Senaste nytt

Dubbla poäng Med SAS Eurobonus Mastercard 27-29 September 2019

Men det är väl inte det som diskuteras här? Det man sparar isf är ju den första valutaväxlingen, inte den andra.

Ponera att transaktionen görs i utländsk valuta till ett kort utställt i SEK och man har gått över beloppet om 500£ på en månad. Då åker man på 2% i avgift vid den första debiteringen och ytterligare 2% vid flytten till SAS MC.

Eller ligger beloppet endast som reserverat i 14 dgr?
Ja men du kan låta transaktionen vara i utländska valuta och skicka den vidare till valfritt underliggande kort eftersom du ändå får tillbaka det beloppet, inkl ev valutaväxlingsavgift (på det underliggande kortet) när du flyttar beloppet till SAS MC.

Det gör alltså varken till eller från att blanda in Revolut i det fallet, eller?

Ja men du kan låta transaktionen vara i utländska valuta och skicka den vidare till valfritt underliggande kort eftersom du ändå får tillbaka det beloppet, inkl ev valutaväxlingsavgift (på det underliggande kortet) när du flyttar beloppet till SAS MC.

Det gör alltså varken till eller från att blanda in Revolut i det fallet, eller?

På exv Amex får man inte tillbaka valutaväxlingsavgiften (om det inte stannat vid en reservation). Jag utgick från att samma sak gäller med Curve, men om även ev valutaväxlingsavgift återbetalas så är det ju inga problem - då stämmer ditt exempel ovan :)

Jag förstår verkligen inte hur ni orkar hålla på och ”övertänka” det här. Hur har ni tid och ork att tänka fram helt omöjliga scenarier? Det hela är mycket enkelt, inte alls så komplicerat som ni gör det.

Om kostnaden är 2 eller 4 % är väl ändå helt avgörande för om det är ”värt” att lägga tid på Curve eller inte?

Att lägga tid och energi på att optimera sin poängintjäning är väl lite av grunden för detta forum ;)

Jag ringde precis SEB och de hänvisar till Eurobonus för kampanjen, den jag pratade med säger att andra som har ringt också har blivit hänvisade. Är det HUCA som gäller?

Jag har blivit hänvisad fram och tillbaka av SEB och SAS där respektive kundtjänst menat att den andra parten är ansvarig för utskicket. Sent omsider fick jag till slut ett besked som lät lite korrekt hos SAS där stackaren menade att eftersom det är så många som ska ha mailet går det ut i omgångar (från SAS, märk väl och kontrollera din utskicksstatus!) och att jag skulle få det "om du bara väntar några dagar". Oklart om det är en vals eller ej.

Solklart är att jag missat att bocka i att ta emot erbjudanden från SAS, och att SEB kundtjänsten är ovilliga att lägga på det manuellt. Kanske för många som ringt i samma ärende eller så låter jag inte tillräckligt trevlig.

Jag förstår verkligen inte hur ni orkar hålla på och ”övertänka” det här. Hur har ni tid och ork att tänka fram helt omöjliga scenarier? Det hela är mycket enkelt, inte alls så komplicerat som ni gör det.

Enig - och ställer därför en mer avskalad fråga. Ska betala en kryssning, drygt 30k SEK, men betalning sker i €. Vore ju bra om jag kunde betala i samband med kampanjen, men lite fundersam vilken dag jag ska betala för att träffa kampanjen. Säkert svårt att svara på, men någon kanske har tidigare erfarenhet av liknande situation?

Enig - och ställer därför en mer avskalad fråga. Ska betala en kryssning, drygt 30k SEK, men betalning sker i €. Vore ju bra om jag kunde betala i samband med kampanjen, men lite fundersam vilken dag jag ska betala för att träffa kampanjen. Säkert svårt att svara på, men någon kanske har tidigare erfarenhet av liknande situation?
Enkelt. Du kan inte göra GBIT på den transaktionen då den är för stor. Är det en faktura du vill köra genom Billhop så får du dela upp den på flera dagar för att hålla dig under SEB-gränsen. Är det en vanlig kortbetalning, betala på fredag.

Enkelt. Du kan inte göra GBIT på den transaktionen då den är för stor. Är det en faktura du vill köra genom Billhop så får du dela upp den på flera dagar för att hålla dig under SEB-gränsen. Är det en vanlig kortbetalning, betala på fredag.

Om jag förstår allt rätt så borde det från och med idag gå att betala räkningar via Billhop/Betalo (självklart att man då håller sig under max-taket för GBIT samt sitt andra anslutna kort - per betalning) via Curve för att sedan köra GBIT till 27-29 sept till SAS MC ?

Om jag förstår allt rätt så borde det från och med idag gå att betala räkningar via Billhop/Betalo (självklart att man då håller sig under max-taket för GBIT samt sitt andra anslutna kort - per betalning) via Curve för att sedan köra GBIT till 27-29 sept till SAS MC ?
Jag ska prova detta :)

• Gilla
Reactions: ekf
Toppen