Senaste nytt

Champagnetråden

Kevinator

Medlem
Om du ”bara” är ute efter en VVF så tror jag att du kan hitta 2004 eller 2005 för ca 5k (eller kanske lite mer nu med svaga kronan). Är mycket pengar och jag är benägen att säga att det kvalitetsmässigt inte är värt det men har ändå köpt flera flaskor...

Om du är intresserad av att testa så kan jag rekommendera att besöka Grand champagne-mässan i Helsingfors. De brukar servera den vid ett antal olika tillfällen per glas men man måste ha koll på exakt klockslag och köa då de öppnar en flaska och när den är slut så är den slut.

Jag hittar inga VVF från tidigare årgångar för billigare än runt ca. 7000 kr. Det är kanske mycket som svenska kronan har tappat under det senaste året. Nu har min VVF 2010 anlänt i alla fall och jag behöver bestämma mig om jag ska punga ut 7600 kr för en flaska champagne. Helt sjukt egentligen om man tänker på det :eek:

Behöver forummedlemmarnas kloka inspel innan jag bestämmer mig. Egentligen kanske jag önskar att någon bara säger "Nej, SÅ kan du inte göra". Men frågan är också om jag i framtiden kommer att kunna komma åt en VVF i bra skick för mindre pengar än 7600 kr, med tanke på att antalet flaskor bara minskar över tid...
 

MTheC

Medlem
Jag hittar inga VVF från tidigare årgångar för billigare än runt ca. 7000 kr. Det är kanske mycket som svenska kronan har tappat under det senaste året. Nu har min VVF 2010 anlänt i alla fall och jag behöver bestämma mig om jag ska punga ut 7600 kr för en flaska champagne. Helt sjukt egentligen om man tänker på det :eek:

Behöver forummedlemmarnas kloka inspel innan jag bestämmer mig. Egentligen kanske jag önskar att någon bara säger "Nej, SÅ kan du inte göra". Men frågan är också om jag i framtiden kommer att kunna komma åt en VVF i bra skick för mindre pengar än 7600 kr, med tanke på att antalet flaskor bara minskar över tid...
Om det är värt det eller inte är en fråga som i princip är omöjlig att besvara generellt. Det beror på hur du värderar det och även hur din personliga ekonomiska situationen ser ut. Sen är ju frågan om det bara är för att dricka eller om du vill se det som en investering. Det finns en del ställen som jag tror fortfarande har de billigare än 7600 SEK.

Hur prisutveckligen kommer se ut framöver är svårt att sia kring men min gissning är att de inte kommer bli särskilt mycket billigare utan att man snarare kommer se en prisuppgång. Frågan är dock med hur mycket, som jag, du och även @Remington Steele varit inne på här börjar priserna närma sig en smärtgräns för många. Jag har dock också trott det för en del andra av mina favoritviner, t ex Egon Müllers riesling men där fortsätter priserna bara upp (har sålt en del som jag köpte för några år sedan till vad jag tyckte var lite för dyrt till mer än dubbla priserna).
 
En fråga från nybörjare för sådana champagner som kräver minuter och timmar. Låter ni flaskan vara öppen eller häller ni vinet i glasen för att lufta? Om det är glas, hur håller man nere temperaturen?
Som sagt... ingen exakt vetenskap detta. Mer fråga om tycke och smak men rent generellt: billigare 2-300kr kan drickas rätt kalla då de är så pass mycket enklare och har få "lager" som kommer fram när de blir varmare, och ju äldre och/eller dyrare så blir de (enligt min smak) mycket godare/fler dofter/smaker när de inte är så kalla. Jag häller upp ett glas som får stå framme ett tag, och låter flaskan stå framme/öppen tills nästa glas ska fyllas på. Du kan ju ha glasen i kylen innan du häller upp, men jag tar dem direkt ur skåpet bara.

Billig champagne (eller kanske snarare prisvärd) är ju "sminkad med socker och kyla" medans dyr med lite eller inget socker kan drickas relativt varm. Mycket osammanhängande nonnsensprat från en glad amatör:rolleyes: . Som jag skrev tidigare så tycker jag inte (utan att ha smakat men...) att det är motiverat med 7600kr för en flaska VVF. Skulle då köpa på mig flera flaskor grand année istället. Det är ett fantastiskt vin för en i jämförelse mot VVF rimlig summa. Eller köp en RD och några flaskor GA?
 

Per N

Medlem
Så där, nu är lagret av LGA 2008 på Taxfree, Arlanda slut.

LGA.jpg
 
Toppen