2019-09-23

Jag vet inte vad britter har för garantier om det överhuvud taget finns.
Jag var för egoistisk och tänkte bara på svenskar, tror att övriga nordiska länder har något liknande.
Den nordiska delen har varit en lönsam enhet.
Starka varumärken Ving i Norge och Sverige, Spis i Danmark och Tjäreborg i Finland.
När Monarch konkade för ett par år sedan betalade brittiska staten hemresorna för alla strandsatta britter.

När Monarch konkade för ett par år sedan betalade brittiska staten hemresorna för alla strandsatta britter.
De verkar planera något liknande igen, med kodnamnet Matterhorn...

"Such a move would trigger Britain's biggest-ever peacetime repatriation operation, involving approximately 165,000 holidaymakers who will need to be flown back to the UK.
The Civil Aviation Authority is leading the exercise, which has been code-named Project Matterhorn."
Thomas Cook to meet creditors in final bid for £1bn rescue | UK News | Sky News

De verkar planera något liknande igen, med kodnamnet Matterhorn...

"Such a move would trigger Britain's biggest-ever peacetime repatriation operation, involving approximately 165,000 holidaymakers who will need to be flown back to the UK.
The Civil Aviation Authority is leading the exercise, which has been code-named Project Matterhorn."
Thomas Cook to meet creditors in final bid for £1bn rescue | UK News | Sky News
Vid Monarchs konkurs skeppade man hem ca 80.000 passagerare, de som saknade finansiellt skydd via Atol. Gissar att många av Thomas Cooks kunder reser med samma skydd från resebyråerna så det blir förmodligen betydligt fler som behöver ta sig hem än de uppskattade 165.000.

Last edited:
Vad jag minns av monarch-konkursen var det en ganska välfungerande apparat att få hem turisterna som fanns utomlands. Givetvis var det väl en del som ansåg sig misshandlade/bortglömda men det får man tyvärr räkna med. Denna gång är det ju totalt sett många fler som riskerar drabbas och kanske inte bara inom den brittiska delen så logistiken torde bli betydligt mer omfattande.

Finns ett litet FAQ på ving.se: Aktuell information | Ving

Vad jag minns av monarch-konkursen var det en ganska välfungerande apparat att få hem turisterna som fanns utomlands. Givetvis var det väl en del som ansåg sig misshandlade/bortglömda men det får man tyvärr räkna med. Denna gång är det ju totalt sett många fler som riskerar drabbas och kanske inte bara inom den brittiska delen så logistiken torde bli betydligt mer omfattande.

Finns ett litet FAQ på ving.se: Aktuell information | Ving
Det är ju bra att Ving har full förståelse......

Det blir tyvärr rätt intressant att se hur pass mycket "garanterat" allt är genom resegarantin jag tror inte den nya garantin har prövats skarpt i ett större case ännu.

Det är ju bra att Ving har full förståelse......

Det blir tyvärr rätt intressant att se hur pass mycket "garanterat" allt är genom resegarantin jag tror inte den nya garantin har prövats skarpt i ett större case ännu.

Tycker det är lustigt i sig att man förlitar sig på att staten ska hjälpa en hem från semestern? Det är ju knappast så att det brutit ut oroligheter och liknande i landet oväntat som gör att man strandar.

Toppen